duminică, septembrie 26, 2021

Știm cu toții că creierul copiilor crește și se extinde pe măsură ce învață și se maturizează. Pe de altă parte, adulții încep încet să piardă celulele creierului și materie pe măsură ce îmbătrânesc. Acest lucru se datorează faptului că celulele încep să moară înainte ca corpul tău să aibă șansa de a le repara. De fapt, până în anii 1990, se credea că odată ce celulele creierului mor, nu sunt create celule noi care să le înlocuiască. Acum știm că nu este cazul.

Neurogeneza la adulți

Cercetările au dovedit că este posibil ca adulții să dezvolte noi celule cerebrale, deci cum este posibil?

Un raport din 2002 în Journal of Neuroscience începe:

„O etapă esențială este marcată în înțelegerea creierului nostru prin acceptarea recentă, contrar dogmei timpurii, că sistemul nervos adult poate genera noi neuroni. Ne-am putea întreba cum a apărut inițial această dogmă, mai ales că toate organismele au unele celule care continuă să se divizeze, adăugându-se la dimensiunea organismului și reparând daunele. ” (1)

Formarea de noi celule în creier (și în restul sistemului nervos central) se numește „neurogeneză”. Cercetări recente în neurogeneză s-au bazat pe constatările lui Joseph Altman din 1962, care anterior au fost ignorate în mare măsură. Altman a descoperit că noii neuroni se formează chiar și la șobolanii adulți, contrazicând înțelepciunea convențională conform căreia neuronii se dezvoltă la bebeluși și copii doar până la sfârșitul adolescenței. (2) Știința a dovedit de atunci că neurogeneza apare și la oamenii adulți. (3, 4)

Un creier în continuă schimbare

Conceptul de neuroplasticitate se bazează pe munca lui Altman, sugerând că creierul nu încetează niciodată să crească și să învețe.

Neurogeneza funcționează prin crearea de noi neuroni din celulele stem din hipocamp (responsabil pentru stocarea memoriei și cognitivă), zona subventriculară (unde celulele stem sunt create și proliferează pentru a se conecta la alte regiuni ale creierului) și bulb olfactiv. (5, 6)

Aceasta este o veste foarte bună, nu numai în contextul unor boli precum Alzheimer și Parkinson, ci și pentru menținerea unei sănătăți cerebrale optime și prevenirea unor astfel de boli neurodegenerative. De asemenea, poate îmbunătăți depresia și alte tulburări de dispoziție.

Punctul de cotitură al percepției colective despre neurogeneză a avut loc cu demonstrația că neuronii adulți ai creierului mamiferelor sunt, de asemenea, capabili de mitoză și că neuronii nou-născuți pot migra și se pot integra în circuitele existente. (7)

Deci, puteți, de fapt, să învățați un câine bătrân noi trucuri.

Dezvoltarea creierului tău

Creierul tău va produce noi neuroni pe cont propriu, dar există lucruri pe care le poți face pentru a facilita procesul.

Iată cum să vă mențineți creierul într-o formă optimă:

Exercițiile fizice – exercițiile fizice regulate vă ajută nu numai mușchii și oasele, ci și creierul. Exercițiile fizice măresc volumul de sânge livrat creierului, stimulând zona subventriculară pentru a crea noi neuroni. (8) Mai mult, circulația crescută a sângelui în creier cauzată de exercițiile aerobe crește volumul hipocampului, care se micșorează adesea pe măsură ce îmbătrânim. S-a demonstrat că ceva la fel de simplu ca mersul pe jos 45 de minute pe zi crește dimensiunea hipocampului. (9)

Postul intermitent – conceptul de post intermitent este relativ nou în cercurile de sănătate. Abținându-se de la hrană pentru perioade îndelungate, corpurile noastre intră în modul de supraviețuire și celulele care ar muri în mod obișnuit rămân active, extinzându-și viața. (10) În plus, postul promovează autofagia (adică sistemul de igienizare al creierului) pentru a elimina toxinele care se acumulează în lichidul și țesuturile din jur. (11)

Reducerea stresului – stresul cronic provoacă o serie de probleme organismului, dintre care una este restricția neurogenezei hipocampice. Deoarece producția de noi neuroni în hipocampus modulează anumiți neurotransmițători care contribuie la dispoziție și depresie, reducerea stresului emoțional și mental poate îmbunătăți simptomele de anxietate și depresie. (12) Aici puteți găsi câteva sugestii pentru reducerea stresului.

  • Ceaiul verde: polifenolii sunt un anumit tip de antioxidant. Un polifenol este epigalocatechin-3-galat (EGCG); se găsește în ceaiul verde și se știe că îmbunătățește neurogeneza adulților în hipocamp. (13)
  • Turmeric: utilizat pentru a îmbunătăți neuroplasticitatea, cunoașterea, memoria și neurogeneza hipocampului (14, 15)
  • Afinele și cacao crudă: antioxidanții flavonoizi din aceste fructe și legume contribuie la neurogeneză în hipocampus. (16)
  • Acizi grași omega-3: creierul depinde de grăsimea DHA (acid docosahexaenoic) pentru semnalizare și funcționare normală. Majoritatea dietelor occidentale nu includ suficientă cantitate de omega-3.  Nivelurile suficiente de acizi grași omega-3 duc la prevenirea contracției hipocampului. Sursele alimentare includ pești grași (de exemplu, macrou, somon, stridii, hering, caviar, hamsii); nuci si seminte; și suplimente de ulei de pește.
    Evitați zahărul: zaharurile rafinate afectează proteinele și neurotransmițătorii din creier responsabili de învățare și memorie.

 

Ultimele stiri