miercuri, ianuarie 20, 2021
Tănasă Sabina

Îmbunătățirea capacității de funcționare a creierului. Creierul este compus din 2 emisfere cerebrale ( cele mai mari structure),cerebel ( localizat posterior de emeisferele cerebrale) si trunchiul cerebral( situate anterior de cerebel si postero-inferior de emisferele cerebrale).

Cand spui creier, te gandesti la un motor care nu se opreste niciodata. Chiar si atunci cand noi dormim, creierul ramane treaz si activ. Este organul responsabil de gandire, miscare, simturi sau respiratie, printre altele. Pentru toate aceste activitati, creierul are nevoie de multa “hrana”.

Pentru creier, factorii daunatori pot fi de mai multe tipuri: de la mediul toxic de munca si de viata, la stres, accidente, pana la factori genetici.

Insa, un factor de multe ori neglijat in ceea ce priveste impactul asupra creierului este nutritia. Poate ca stii ca alimentatia poate avea efecte negative asupra aspectului tau fizic sau asupra sistemului tau cardio-vascular, dar stii care este impactul pentru creier?

Alimente bune pentru creier

Creierul, precum inima sau vasele de sange, are nevoie de alimente bogate in vitamina B, acizi grasi sau antioxidanti (care protejeaza impotriva radicalilor liberi sau a stresului oxidativ), precum usturoiul, care sa-i imbunatateasca functiile. Alimente benefice pentru creier sunt:

  1. Cafeaua, bogata in antioxidanti si amino acizi, imbunatateste memoria (consumata in cantitati moderate).
  2. Ciocolata neagra contine proteine antioxidante care cresc productia de endorfine si maresc puterea de concentrare.

Eşti pe punctul de a iubi şi mai mult ciocolata, pentru că ea, în special cea neagră, este minunată pentru creier.

Ciocolata neagră creşte circulaţia sângelui în creier, ceea ce îmbunătăţeşte memoria, atenţia, concentrarea şi timpul de reacţie. De asemenea, ciocolata creşte nivelul de endorfine din organism, de aceea aveţi mereu o stare bună când mâncaţi ciocolată.

  1. Semintele si nucile contin proteine si vitamine care pot fi un antidot pentru tendintele de depresie, anxietate sau insomnia.

Nucile conţin cele mai mari cantităţi de acizi graşi Omega-3, antioxidanţi, acid folic, magneziu, potasiu şi fosfor, toate ajutând la scăderea inflamaţiei din creier.

Melatonina din nuci este un nutrient important în reglarea somnului. Dacă aveţi o cantitate mică de melatonină, va fi dificil să aveţi parte de un somn de bună calitate, iar odihna precară poate afecta dramatic sănătatea şi performanţa creierului.

  1. Fructele, in special cele de padure, sunt bogate in antioxidanti, imbunatatind memoria si coordonarea motorie.
  2. Legumele, in special cele verzi, oxigeneaza corpul, implicit creierul, imbunatatind functia cognitiva.

Poate că broccoli nu se află în topul alimentelor preferate, însă cu siguranţă este grozav pentru creier.

Această legumă conţine un compus numit sulforafan, care stimulează producerea de noi celule şi reduce inflamaţia. Broccoli este încărcat şi cu nutrienţi importanţi, precum Vitamina K – care joacă un rol vital în protejarea celulelor creierului – şi acid folic – care are un rol crucial în detoxifierea şi reducerea inflamaţiei în creier.

  1. Pestele, precum somonul, este bogat in omega-3, proteine, fier si vitamina B, imbunatatind memoria si procesul de rationalizare.
  2. Carnea slaba, precum cea de curcan.

Cu toate ca reprezinta doar 2% din greutatea corpului, creierul este organul care consuma cea mai multa energie.

Astfel, pentru a functiona normal, creierul are nevoie de minim 20% din cantitatea totala de oxigen si 15% din cantitatea totala de sange care circula prin organism.

Cum poate afecta lipsa oxigenarii creierului

Atunci cand creierul este slab oxigenat, afectiune numita hipoxie, intreg organismul este lipsit de vlaga si se instaleaza senzatia de oboseala si epuizare. De asemenea, ametelile si starile de confuzie pot avea la baza tot o lipsa de oxigenare a creierului.

Avand in vedere ca un neuron este compus din aproximativ 90% apa, consumul a minim doi litri pe zi devine absolut obligatoriu.

Cercetatorii au demonstrat ca un pahar de apa baut dimineata pe stomacul gol ajuta in buna functionare a sistemului nervos si energizeaza organismul pe durata intregii zile.

De asemenea, activitatea fizica zilnica, cel putin mersul pe jos in  natura, favorizeaza oxigenarea celulara. Pentru mentinerea unui creier sanatos este necesara inlaturarea stresului, odihna suficienta si practicarea meditatiei si a exercitiilor de tip yoga.

Un creier sanatos inseamna un corp sanatos si o viata lipsita de griji. Informeaza-te asupra alimentelor benefice pentru creier si asupra celor daunatoare. Elibereaza-ti creierul de toxine ca sa te faca la randul sau fericit.

 

Parteneri