Unde ne oprim cu sărbătorirea pentru a petrece sănătoși

Unde ne oprim cu sărbătorirea pentru a petrece sănătoși
Unde ne oprim cu sărbătorirea pentru a petrece sănătoși

Iarna simțim sau credem că trebuie să mâncăm mai consistent, să facem față frigului. Iar de Sărbători, de cele mai multe ori, uităm de atitudinile corecte pentru o viață sănătoasă și trecem la excese. Dr. Anamaria Iulian, medic și psiholog, specialist în tratamentul obezității infantile, ne-a explicat cum să facem să nu depășim limitele în această perioadă solicitantă pentru organismul nostru

Carmen Anghel

„Viața noastră modernă, cu ritmul ei trepidant, ne face pe toți să luăm mese pe fugă și, de cele mai multe ori, în afara cadrului tradițional (adică în mijlocul familiei). De Sărbători putem să remediem acest lucru, gătind pentru cei dragi, adunându-i în jurul mesei noastre, acasă, dar atunci când facem asta, haideți să nu uităm de convivialitatea specifică zonei mediteraneene”, începe medicul „cursul de nutriție”. Adică? Să gătim pentru a-i avea pe cei dragi în jurul nostru, pentru a-i răsfăța cu mâncă- rurile preferate, „dar să nu-i îndopăm, ci să învățăm să-i ascultăm și să ne bucurăm de Sărbătoarea Crăciunului pentru a împărtăși emoții: bucurie sau tristețe, nu contează, atâta vreme cât ne avem unii pe alții și suntem împreună”. Nu trebuie să renunțăm la produsele tradiționale, dar ele pot fi gătite în mod sănătos. „Cozonacii, friptura și produsele tradiționale de porc, salată de boeuf, sarmalele, toate pot fi pregătite și apoi mâncate într-un mod mai să- nătos. Trebuie să ne facem timp pentru asta. Pentru că ne lipsește acest timp rezervat unei mese corecte și sfârșim aproape întotdeauna prin a lua o gustare rapidă, aproape de locul în care muncim și apoi vine după- amiaza, când avem o senzație de rău, de foame dureroasă, de gol în stomac, ce trebuie umplut rapid”. Apar, astfel, obiceiurile nesănătoase. De foame, mâncăm ciocolata de lângă tastatură, biscuiții din sertar sau cu covrigul de la colțul străzii, toate însoțite eventual de băutura carbogazoasă preferată. „După care – medicul ne prezintă traseul vinei – mergem acasă și luăm cina, ce ar trebui să fie una simplă, frugală, dar care pentru majoritatea românilor ține loc de mic dejun, prânz și cină la un loc. Nu trebuie să ne mirăm atunci că vom mânca aproape o oră până să obținem o anumită senzație de sațietate…” Acum, de Sărbători, constatăm că, pe parcursul unui an, am luat câteva kilograme în plus și totuși, ni se va pă- rea că nu am mâncat mult, pentru că … mâncăm doar seara și atunci încercăm să mâncăm „sănătos”, trăind astfel cu această obsesie, alături de impresia că dacă am mâncat fructele în acest moment al zilei, am făcut un lucru bun… Timpul trece, se apropie vara și nu mai încăpem în hainele preferate. Începem să le înlocuim, rând pe rând… sau mai bine, începem să înțelegem ce se întâmplă cu noi! „Trebuie un nou început, dacă nu pentru noi, mă- car de dragul copiilor noștri. Înțelegem că în toată această perioadă – din primă- vară până iarnă – am mâncat incorect, uneori fără să conștientizăm asta, alteori știind că nu facem ceea ce ar fi bine pentru noi, dar ne mințim că nu am avut timp să facem altfel, pentru că suntem prea ocupați”, ne explică mecanismul dr. Anamaria Iulian. Ne îndeamnă să nu fim „prea ocupați” pentru a avea grijă de noi, de copiii noștri, de părinții noștri sau de cei dragi nouă. Să înțelegem că nu-i iubim pe ceilalți „cu mâncare”, ci atunci când îi ascultăm și suntem acolo pentru ei când au nevoie de noi. „Și dacă îi iubim cu adevărat, să înțelegem că să mâncăm sănătos, să luăm cele trei mese ale zilei, să știm să gătim corect, repede și sănătos a devenit imperios necesar, în condițiile în care mâncarea ne oferă energie, bună dispoziție, putere de concentrare și muncă, fiind atuul nostru în lupta cu bolile, cu insomnia, cu sindromul de oboseală cronică, cu dependență de „Ceva Dulce”…

Erori de alimentație

În majoritatea cazurilor oboseala, imunitatea scăzută, kilogramele în plus sunt consecințe ale unor erori de alimentație, ale unei „ronțăieli nevinovate” ce aduce un lung șir de kilocalorii excedentare, an după an, ne spune dr. Iulian. Așa că, poate acum, în pragul Sărbătorilor de Iarnă, a venit momentul să înțelegem că hrana este o necesitate, dar poate fi și o bucurie, dacă știm ce înseamnă echilibru, ce înseamnă o investiție într-un comportament alimentar corect, de fapt, în sănătate. Alimentația constituie un reper identitar puternic, ceea ce explică de ce majoritatea ritualurilor și a simbolurilor religioase se construiesc în jurul hranei. Plăcerea de a mânca sau, ca să fim mai exacți, de a împărți mâncarea cu ceilalți este considerată un act social fundamental, prezent în toate religiile. Astfel zilelor de post și de abstinență le urmează mai mult de o săptămână de sărbătoare și petreceri, de intensă comuniune și de împărtășire cu cei dragi a momentelor de bucurie, bineînțeles întotdeauna alături de mâncare. Ospitalitatea este regulă de bază, pentru că, de Sărbători, vorbim de ospitalitate ca despre un mod prin care-l onorăm pe însuși Dumnezeu.

Cum mâncăm de sărbători?

Există, chiar și de Sărbători, un singur fel de a mânca – sănătos – în care nu exagerăm cu grăsimile săturate, cu glucidele rafinate și nu facem nici excese kilocalorice semnificative. După care, în loc să stăm în fața televizorului sau să tragem un pui de somn, mai bine alegem să facem o plimbare în jurul parcului. Cum să facem să ne bucurăm de plăcerea de a mânca alături de cei dragi, fără niciun fel de incidente medicale de genul celor care se sfârșesc cu vizite la Urgență în toiul nopții, cu colecistite și pancreatite acute, din cauza prea multor grăsimi saturate și a unui exces de alcool ? Chiar dacă Sinele nostru se expansionează de sărbători, ar fi bine să rămânem echilibrați, chiar și atunci când mergem la cumpără- turi, dar mai ales când începem să gătim. Începeți prin a… renunța! Faceți un sacrificiu de Sărbă- tori și renunțați la un fel preferat de mâncare, cu alte cuvinte gătiți mai puțin! Alegeți doar două feluri de aperitiv: salată de boeuf și aspicul! Gătiți salată de boeuf cu legume fierte „al dente”, tă- iate în bucăți mari, fără cartofi, cu maioneză puțină, fă- cută dintr-un ou de țară și ulei de măsline presat la rece! Vă veți obișnui relativ ușor cu gustul acestei maioneze, dacă nu, puteți folosi un ulei de semințe de in, de cânepă sau de nuci, toate bogate în acizi grași Omega 3, de proveniență vegetală. Pentru aspic sau piftie, alegeți o carne de porc macră și strecurați în aspic morcovi, bucăți de țelină, păstârnac și pătrunjel, alături de verdeață proaspătă. Puneți produse ce conțin gelatină (șorici, urechi, picioare) mai puține, știut fiind că nu conțin proteină de calitate superioară, chiar dacă au un aport caloric relativ mic. Acestea sunt sfaturile specialistului dr. Anamaria Iulian.

Dr. Anamaria Iulian ne dă și sfaturi concrete pentru bucătărie. Nu faceți piure-uri sau supe creme în această perioadă. Nu mai sunteți bebeluși, iar folosirea mușchilor masticatori aduce mai rapid senzația de sațietate și ne crește și arderile. La fel cum o fac în această perioadă și condimentele ca: ardeiul, piperul, hreanul, chilli, dar și mersul pe jos. Privilegiați alături de fripturi salatele de crudități, varză proaspătă, murăturile sau verdețurile ca: baby-spanacul, andivele, rucola, valeriana, varza chinezească, salată iceberg. Dacă tot mâncăm mai gras și mai mult în această perioadă, evitați să consumați cașcaval, brânzeturi franțuzești, produse lactate cu grăsimi de 10%, mezeluri sau produse procesate industrial, cum sunt crenvurștii, pate-urile sau produsele de patiserie din supermarket. Gătiți un singur fel de desert: cozonac sau tort de ciocolată, cu jumătatea de cantitate de zahăr recomandată în rețetă, cu cacao mai multă și unt, nu margarină, cu nuci și lapte, în loc de gem, rahat, stafide sau dulcețuri „kil la kil”. Mâncați desertul pe post de gustare de dimineață sau după- amiază și doar una sau două felii, nu mai mult! Nu uitați, dulcele cere dulce, așa că…mai bine aveți la îndemână fructe de sezon: portocale, mere, pere, kiwi, grapefruit în loc de alte prăjituri, torturi sau băuturi dulci ca lichiorurile și „digestivele”. Dacă vorbim de alcool, trebuie să știți că este aproape la fel de kilocaloric ca și grăsimile și stimulează depunerea de kilocalorii în „cămara noastră “, adică centura abdominală. Preferați vinul roșu, șampania ca și „aperitiv” și hidratați-vă corespunzător cu apă, ciorbe, supe, smoothie-uri din fructe și iaurt, fresh-uri îndoite cu apă sau limonadă mai puțin dulce, cu ghimbir și scorțișoară, în loc de mentă.

Mâncați așa cum doriți în zilele de 24, 25 și 26, după care faceți o pauză și mâncați frugal, cu multe legume, proaspete sau congelate, cu un fruct pe post de gustare până pe 31, când o veți lua de la capăt.

Gătiți o ciorbă cu multe legume și borș de casă

Sarmalele le puteți prepara cu mai puțină grăsime Alegeți un mușchi de vită sau de porc, iar în amestec puteți strecura și rădăcinoase (morcov, păstârnac, țelină, pătrunjel) alături de ceapă roșie sau usturoi, ciuperci, suc de roșii cu ulei de măsline și multe condimente.

Nu mâncați sarmalele alături de smântână și mămăliguță, ci mai degrabă ca pe un fel principal, eventual cu o porție de ciorbă sau de salată înainte. De asemenea, uitați de desert, pe care îl veți transforma într-o gustare delicioasă.

Friptura de porc sau cârnații, gătiți-le la cuptor! Fără prea mult ulei adăugat, faceți-le din carne slabă, gră- simea topindu-se, astfel, complet și putând fi îndepărtată înainte de consum. „Și nu uitați, să vă bucurați cu ochii, cu urechile, cu inima și sufletul de cei dragi, pe care îi aveți alături de dumneavoastră, și mai puțin, un pic mai puțin, de ceea ce puneți în farfurie, la mesele festive. Sărbători Fericite! Să fiți frumoși și sănătoși!”, ne îndeamnă medicul. uitați,dulcele cere dulce, așa că…mai bine aveți

Renunțați, atunci când gătiți, la smântână, la frișcă, la garnituri de salată stropite cu diverse dressinguri din comerț. Pregătiți un dressing din iaurt cu ulei de măsline, lămâie și verdeața preferată: tarhon, cimbru, mărar, pătrunjel etc.

Horoscopul zilei - Evenimentul zilei - evz.ro
comentarii pe aceasta pagina postate direct pe Facebook

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CITESTE ACUM