Cum te îmbraci și ce mănânci când e frig ca să nu te îmbolnăvești?

Cum te îmbraci și ce mănânci când e frig ca să nu te îmbolnăvești?
Cum te îmbraci și ce mănânci când e frig ca să nu te îmbolnăvești?

Ana Maria Nițu

Combaterea frigului este extrem de importantă, astfel că temperaturile cu minus din termometre nu trebuie tratate cu superficialitate. Frigul nu înseamnă doar tremurat, gripă sau pneumonie. Acesta afectează întreg organismul și este foarte periculos

Temperatura normală a corpului uman este între +360 C și +37,50 C, nivel la care prin piele trece 4% din totalul sângelui pus în circulaţie de inimă, adică 200 ml pe minut.
Expunerea îndelungată la temperaturi scăzute, însoțită de umezeală și vânt afectează în special zonele cutanate expuse, dar și extremitățile: fața, urechile, nasul, degetele mâinilor, picioarele, determinând apariția degerăturilor. Acestea sunt leziuni care se pot manifesta la suprafața pielii și în profunzime, la nivelul tendoanelor, al articulațiilor și al mușchilor, provocând daune pe termen lung.
Crema de gălbenele și vizita la medic
În cazul în care expunerea la frig este de scurtă durată pielea capătă o nuanță roșiatică din cauza înghețului, care se poate remedia prin aplicarea unei creme pe bază de gălbenele. Însă, în cazul degerăturilor, lichidul din interiorul țesutului pielii se congelează, rezultând apariția cheagurilor de sânge în vasele sanguine și provocând îngreunarea circulației oxigenului în sânge, esențial pentru buna funcționare a țesuturilor. În aceste condiţii, este necesară o vizită la medic pentru a reduce, pe cât posibil, daunele provocate ţesutului epitelial.
Trei straturi de haine
Îmbrăcămintea face diferența în momentul în care dăm nas în nas cu capriciile iernii. Când ieșim afară trebuie să avem trei straturi de haine pe noi: stratul absorbant, cel izolator și stratul protector. Hainele cu rol absorbant constau în principal în lenjerie, maiou și ciorapul-pantalon. Chiar dacă temperaturile sunt scăzute nu înseamnă că nu veți transpira, mai ales dacă depuneți efort fizic.
Articolele care alcătuiesc stratul absorbant trebuie să fie realizate întotdeauna din material natural. Fibrele sintetice rețin și favorizează transpirația, ajută la dezvoltarea ciupercilor și a bacteriilor ce pot provoca o infecție. Șosetele, de asemenea, trebuie să lase piciorul să respire. Evitați să vă puneți mai mult de o pereche de șosete, deoarece acestea vor restricționa circulația piciorului și vi se va face și mai frig.
Hainele cu rol izolator includ tricourile, maletele, puloverele, vestele. Rolul acestui strat este de a menține temperatura optimă a corpului. Lâna naturală ține umezeala la distanță.
Stratul protector este cel exterior, care trebuie să blocheze vântul, să respingă apa, permițând în același timp transpirației să se evapore. Sunt extrem de bune materialele laminate și care acoperă întreg corpul.
Capul și mâinile trebuie acoperite, deoarece pe acolo se pierde o mare parte din căldura corpului.

Hrană contra gerului

> Alimentația joacă și ea un rol de protecție la fel de important ca și îmbrăcămintea, deoarece hrana furnizează corpului energie, în lipsa căreia starea de frig pe care o simțim se înrăutățește.
> „În sezonul rece  este indicat să consumăm alimente moderat caloric sau alimente hipercalorice «bune» care să ne dea energie. Hrana trebuie să fie bogată în proteine, semințe chinoa, alune, nuci, care aduc un aport caloric bun, iar ca protecție putem să luăm imunostimulatoare, precum Echinacea sau Propolis”, sfătuiește dr. Iulian Naicu.
> Pentru întărirea sistemului imunitar organismul are nevoie de vitaminele C și A, care se găsesc în majoritatea citricelor, dar și în ardei gras, ardei iute, cimbru, pătrunjel, broccoli, conopidă, varză de Bruxelles, verdețuri, roșii, coacăze, ouă, lapte, ton, ficat, cartofi dulci, morcovi și legume cu frunze închise la culoare, dovleac, salată verde și unt.
> Pe lângă vitamine, organismul are nevoie și de minerale, pe care le extrage din scoici, semințe de dovleac, de floarea soarelui, ovăz, pâine, nuci, ghimbir, pește, carne, ouă. Iaurturile probiotice asigură nivelul optim de fier, iar usturoiul nu tratează doar răceala, ci are și rol de prevenție a bolilor contagioase și cardiovasculare, a tulburărilor digestive, având și efect antimicrobian.
> Evitați dulciurile pe cât posibil deoarece dau falsa senzație de energie pentru scurt timp, iar la începutul primăverii vă veți trezi cu câteva kilograme în plus. Dacă aveți poftă de ceva dulce, beți o ciocolată caldă sau mâncați un fruct.

Horoscopul zilei - Evenimentul zilei - evz.ro
comentarii pe aceasta pagina postate direct pe Facebook

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *