Ce ne întrebăm copiii, ca să nu ne răspundă sec: ”Bine”

Ce ne întrebăm copiii, ca să nu ne răspundă sec: ”Bine”
Ce ne întrebăm copiii, ca să nu ne răspundă sec: ”Bine”

Secretul pentru a ne provoca micuții este să nu le punem întrebări limitative, ci tot timpul să găsim o formulă ca ei să poată dezvolta, nu întrebări la care să existe varianta de răspuns monosilabic, da sau nu.

Încearcă să-i adresezi întrebări cu final deschis, care să permită conversației să continue. Adesea, cei mici nu se pricep să ofere detalii, așa că ajută-l cu întrebări ajutătoare sau complementare.

Introdu o informație în întrebare, de genul: “Știu că în clasă (sau în grupă) au venit colegi noi. Ce părere ai despre ei? Cum sunt, cum s-au integrat?

Ideal este ca răspunsul să nu fie indus, concluziile trebuie să îi aparțină, să explice cu adevărat ce simte vizavi de o situație petrecută la școală sau grădiniță. Mai mult, întrebarea părintelui trebuie să aibă o conotație pozitivă, întrucât întrebările cu conotație negativă pot determina determina refuzul de a conversa. Potrivit site-ului totuldespremame.ro, există întrebări pe care trebuie să le evităm și altele pe care le putem folosi drept model.

Întrebări de evitat:

  • Cum a fost la școală/grădiniță?
  • Te-ai distrat acolo?
  • Cu cine ai stat în bancă?
  • Educatoarea/învățătoarea s-a purtat frumos cu tine?
  • Ce reguli v-a impus învățătoarea să respectați?
  • Învățătoarea respectă programul?
  • Ai avut ce ți-a trebuit la grădiniță/școală azi?
  • Colegii tăi sunt de treabă?
  • Ți-a făcut prieteni printre colegi?
  • A fost grea tema pentru azi?
  • Cu cine ți-a plăcut cel mai mult să vorbești la grădiniță/școală?

Întrebări cu final deschis, de preferat:

  • Cu ce diferă cel mai mult anul acesta de anul trecut la școală/grădiniță?
  • Care a fost cel mai tare lucru pe care l-ai făcut azi la școală?
  • Spune-mi numele a patru copii care au stat azi în preajma ta.
  • Care a fost cel mai interesant lucru pe care l-a spus azi educatoarea/învățătoarea?
  • Ce-a spus profesorul că i-ar plăcea să faceți?
  • Ce îți place cel mai mult din programul zilnic?
  • Care este ziua din săptămână care-ți place cel mai mult, din punct de vedere al orarului/activităților?
  • Spune-mi numele a doi copii pe care ți-i amintești din clasă/grupă.
  • Spune-mi care a fost cel mai interesant lucru pe care educatoarea/învățătoarea te-a rugat să-l faci azi?

Încurajează conversația adresându-i celui mic întrebări cât mai variate, care să-i suscite interesul. El va fi dornic să vorbească, iar tu vei afla mai multe despre stările emoționale prin care trece cât timp e la grădiniță sau la școală.

57 distribuiri
comentarii pe aceasta pagina postate direct pe Facebook