Sari la conținut

Accident deosebit de grav: cel puțin 18 morți și 48 de răniți

Sursă foto: CNN

Cel puțin 18 persoane au murit și alte 48 au fost rănite vineri, după ce un autobuz interprovincial s-a răsturnat pe un drum montan din Anzii peruvieni, în districtul Palca, regiunea Junín. Tragedia a readus în atenție vulnerabilitățile sistemului de transport rutier din Peru, unul dintre cele mai afectate din America de Sud de accidente grave.

Autobuzul cu etaj, aparținând companiei „Expreso Molina Líder Internacional”, circula din capitala Lima spre zona Amazonului, când a ieșit de pe carosabil și s-a prăbușit pe o pantă abruptă. Potrivit autorităților locale, accidentul s-a produs în zorii zilei, iar echipajele de salvare au întâmpinat dificultăți din cauza terenului dificil.

„Autobuzul s-a rupt practic în două. Eforturile de salvare au fost intense, iar majoritatea răniților au fost transportați la spitale din apropiere”, a declarat Clifor Curipaco, directorul regional de sănătate din Junín, într-o conferință de presă, citat de Cadena.

Imaginile difuzate de televiziunile locale au arătat resturile contorsionate ale vehiculului, în timp ce pompierii și polițiștii interveneau pentru a salva pasagerii prinși între fiare.

Autoritățile investighează în prezent cauzele accidentului, însă potrivit unui raport al Biroului Procurorului General, imprudența șoferilor și viteza excesivă sunt principalele motive ale accidentelor rutiere din Peru. Un alt studiu realizat de Superintendența pentru Transporturi a evidențiat că astfel de evenimente tragice sunt mai frecvente în weekenduri și lunea, când traficul interprovincial este mai intens.

Tragedii similare în Peru

Sistemul de transport rutier din Peru este frecvent criticat pentru lipsa de supraveghere eficientă și pentru intervențiile de urgență lente și dezorganizate. Experții cer de ani buni o reformă profundă a sectorului, însă până acum niciun guvern nu a implementat schimbări majore. În lipsa unor măsuri concrete, tragedii similare continuă să se repete.

Accidentul din Palca nu este un caz izolat. La începutul acestui an, pe 3 ianuarie, un alt autobuz s-a prăbușit într-un râu, provocând moartea a șase persoane și rănirea altor 32. Iar în 2018, unul dintre cele mai grave accidente din istoria recentă a țării a avut loc atunci când un autobuz s-a prăbușit în Oceanul Pacific, la 70 de kilometri de Lima, omorând peste 50 de oameni.

Datele oficiale arată amploarea problemei: în 2024, peste 3.100 de persoane și-au pierdut viața în accidente rutiere în Peru, potrivit Sistemului Național de Informații despre Decese.

În timp ce familiile victimelor din Palca își plâng morții și mulți răniți luptă pentru viața lor în spitale, autoritățile peruviene sunt din nou puse în fața unei realități dureroase: drumurile țării rămân periculoase, iar viețile pasagerilor depind adesea de noroc, nu de siguranță.

România fruntașa UE la accidentele rutiere

Problemele de siguranță rutieră nu sunt însă specifice doar Americii de Sud. Europa se confruntă, la rândul său, cu un număr alarmant de decese în trafic. Potrivit datelor publicate de Comisia Europeană, în 2024, aproximativ 19.800 de persoane au murit în accidente rutiere în Uniunea Europeană — o scădere modestă de 3% față de anul precedent. În acest context, România continuă să ocupe un loc fruntaș într-un clasament nedorit: cea mai mare rată a mortalității rutiere din UE, cu 77 de decese la un milion de locuitori, de aproape patru ori mai mult decât Suedia, țara cu cea mai sigură rețea rutieră (20 decese/milion de locuitori).

Anul trecut, în România și-au pierdut viața în accidente rutiere aproximativ 1.500 de persoane, cu 3% mai puțin decât în 2023, dar încă departe de media europeană, care este de 44 de decese la un milion de locuitori. În ultimii șase ani, 2019 a fost cel mai negru an pentru România, cu 1.864 de morți în trafic.

Datele Comisiei Europene indică faptul că drumurile rurale sunt cele mai periculoase din Europa, generând peste 50% din decesele rutiere. De asemenea, bărbații reprezintă 77% dintre victime, iar cele mai vulnerabile categorii rămân tinerii între 18 și 24 de ani și vârstnicii de peste 65 de ani. În ceea ce privește participanții la trafic, ocupanții autoturismelor reprezintă majoritatea victimelor, urmați de motocicliști (20%), pietoni (18%) și bicicliști (10%).

Ecaterina Matei

Matei Ecaterina are diploma de absolventă a Facultății de Jurnalism. Cu o experiență vastă de peste 10 ani în domeniul presei scrise, se distinge prin cunoștințele dobândite și capacitatea de a lucra într-un mediu dinamic și provocator. Ecaterina are o abordare bine fundamentată atât în managementul economic, cât și în comunicare și jurnalism.

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Doctorul zilei whatsapp channel