Lipsa unei vitamine importante poate duce la Alzheimer. În ce alimente se găsește și cum îți dai seama că îți lipsește

Lipsa unei vitamine importante poate duce la Alzheimer. În ce alimente se găsește și cum îți dai seama că îți lipsește
Lipsa unei vitamine importante poate duce la Alzheimer. În ce alimente se găsește și cum îți dai seama că îți lipsește

Alzheimerul este maladia secolului, care afectează din ce în ce mai mulţi oameni. Pentru a preveni această boală este bine să avem o alimentaţie echilibrată, să facem mişcare mereu şi să evităm pe cât posibil stresul.

Președintele Societăţii Române de Geriatrie și Gerontologie, medicul Gabriel Prada, atrage atenția asupra faptului că boala nu poate fi împiedicată, însă poate fi ținută sub control dacă este diagnosticată timpuriu. Un alt lucru pe care îl putem face e să încercăm să prevenim boala printr-o alimentație corectă și asigurându-ne că nu ne lipsesc nutrienți importanți. O vitamină importantă pentru creier este vitamina B12, iar lipsa acestei vitamine din organism e un factor important de risc, la fel cum sunt și unele medicamente folosite pentru tratarea ulcerului și luate fără indicație medicală.

Pe măsură ce îmbătrânim, abilitatea noastră de absorbi vitamina B12 din alimente scade. Deficitul de B12 se manifestă rapid şi poate cauza stări de confuzie, dezorientare şi agitaţie.

Vitamina B12 este esenţială în organismul uman. Ea ajută la dezvoltarea sistemului nervos şi la menţinerea sănătăţii lui, a producţiei de ADN şi a formării de celule roşii din sânge.

Cel mai frecvent, deficitul de B12 duce la anemie. Totuşi, în unele cazuri, această scădere a nivelului de B12 poate determina şi alte efecte: diminuarea tonusului muscular, oboseală, tremur, pierderea conştienţei, lipsă de echilibru, scăderea tensiunii arteriale, depresie şi alte tulburări de dispoziţie, precum şi probleme cognitive, cum ar fi slăbirea memoriei.

În forma sa naturală, vitamina B12 este prezentă în cantităţi semnificative doar în alimentele de origine animală: muşchi, creier, ficat, splină, în carnea crustaceelor şi mai puţin în lapte şi gălbenuş de ou.

Odată cu înaintarea în vârstă, nivelul acidului din stomac, care este esenţial pentru absorbţia vitaminei B12, scade. Aşa se face că mai mult de 30% dintre persoanele vârstnice nu au cantitatea de acid gastric necesară pentru a putea absorbi destulă vitamină B12 din sursele naturale.
Prin urmare, medicii recomandă ca persoanele care au trecut de 50 de ani să consume alimente bogate în această vitamină.

Deficitul de vitamina B12 este întâlnit şi la alcoolici (alcoolul diminuează absorbţia vitaminei), la cei care au suferit o intervenţie chirurgicală pentru micşorarea stomacului sau tratarea ulcerului şi la persoanele care iau acid aminosalicilic (pentru tratarea tuberculozei) sau metformină (pentru diabetul zaharat).

Dozele mari de acid folic pot masca deficitul de vitamina B12, iar dacă acesta se menţine mult timp, poate produce leziuni neurologice permanente. La unele persoane, suplimentele de potasiu afectează absorbţia vitaminei B12.

Aboneaza-te la newsletter-ul DOCTORULZILEI.RO

Horoscopul zilei - Evenimentul zilei - evz.ro
comentarii pe aceasta pagina postate direct pe Facebook

6 Comments

  1. florentina says:

    daca nu maninci carne de nicI un fel ? in ce vegii gasesti vit b12?

  2. Florentina, pentru vegetarieni este obligatoriu sa ia suplimente de B12 (comprimate).

  3. am facut o operatie de by pass ..la analize mi a iaset deficit de b12 …in conditiile in care in fiecare zii iau aceasta pastila de b12 …ce i de facut

  4. Cleo, n-ar strica sa incerci sa iei ce zice Simona mai sus, adica drojdie de bere.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *