Trucuri pentru a reuși să vă lăsați de țigări

Trucuri pentru a reuși să vă lăsați de țigări
Trucuri pentru a reuși să vă lăsați de țigări

Anual, mai mult de 40.000 de români mor din cauza fumatului. Programul național prin care se încearcă reducerea numărului de fumători este în impas din lipsă de finanțare, deși există medici dispuși să ajute și români care cer ajutor pentru a putea renunța la dependență.

Aproximativ 10.000 de apeluri au fost date la numărul telefonic gratuit (STOPFUMAT), pus la dispoziție în cadrul Programului Național Stop Fumat, însă finanțarea oferită de Ministerul Sănătății este insuficientă pentru tratarea tuturor celor care şi-au exprimat dorinţa de a primi ajutor pentru a opri fumatul.„Informațiile despre renunțarea la fumat pot fi obţinute la tel verde 08008stopfumat (0800878673) sau pe site-ul www.stopfumat.eu. Sunt medici instruiți în toate județele, dar nu toți doresc să lucreze în program, unul din motive fiind cantitatea insuficientă de medicamente, ceea ce îi expune nemulțumirilor pacienților”, spune Magdalena Ciobanu, coordonator al programului Stop Fumat.
45.000 de decese pe an
Mai concret, programul, înființat în urmă cu șapte ani, oferă fumătorilor servicii medicale complete pentru renunțarea la fumat (consiliere psihologică şi medicamente) conform recomandărilor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. „În momentul de faţă, programul este subfinanţat şi ca atare nu are posibilitatea de a-i ajuta pe toţi fumătorii care se adresează reţelei medicale de specialitate”, mai spune medicul pneumolog.
În fiecare oră, cinci români mor din cauza bolilor cauzate de fumat, numai în anul 2012 înregistrându- se peste 45.000 de decese. Medicii pneumologi au calculat cât se cheltuieşte din bugetul Sănătății cu îngrijirea acestor afecțiuni (de la cele de inimă, agravate de fumat, la cele pulmonare sau anumite tipuri de cancer) pentru a convinge autoritățile să aloce mai multe fonduri pentru a preveni fumatul și pentru a ajuta cât mai mulți români să se lase de acest viciu. „Cea mai gravă afecțiune a fumătorilor este cancerul pulmonar. Șansa ca un bolnav să trăiască peste un an după diagnosticare este sub 5 la sută”, a atenționat prof. dr. Miron Bogdan, de la Institutul de Pneumologie „Marius Nasta” din Capitală.
În anul 2012, aproape 2.500 de femei și 9.500 de bărbați au murit din cauza cancerului pulmonar. „În urmă cu 15-20 de ani, în România, a existat o expansiune teribilă a fumatului. Efectele se văd acum”, a mai spus medicul. Principala miză este convingerea tinerilor să nu se apuce de țigări (peste 90 la sută din fumători au început înainte de 20 de ani).

Renunțarea la fumat în TREI PAȘI

1. Fă-ți un plan de acțiune!

Nu renunţa la fumat fără a te autoanaliza în prealabil! Analizează-ţi viaţa de fumător: de ce fumezi, care sunt situațiile, persoanele, locurile, obiectele care „cer” o țigară. Recunoaște-ți ritualurile, dar și momentele în care aprinzi o țigară fără să conștientizezi gestul!
Găseşte un înlocuitor pentru fiecare tip de ţigară! Atenţie, trebuie să fie lucruri/activităţi care îţi fac plăcere! Scrie-ți planul și prinde-l în locul/locurile cele mai dragi pentru fumat.
Alege-ţi Ziua 1 ca nefumător – ziua începând cu care nu vei mai fuma. Alege perioada în care crezi că îţi va fi mai uşor – în zilele de odihnă sau în cele în care lucrezi; în concediu sau când eşti la serviciu. Pentru femei, este indicat să nu fie în perioada premenstruală. Câteva trucuri: fumează țigări de calitate proastă, stinge-le la jumătate, amână momentul fumatului!

2. Cere ajutor de la un specialist!

Numărul celor care reuşesc să se lase de fumat cerând ajutorul specialiştilor este semnificativ mai mare decât al celor care reuşesc să se lase de fumat singuri. Chiar dacă nimeni nu poate renunța la fumat în locul tău, chiar dacă medicul nu te poate determina să vrei cu adevărat să renunți la fumat şi nici nu poate îndepărta întru totul disconfortul fizic sau psihic asociat renunţării la acest obicei, totuşi el te poate sprijini în moment şi acţiuni-cheie, precum:
– Sprijin pentru găsirea „Motivului” – deoarece Motivul este acel lucru important care te va susţine psihic până când fumatul devine de domeniul trecutului.
– Realizarea „planului de acțiune” prin sugerarea unor „trucuri” pentru depășirea dependenței comportamentale, corectarea unor idei/atitudini greșite legate de perioada postfumat, recomandarea unor metode de a parcurge mai uşor această perioadă. Prescrierea de produse medicamentoase pentru diminuarea simptomelor de sevraj nicotinic. Partea bună este că semnele sevrajului sunt temporare şi se reduc pe zi ce trece, deoarece neuronii încep să-şi revină, nemaifiind bombardaţi cu nicotină. Apogeul simptomelor neplăcute are loc în primele trei – şase zile de la ultima ţigară fumată. Dispar după două-patru săptămâni.

3. Renunță dintr-odată!

Indiferent dacă renunţi brusc la ţigări sau doar reduci numărul acestora, starea de sevraj nicotinic tot apare. Când însă doar reduci numărul de țigări, rămân exact acele țigări „mai dragi”, de care te desprinzi mai greu: țigarea de la cafea, de după masă, țigarea „de nervi” sau țigarea „de bucurie”. Cu alte cuvinte, păstrezi ţigările „sociale”, cele fumate împreună cu ceilalţi fumători, în pauze, sau pe cele care te „ajută” să marchezi anumite momente.
Astfel, dependența psihică nu numai că nu scade, ci se accentuează. Prin urmare, dependenţa socială nu scade. Marea majoritate a celor care s-au lăsat de fumat au reuşit prin renunţarea dintr-odată. Renunţarea bruscă nu produce modificări biologice. Componenţii fumului de ţigară sunt nişte intruşi în organismul uman, producând dereglări diverse. În momentul în care aportul devine zero, diversele funcţii îşi revin la normal – mai repede sau mai încet, în funcţie de adaptabilitatea şi gradul de afectare a organismului.

Unde puteți cere ajutor în București și Ilfov

– Dr. NEGREANU ARBOREANU Daniela Lidia (Ambulator Pneumologie Sector 5, Str. Malcoci nr. 4, 0744 378428)
– Psiholog BURSUC Bogdana (Institutul de Pneumologie Marius Nasta, Șos. Viilor nr. 90 Sector 5, 0742173822)
– Dr. Gica Cristina (Spitalul MAI „Prof. Dr. D. Gerota” – secția de Pneumologie, Str. Dionisie Lupu, nr 63, sector 2, 0213167170, Programări telefonice: L-V 12.00-14.00)
– Psiholog LICA Florentina (Institutul de Pneumologie Marius Nasta, Șos. Viilor nr. 90 Sector 5, 0723301305, 0213356910
– Dr. POPA Aura (Institutul de Boli Cardiovasculare Prof. Dr. C. ILIESCU, Șos. Fundeni 258, 0744 311750
Centre de consiliere pentru renunțarea la fumat
Tel Verde STOPFUMAT – 08008STOPFUMAT (0800878673) – apelabil gratuit doar din rețeaua ROMTELECOM – 0213356920 – apelabil din orice rețea, cu tarif normal

Horoscopul zilei - Evenimentul zilei - evz.ro
comentarii pe aceasta pagina postate direct pe Facebook

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *