marți, mai 26, 2020

Carența de vitamina D este o problemă globală, cu care se confruntă peste 80% din populație, conform datelor statistice. În plus, de multe ori această deficiență rămâne subdiagnosticată. Medicii avertizează că nivelul scăzut de vitamina D este direct responsabil de peste 200 de boli.

Principala funcție biologică a vitaminei D este menținerea nivelelor normale de calciu și fosfor din sânge. Vitamina D ajută la absorbția calciului, contribuind la formarea și menținerea oaselor puternice. Studiile recente sugerează că o cantitate suficientă de vitamină D diminuează riscul de producere al cancerului de sân, colon și al cancerului de prostată.

Citește și:

Deficitul de vitamina D este asociat și cu riscul crescut de sindrom metabolic, factor important pentru afecțiunile cardiovasculare și cele cerebrovasculare. În ultimii ani se tot vorbește despre legătura care există între lipsa vitamine D și apariția diabetului zaharat. De exemplu, un studiu efectuat în Statele Unite arată ca o concentrație scăzută de vitamina D în sânge se corelează cu o incidență crescută a diabetului zaharat.

Citește și:

Iată care sunt principalele riscuri ale deficitului de vitamina D:

  • Menține imunitatea optimă a organismului. Deficitul de vitamina D face ca imunitatea organismului să fie deficitară. Cercetările au arătat clar că deficitul de vitamina D face parte din natura sezonieră a focarelor de răceală.
  • Vitamina D este esențială pentru absorbția adecvată a calciului și s-a demonstrat că reduce semnificativ riscul de fractură în două moduri. În primul rând, ajută la formarea de oaselor puternice, dar ea poate și să îmbunătățească echilibrul.
  • După cum arata mai multe studii, vitamina D joacă un rol important în menținerea sănătății plămânilor, fiindca ea are o serie de proprietăți antiinflamatorii.
  • Potrivit unui studiu publicat în 2006 în Jurnalul Asociației Medicale Americane, vitamina D are un rol important și în reducerea riscului de scleroză multiplă.
  • Cercetările au demonstrat o relație inversă între nivelele de vitamină D din sânge și tensiunea arterială ridicată (hipertensiunea arterială). Cu alte cuvinte, cu cât este mai scăzută vitamina D, cu atât este mai mare tensiunea arterială.
  • Fiind o vitamină solubilă în grăsimi, ajută la reglarea funcției renale și joacă un rol foarte benefic în tratarea bolii renale.
  • Ajută la reglarea dispozițiilor emoționale și previne depresia. Cu cât nivelul vitaminei D este mai scăzut, cu atât este mai probabil să te simți nefericit. Nivelurile scăzute ale vitaminei D sunt asociate cu o incidență mai mare a depresiei.
  • În ultimii ani, numeroase studii au corelat lipsa de vitamina D cu tulburări cognitive la bărbații și femeile în vârstă. În plus, cercetătorii susțin că persoanele în vârstă cu niveluri foarte scăzute de vitamina D sunt de două ori mai mult supuse riscului de a face Alzheimer.

Citește și:

Principalele simptome ale deficitului de vitamina D sunt:

  • Stări de oboseală accentuată,
  • Dureri de spate sau slăbiciune osoasă,
  • Stări de depresie,
  • Rănile se vindecă mai greu,
  • Dureri musculare,
  • Căderea parului,

Cum pot obține mai multă vitamină D?

Există câteva alimente care conțin vitamina D:

  • Pește,
  • Ficat de vită,
  • Brânză
  • Ciuperci
  • Gălbenușuri de ou,
  • Lapte,
  • Cereale integrale,
  • Sucul de portocale,
  • Iaurtul,
  • Băuturile din soia,

Iată recomandările din ghidurile internaționale cu privire la cantitatea de vitamina D necesară pe zi, în cazul persoanelor sănătoase:

  • Copiii cu vârste cuprinse între 0 si 12 luni – 1.000 UI/zi
  • Persoanele cu vârste cuprinse între 1 si 70 de ani, femei gravide si lauze – 600 UI/zi
  • Persoanele peste 71 de ani – 800 UI/zi

Deficitul de vitamina D se diagnostichează simplu, printr-o analiză de sânge. Testul de sange care determină cantitatea de vitamina D în sange se numește 25-OH-vitamina D. Limitele normale al cantității de vitamina D din organismul unei persoane sănătoase sunt cuprinse între 20 nanograme/ml și 50 ng/ml. Un nivel mai mic de 20 ng/ml indică un deficit de vitamina D și implicit o suplimentare a vitaminei, dar numai la recomandarea medicului.

Parteneri