Principiile dietei sănătoase și capcanele alimentației

Principiile dietei sănătoase și capcanele alimentației
Principiile dietei sănătoase și capcanele alimentației

Condiția esențială în nutriție, pentru un diabetic, este aceea de a-și stăpâni glicemia. Un medic specialist în diabet și boli de nutriție este cel care face regimul pentru acești pacienți, dar câteva principii esențiale sunt comune

Diagnosticul de diabet te obligă să ai o dietă corectă și chiar să mănânci mai sănătos decât cei care nu au această problemă de sănătate. Asta înseamnă că, de la masă, nu trebuie să lipsească principiile nutritive de bază. Pe larg, acestea le găsiți pe viațacudiabet.ro. Noi vă prezentăm doar câteva:

1. Carbohidrații: sunt principalele surse de energie pentru organism. Au 4 calorii la 1 gram și trebuie să reprezinte 60 la sută din aportul zilnic de calorii. Ei sunt „vinovați” de creșterea glicemiei după masă, iar principalele surse sunt: cerealele, legumele, leguminoasele, fructele, pâinea, orezul și cartofii. Pe lângă aceștia, există însă carbohidrați cu absorbție rapidă în fructoza din fructe, zahăr și miere, care trebuie evitați.

2. Proteinele sunt a doua categorie de nutrienți importanți din dieta diabeticului. Necesarul zilnic este de 15% din cantitatea consumată. Au 4 calorii pe 1 g. 50% din proteine trebuie să fie de origine animală: carne, ouă, lactate, iar restul, vegetală (cereale, linte, fasole, soia, semințe, nuci etc).

3. Grasimile sunt a treia categorie de nutrienți importanți. Au, însă, mai multe calorii decât carbohidratii și proteinele – 9 la 1 gram- și trebuie să reprezinte maximum de 30% din necesarul alimentar zilnic. Grasimile sanatoase le găsim în uleiuri presate la rece, semințe, pește etc, iar cele mai puțin sănătoase – carne și ouă.

4. Vitaminele se obțin din legume, fructe și pește, suplimentele fiind necesare doar atunci când le recomandă medicul.

5. Fibrele alimentare – se gasesc în cereale, legume și fructe. Rolul lor este acela de a impiedica creșterea bruscă și mare a glicemiei și de a asigura un tranzit intestinal optim.

Dr. Laura Ene, medicul specialist în nutriție, diabet și boli metabolice, notează în cartea ei intitulată „Capcanele dietelor”, apărută la editura ALL, care sunt pericolele ascunse în alimentele considerate de mulți a fi „sănătoase”.

Dulciurile dietetice: „Dacă alegi dulciuri de la raftul cu produse dietetice, ar trebui să știi că, deși au mai puțin zahăr, conțin multe grăsimi și aproape tot atâtea calorii ca dulciurile normale”. Mai bine „prepară-ți acasă propriul desert sănătos, din iart degresat cu fructele tale preferate”.

Uleiul de măsline: „În general, uleiul de măsline este o sursă excelentă de grăsimi bune pentru sănătate, dar tot ar trebui însoțit de o etichetă de atenționare: are 900 de calorii la 100 de mililitri. (…) Altfel spus, o lingură de ulei de măsline în salată îți adaugă câte 100 de calorii la dietă”.

Cerealele integrale: „Ocolește cerealele integrale din comerț, cu adaosuri de miere, cacao sau fructe confiate. De cele mai multe ori, conțin zahăr din belșug, care le crește nivelul caloric (…) au în jur de 300 de calorii la 100 de grame”.

15 distribuiri
comentarii pe aceasta pagina postate direct pe Facebook