Plasturii cu nicotină sau ţigările electronice? Specialiştii au stabilit care dintre cele două metode de renunţare la fumat e mai eficientă

Plasturii cu nicotină sau ţigările electronice? Specialiştii au stabilit care dintre cele două metode de renunţare la fumat e mai eficientă
Plasturii cu nicotină sau ţigările electronice? Specialiştii au stabilit care dintre cele două metode de renunţare la fumat e mai eficientă

Drumul spre renunțarea la tutun nu este deloc ușor, dar specialiștii spun că succesul este garantat dacă țineți cont de trei factori: dorința reală de schimbare, mersul la psiholog și învățarea unor mecanisme noi de a face față stresului. „Dependența de nicotină este o boală, n-ai cum să o iei cu binișorul”, explică dr. Magda Ciobanu, coordonatoarea Programului Național Anti-Fumat.

Partea bună este că, din punct de vedere biologic, dependența dispare complet în maximum două săptămâni. „Apogeul simptomelor neplăcute are loc la circa-șase zile de la ultima țigară fumată. După asta, stare ex-fumătorilor începe să se stabilizeze”, arată medicul. De mare ajutor pot fi șisubstituenţii cu nicotină al căror scop este de a diminua simtomelor de sevraj prin furnizarea unor cantități din ce în ce mai mici din acest alcloid toxic.

Ţigrările electronice care cresc rapid în popularitate, produc vapori care conţin nicotină. În acelaşi timp, ţigara electronică imită senzaţiile senzoriale ale fumatului, ceea ce a dus la speculaţia că ar putea fi un instrument util în procesul de renunţare la fumat.

O echipă de la Universitatea din Auckland, în Noua Zeelandă, a realizat primul studiu clinic pentru a face o comparaţie între ţigara electronică şi plasturii cu nicotină, pe un eşantion de 657 de persoane, iar rezultatele acestuia au fost publicate în revista de specialitate The Lancet.

Conform studiului, 7,3% din persoanele care utilizează e-ţigări au renunţat la fumat după şase luni, faţă de 5,8% din cei care au recurs la plasturi. Studiul nu a utilizat însă un eşantion suficient de larg pentru a dovedi care este cea mai bună opţiune, notează BBC.

În acelaşi timp, după şase luni, 57% din utilizatorii de ţigări electronice au înjumătăţit numărul de ţigări fumate în fiecare zi, comparativ cu 41% din cei care utilizează plasturi cu nicotină.

‘Deşi rezultatele noastre nu arată diferenţe clare între e-ţigări şi plasturi în privinţa ‘renunţării cu succes’ după şase luni, se pare că ţigările electronice sunt mai eficiente în ajutarea fumătorilor care nu au renunţat să mai reducă din numărul ţigărilor fumate’, a afirmat prof. Chris Bullen, de la Universitatea din Auckland.

‘Dată fiind popularitatea în creştere a acestor dispozitive în multe ţări, precum şi incertitudinea şi inconsecvenţa în materie de reglementare, sunt necesare studii mai lungi şi mai mari pentru a stabili dacă aceste dispozitive ar putea deveni instrumente eficiente şi populare pentru renunţarea la fumat’, a adăugat profesorul.

Uniunea Europeană şi Marea Britanie lucrează la reglementarea ţigărilor electronice în acelaşi mod precum medicamentele, scrie BBC. Dispozitivul provoacă păreri împărţite, unii susţinând că acesta normalizează fumatul, în timp ce alţii sunt de părere că ar putea ajuta oamenii să renunţe la fumat.

‘E-ţigările sunt mai atrăgătoare decât plasturii pentru mulţi fumători şi sunt accesibile, în majoritatea ţărilor, fără restricţiile din domeniul medicamentelor care se aplică terapiei de înlocuire a nicotinei şi fără implicarea costisitoare a profesioniştilor sanitari’, este de părere prof. Peter Hajek, directorul Unităţii de cercetare a dependenţei de tutun de la Universitatea Queen Mary din Londra.

 

Horoscopul zilei - Evenimentul zilei - evz.ro
comentarii pe aceasta pagina postate direct pe Facebook

3 Comments

  1. Butuc Florin says:

    Salut.Am fumat 30 de ani.eu am 45.in medie cate 2 pachete de tigari pe zi.asta inseamna un fumator inrait.nu mai zic ca pe timpul lui Ceausescu erau carpati,bucegi(moartea pe schiuri),nationale.am bagat in mine din astea….ehaaaa la greu.cine spune ca bea apa sau maninca o fructa si te autosugestioneaza ca nu mai fumezi,ori nu a fumat niciodata,ori era un fumator ocazional de tigari light.plasture?haide maaa.ce dumnezeu.asta este cea mai mare teapa.eu pina la tigara electronica,numai cu matraguna nu am incercat,in rest tot am incercat.credeti-ma.intradevar,poti face orice daca nu ai si un pic de voinata nu faci nimic. ideea este, doar sa te inbolnavesti de plamani sau altceva si sa iti zica doctorul ca ori te lasi ori mori.asa poate da.altfel…..nu prea vad cum.cine poate sa se lase de fumat prin autosugestie, bravo lor.dar un fumator inrait daca maxim o ora nu are o tigara face ca trenul. nu fac reclama la tigara electronica dar pe mine personal datorita ei m-am lasat de fumat dupa 30 de ani de fumat si ganditi-va un pic.inainte de a considera ca cea electronica face rau sau la fel de rau ca cea traditionala faceti diferenta intre ce substante intra in organism cand fumati una traditionala si ce substante intra de la una electronica.va las sa judecati voi si dupa aceea trageti concluzia.Cu deosebit respect.

  2. Evident tigara electronica e mult mai buna, nu am avut succes cu nici un medicament, plasture, guma de mestecat sau pura vointa. Am fumat tigari obisnuite timp de 29 de ani, si, desi am fost sportiv de performanta in tinerete (fumam si atunci, dar mai cumpatat, nu simteam inca efecte negative, fiind si foarte tanar) si desi am si la varsta actuala un fizic binisor peste medie (indiferent de varsta celor cu care ma compar), capacitatile mele pulmonare masurate spirometric erau abia de 90% din normalul varstei, inaltimii si greutatii. La doar 6 luni dupa ce am trecut la tigara electronica, s-a minunat si medicul, ajunsesera la 120% din valorile corespunzatoare inaltimii, greutatii si varstei mele. Desi cifra are bineinteles legatura si cu constitutia mea fizica, saltul de 30% de procente in doar 6 luni demonstreaza clar beneficiul care l-am avut de pe urma inlocuirii tigarii clasice cu cea electronica.

  3. tigara electronica fara indoiala!

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *