Depedenţa de fumat: cum se manifestă şi cum se tratează

Depedenţa de fumat: cum se manifestă şi cum se tratează
Depedenţa de fumat: cum se manifestă şi cum se tratează

Senzaţia că doar o ţigară te poate ajuta să depăşeşti momente emoţionale şi că o activitate e mai plăcută dacă o asociezi cu fumatul e semn că se instalează dependenţa. Iată şi alte simptome şi unde trebuie să ceri ajutor.

Dependenţa poate fi biologică sau psihologică, începe când simţi nevoia să fumezi fiind dificil să te abţii şi se dezvoltă în timp. Cu cât vârsta de la care începi să fumezi este mai mică, cu atât dependenţa se va instala mai repede pentru că sistemul nervos nu este maturizat complet.

Nevoia biologică de a fuma este declanşată de scăderea nivelului de nicotină în sânge şi este resimţită ca sevraj. Cele mai tipice senzaţii de sevraj sunt: iritabilitatea, nervozitatea, nerăbdarea, acestea dispărând imediat ce aprinzi ţigara.

Primele semne ale dependenţei:

  1. nevoia puternică de a fuma
  2. te simţi inconfortabil când trec mai multe ore de la ultima ţigaretă
  3. te îngrijorezi că poţi rămâne fără ţigări
  4. iţi este greu să te relaxezi şi să te linişteşti fără să fumezi
  5. îţi este greu să te simţi bine fără să fumezi

Nevoia psihologică de a fuma este mult mai frecventă, se instalează mai repede decât cea biologică şi este declanşată de faptul că diferite activităţi le faci în mod repetat împreună cu fumatul:

Bei cafeaua sau un pahar cu vin şi fumezi

În timp ce eşti cu prietenii

În timp ce te afli în faţa televizorului sau a calculatorului

După ce termini de mâncat

În timpul pauzelor

După o partidă de sex

Află care este nivelul tău de dependenţă prin intermediul următorului test:

 

  1. Este fumatul parte din identitatea ta?

DA -2p

NU

  1. Este fumatul parte din felul în care te văd ceilalţi?

DA – 2p

NU -1p

  1. Te poţi imagina ca nefumător?

DA

NU -3p

  1. Ai simţit vreodată nevoia puternică de a fuma o ţigară ?

DA -1p

NU

  1. Cât de repede după ce trezeşti simţi nevoia de o ţigară?

Mai puţin de 15 minute -3p

15-30 minute -2p

O jumătate de oră -2p

1-3 ore -1p

Mai mult de 3 ore dar mai puţin de o zi -1p

Mai mult de o zi

  1. Ţi se întâmplă să eviţi anumite locuri, întrucât acolo nu se poate fuma şi ar fi dificil pentru tine sau nu doreşti să petreci mai multe ore fără să fumezi?

DA -1p

NU

  1. Te îngrijorezi uneori că vei rămâne fără ţigări?

DA -1

NU

  1. Dacă mai ai puţine ţigări, ţi se întâmplă să te gândeşti că e nevoie să mai faci rost?

DA -1p

NU

  1. Faţă de când te-ai apucat de fumat, cu cât fumezi mai mult?

Destul de mult -1p

Cu puţin mai mult

Foarte rar mai fumez câte o ţigară

  1. Funcţionezi mai bine după ce ai fumat prima ţigară din zi?

DA -1p

NU

  1. Este fumatul un obicei pentru tine?

DA -2p

NU

  1. Ţi se întâmplă să fumezi fără să te gândeşti la asta, în timp ce eşti cu cineva, lucrezi sau ca parte din rutina ta?

DA -3p

NU

Nivelul tău de dependenţă este:

0-3 puncte

Rezultatele de la chestionar indică faptul că nivelul actual de dependenţă este unul uşor. Nu fumezi în fiecare zi şi nu simţi că ai nevoie să fumezi la câteva ore de la ultima ţigară. Nu te îngrijorezi dacă nu vei avea ţigări în viitorul apropiat şi poţi aştepta câteva zile până să fumezi din nou.

Dependenţa este însă ceva care se dezvoltă în timp: dacă acum nu este la un nivel ridicat nu înseamnă că nu poate creşte în următoarele luni.

Vestea bună este că la acest nivel, renunţarea la fumat este uşoară şi nu necesită efort deosebit.

4-6 puncte

Nivel mediu de dependenţă, fumezi aproape în fiecare zi şi uneori te îngrijorează gândul că vei rămâne fără ţigări.

Cu cât fumezi mai des cu atât mai intensă devine dependenţa şi nevoia de a fuma

Vestea bună este că poţi renunţa la fumat destul de uşor şi poţi depăşi sevrajul de nicotină în câteva zile. Nevoia de a fuma va scădea în intensitate în câteva zile şi apoi, dacă îţi menţii decizia de a nu mai fuma, scapi de dependenţă.

7-25 puncte

Nivel de dependenţă ridicat şi foarte ridicat, fumezi în fiecare zi şi este greu să rezişti să nu fumezi mai multe ore, ai nevoie să ai ţigări la tine şi e greu să îţi controlezi comportamentul şi nevoia de a fuma.

Este important să ştii că oricât  de dependent ai fi , poţi renunţa la fumat. Poţi face faţă sevrajului de nicotină şi să înveţi să te abţii de la fumat.

Niciodată nu e prea târziu să te opreşti din fumat, dar cu cât o faci mai repede, cu atât îţi va fi mai uşor.

 

Fumatul este o boală cronică şi necesită tratament

Dependenţa de nicotină este o boală înscrisă în Clasificarea Internaţională a Bolilor a Organizaţiei Mondiale a Sănătătţii la capitolul Adicţii-boli Psihice.

Medicamentele folosite în tratamentul dependenţei de nicotină numite de substituţie nicotinică, se găsesc sub formă de gumă de mestecat sau plasturi şi au rolul de a reduce simptomele sevraj ce apar în momentul întreruperii fumatului. Prin urmare, tratamentul îşi face efectul doar concomitent cu întreruperea fumatului.

Există şi medicamente care nu conţin nicotină, ele acţionează la nivelul receptorilor sistemului nervos , blocând efectul nicotinei. Astfel, atunci când fumezi nu mai simţi nici plăcerea, nici nevoia de a fuma, rămânând doar ritualul cu care te-ai obişnuit.

Mai multe informaţii despre fumat, ajutor şi consiliere găsiţi la Tel Verde 0800.878.673 sau pe site-ul http://www.stopfumat.eu şi pe pagina de facebook http://www.facebook.com/stopfumat.eu

Horoscopul zilei - Evenimentul zilei - evz.ro
comentarii pe aceasta pagina postate direct pe Facebook

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *