Sari la conținut

Timpul trebuie gestionat ca să nu fie pierdut

Alergăm de colo-colo, de parcă s-ar termina lumea. Avem momente de panică atunci când simțim că nu putem termina ce ne-am propus în timp util, iar deadline-urile ne stresează cumplit. De „vină” suntem noi, pentru că timpul este același pentru toată lumea, doar că – spune Eveline Osnaga, psihologul colaborator al Doctorului Zilei – unii știu să-l controleze, alții nu

Dana Lascu

Timpul, este, fără doar și poate cea mai important resursă pe care o avem cu toții. Pentru că trece implacabil, a fost, este și va fi o preocupare constantă a omului, chiar dacă vorbim despre economisirea lui, fie de investirea lui în activitățile utile nouă.

„Timpul este prea lent pentru cei care așteaptă, prea iute pentru cei care se tem, prea lung pentru cei care se plâng, prea scurt pentru cei care sărbătoresc, dar, pentru cei ce iubesc, timpul este o eternitate”, spunea William Shakespeare. Cum facem ca timpul să fie aliatul nostrum indiferent de starea sufletească pe care o avem, ne spune psihologul Eveline Osnaga.

– Doctorul Zilei: Poți controla timpul?

– Psiholog Eveline Osnaga: Da, normal că-l putem controla. Atâta timp cât ştim exact ce vrem, atâta atimp cât ştim cât putem şi mai ales atunci când suntem motivaţi. De multe ori în spatele unei bune gestionări a timpului stă motivaţia. Acel lucru de care ne agăţăm atunci când ne pornim la drum într-o nouă zi sau într-o dimineaţă şi chiar la un nou proiect.

– Chiar poate fi gestionat timpul eficient? Mă gândesc că fiind oameni, avem şi noi defecte, nu suntem roboţi că să respectăm un program strict….

– Nu suntem roboţi şi – slavă Domnului – nu suntem nici perfecți, aşa că se mai întâmplă că uneori să nu ne gestionăm bine sau să nu fim suficient de motivaţi, cu toate astea este foarte important să vrem să fim mai bine organizaţi. Orice dorinţa a noastră care nu este autentică şi nu se bazează pe ceva ce ne atinge profund este sortit eşecului. Viața ordonată e cheia succesului

– Şi… de ce aş vrea să-l gestionez? Ce voi câştigă din asta?

– Deci, e momentul să facem paşi către o viaţă mai ordonată, mai organizată numai atunci când simţim că asta ne lipseşte şi că de asta avem cu adevărat nevoie. Atâta timp cât doar cei din jur ne atrag atenţia, nu este suficient. Odată ce avem luată decizia, jumătate din ce avem de făcut este deja rezolvat. În altă ordine de idei, nu putem să nu recunoaştem că o viaţă ordonată aduce după sine muncă mai eficientă, productivitate, găsirea rapidă a soluţiilor şi mai mult timp liber. Aparent nu înseamnă mult, însă oamenii care au cunoscut succesul ştiu cât de importante sunt aceste aspecte.

Cinci lucruri care te ajută să-ți organizezi agenda

Dr. Zilei: Care sunt, să zicem, primii cinci paşi pe care trebuie să-i faci ca să-ţi foloseşti cât mai eficient timpul personal?

– Psiholog Eveline Osnaga: Din punctul meu de vedere lucurile stau cam aşa:

1. Determinarea

Atâta timp cât ştim că avem nevoie de ordine şi că până acum nu am avut rezultatele pe care ni le-am dorit e momentul să nu ne mai plângem şi să luăm atitudine.

2. Ordinea

Atât din viaţă personală cât şi din spaţiul în care locuim dar şi în cel în care lucrăm trebuie să dispară toate lucrurile de care nu avem nevoie, pe care nu le folosim cu regularitate şi trebuiesc aruncate toate obiectele sparte, crăpate sau rupte. În spaţiul de lucru este bine să avem accesorii roşii pentru a ne stimula productivitatea şi energia. Camerele trebuiesc aerisite zilnic şi trebuie să avem grijă să nu fie praf. Atât în birou cât şi acasă sunt utile plantele pentru că acestea au rolul de a oxigena încăperea.

3. Consecvenţă

Pe măsură ce începi să preiei din nou controlul asupra vieţii tale, vei începe imediat să te simţi mai bine, iar dacă eşti consecvent atunci te vei bucura pe termen lung de beneficiile organizării. De exemplu, 5 minute pe zi de ordine pe birou înseamnă 35 minute pe săptămâna şi 2 ore şi 20 minute pe lună, acesta este preţul pe care avem să-l plătim dacă suntem consecvenţi şi vrem să avem rezultate bune.

4. Motivaţia

Este foarte important să avem grijă să ne menţinem nivelul motivaţiei ridicat pentru că în acest fel o să avem şi randament. Ne putem motiva cu: o oră în plus de somn, cu un pahar de suc, cu o plimbare în parc, cu remunerare în urmă unui proiect bun şi chiar cu o vacanţă pe care o avem în plan de ceva timp.

5. Fără sabotare

Evitaţi cramponarea de lucuri banale de genul: nu ştiu de unde să încep, oricum se va face dezordine, nu am timp, nu ştiu cum să fac sau am mai încercat să mă organizez şi nu a mers. Până la urmă organizarea nu este o matriţă, ci un mod de viaţă care aduce după sine avantaje.

Ziua se împarte în trei intervale de 8 ore

– Doctorul Zilei: Uite, avem în viaţă de zi cu zi momente cu ritm diferit. Dimineaţă, eu, spre exemplu, mă trezesc încet, mă întind, mă lălăi… la prânz întru în priză, pe la 6 mă pocneşte o lene cumplită, iar de la 8 încolo zici că mi-a dat cineva drumul la centrală atomică. Cum pot eu să-mi eficientizez timpul?

– Psiholog Eveline Osnaga: Păi e normal să fie aşa în primul rând în terapie este recomandat un program de genul 8 ore de somn, 8 ore de muncă şi 8 ore de relaxare. Viaţă noastră cotidiană ne impedică de cele mai multe ori să îndeplinim acest program şi de cele mai multe ori sacrificăm din cele 8 ore de relaxare şi după caz, după nevoie facem apel şi la cele de somn. Un alt factor important îl joacă alimentaţia, aportul de calorii reuşeşte să-şi pună accentual pe programul nostru. Dacă, de exemplu, atunci când simţim că obosim ne motivăm cu ceva dulce sau cu o cafea încet, încet, ne revigorăm. În altă ordine de idei sunt căţiva paşi importanţi care ne pot ajută să ne gestionăm timpul şi să-l eficientizăm.

Etichete:
Doctorul zilei whatsapp channel

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Mai citeste si: