Din cuprinsul articolului
În aviație există o serie de coduri și protocoale folosite pentru a facilita comunicarea eficientă între piloți și echipajul de bord. Aceste coduri, unele secrete, nu sunt cunoscute publicului larg și sunt destinate gestionării discrete a unor situații ce pot apărea în timpul zborului.
Comunicarea dintre cabină și echipajul de zbor poate avea loc prin gesturi manuale, semnale luminoase sau sunete stabilite anterior. În ciuda sistemelor moderne de comunicare, aceste „coduri secrete” rămân o practică frecventă pentru situații specifice.
Este esențial ca toate semnalele și mesajele să fie conforme cu standardele de siguranță și cu protocoalele internaționale din aviație.
Dacă ai călătorit cu avionul, probabil ai observat unele dintre aceste semnale – precum obligativitatea poziției verticale a scaunului sau aprinderea semnului pentru centura de siguranță în timpul decolării și aterizării.
Ce înseamnă semnalul pentru centura de siguranță
Pasagerii interpretează semnalul luminos ca o indicație simplă: „puneți-vă centura”. Însă piloții îl folosesc și pentru a transmite mesaje echipajului de cabină.
„O dublă sonerie și o clipire a semnului centurii de siguranță înseamnă că decolarea sau aterizarea este iminentă și este semnul final al căpitanului pentru ca echipajul să își ocupe locurile”, a declarat Laura Hutcheson, însoțitoare de bord la Virgin Atlantic, pentru Washington Post.
Aceste semnale pot fi folosite pentru a anunța schimbări de altitudine, turbulențe sau chiar cereri mai banale:
„Chiar și ceva la fel de banal ca „vă rugăm să aduceți cafea”. Diferitele companii aeriene folosesc semnalele sonore în mod diferit”, spune fostul pilot al U.S. Airways John Cox, conform travelandleisure.com.
Semnalele sonore și turbulențele
Un fost pilot a declarat pentru USA Today că:
-
un semnal sonor anunță posibile turbulențe;
-
două sunete indică apropierea de altitudinea maximă;
-
trei semnale pot semnala turbulențe severe;
-
mai mult de trei pot indica o urgență, cum ar fi un pasager cu probleme medicale.
Coduri secrete folosite de echipaj
Codul bravo – folosit pentru a distrage atenția pasagerilor în situații periculoase:
În cazul unei amenințări suspecte, piloții pot striga „bravo” și le vor ordona pasagerilor să stea nemișcați pe scaune. Asta îi va ajuta să localizeze mai ușor persoanele suspecte.
Slam-click – expresie pentru însoțitorii care aleg să se odihnească la hotel, fără interacțiuni:
De exemplu, un însoțitor de bord poate spune: „Sunt atât de obosit, încât mă duc să fac slam-click”.
Air pocket – semnal pentru turbulențe:
Așadar, dacă sunteți pasager la bordul unui avion și auziți vorbindu-se despre „o pungă de aer”, să știți că urmează un zbor cu turbulențe.
Sin bin – zonă de așteptare în apropierea pistei, folosită în caz de aglomerație:
„De obicei, apare dacă un zbor are o restricție de timp pentru plecare, fie pentru că direcția sa de zbor este mai aglomerată decât cea a altor avioane, fie pentru că există vreme nefavorabilă la destinație”, a spus Mark Vanhoenacker, pilot British Airways, pentru MailOnline.
Last minute paperwork – formalități administrative ce pot cauza întârzieri:
Un pilot pe nume Patrick Smith a explicat că de obicei este vorba de o revizuire a planului de zbor sau de ceva legat de greutatea și de echilibrul avionului.
Cross check – verificare a toboganelor de urgență sau a sarcinilor atribuite:
Un membru superior al echipajului de cabină folosește această expresie pentru a indica faptul că toboganele de urgență care sunt atașate la fiecare ușă au fost dezactivate.
Sursa: StirilePROTV