Ce este glutenul și ce efect au asupra sănătății dietele fără gluten?

Ce este glutenul și ce efect au asupra sănătății dietele fără gluten?
Ce este glutenul și ce efect au asupra sănătății dietele fără gluten?

Multe persoane, printre care și vedete precum Miley Cyrus, Lady Gaga, Victoria Beckham şi Gwyneth Paltrow  – susţin că ditele fără gluten rezolvă o mulţime de probleme, de la oboseală la balonări şi de la tenul cu aspect nesănătos la căderea părului, ca să nu mai vorbim de excesul de greutate.

Însă, conform unui raport ştiinţific publicat recent, dietele fără grâu „subţiază portofelul, nu talia.”

Singurele cazuri în care medicii recomandă renunţarea completă la gluten este cel al intoleranţei la gluten, o problemă înnăscută de care suferă un mic număr de persoane (În Marea Britanie, aproximativ 1% dintre locuitori au această problemă). Cea mai cunoscută afecţiune de acest tip este celiachia; persoanele care suferă de această boală prezintă un răspuns imunitar anormal faţă de gluten, iar ingerarea acestui compus determină probleme intestinale severe, malnutriţie şi, pe termen lung, afectează puternic starea de sănătate.

Un sondaj recent realizat în Marea Britanie de către compania Weetabix, care produce cereale pentru micul dejun şi biscuiţi pe bază de cereale integrale, a arătat că multe persoane cad victime acestei mode recente a dietelor fără gluten, în special datorită faptului că acestea sunt promovate de celebrităţi cu mare priză la public. 32% dintre britanici, arată sondajul, evită grâul, deoarece unele regimuri alimentare la modă, precum paleo-dieta sau regimul Wheat Belly avertizează împotriva efectelor nocive ale glutenului.

Dar, în acelaşi timp, mulţi dintre cei chestionaţi nu ştiau ce este, de fapt, glutenul şi nu înţelegeau principiile ştiinţifice ale dietei fără grâu, arată rezultatele sondajului.

Astfel, 42% dintre cei chestionaţi credeau că glutenul este o substanţă artificială.

Ce este glutenul?

Glutenul este un amestec de substanţe naturale proteice, fiind întâlnit în grâu, secară, orz şi, în cantitate mai mică, în ovăz. El constituie partea proteică a acestor alimente şi are o mare importanţă în fabricarea aluaturilor, cărora le conferă elasticitate. Se găseşte în pâine, bere, paste făinoase, produse de patiserie, cerealele pentru micul dejun, dar şi în multe alte produse: mezeluri, sosuri pentru salată gata preparate, sos de soia, supe. Din acest motiv, a evita complet glutenul este dificil.

Ar trebui să-l evităm?

Un raport ştiinţific întocmit de specialişti de la Warwick University arată însă că există prea puţine dovezi care să susţină afirmaţia că dietele fără grâu sunt benefice pentru sănătate.

„Dovezile ştiinţifice din spatele majorităţii dietelor fără grău sunt surprinzător de slabe. Probabil, majoritatea acestor diete mai degrabă o să vă subţieze portofelul, decât să ofere beneficii pe termen lung pentru sănătate, pentru că vă încurajează să treceţi de la alimentele obişnuite, ieftine, la alimente speciale destinate celor care chiar trebuie să evite glutenul”, spune dr. Robert Lillywhite, cercetător în cadrul Warwick Crop Centre. De altfel, produsele fără gluten pot conţine cantităţi mai mari de zaharuri, grăsimi saturate şi aditivi alimentari decât pâinea.

Faptul că mulţi oameni evită grâul şi alte cereale cu gluten, în necunoştinţă de cauză, îi privează de unele componente importante şi necesare în alimentaţia umană, precum fibrele alimentare, care se găsesc în cantitate mare mai ales în cereale integrale.

De altfel, 90% dintre britanici consumă mai puţin de jumătate din doza zilnică recomandată de fibre alimentare (30 grame), spun specialiştii; or, fibrele sunt importante, deoarece ajută la prevenirea bolilor de inimă, a diabetului, a obezităţii şi a unor cancere (precum cel intestinal). Pe lângă fibre, cerealele integrale conţin o serie de micronutrienţi importanţi pentru sănătate.

Horoscopul zilei - Evenimentul zilei - evz.ro
comentarii pe aceasta pagina postate direct pe Facebook

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *