Din cuprinsul articolului
Începând cu 1 septembrie 2025, pacienții care ajung la spitale publice, dar sunt direcționați abuziv către clinici private, pot depune sesizări direct online. Ministerul Sănătății a activat un formular digital disponibil pe site-ul instituției, unde pacienții pot raporta situațiile în care au fost refuzați sub pretexte nejustificate și trimiși să plătească pentru servicii ce ar fi trebuit să fie gratuite.
Formularul solicită date de identificare (nume, adresă de email, telefon), localitatea și spitalul unde pacientul a fost consultat, secția implicată, dar și denumirea unității private către care a fost redirecționat.
Control comun Ministerul Sănătății – CNAS
Sesizările depuse vor fi analizate prin controale comune realizate de Ministerul Sănătății și Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS). În funcție de rezultate, medicii și unitățile sanitare găsite vinovate vor putea fi sancționate.
Ministrul Sănătății, Alexandru Rogobete, a subliniat că spitalele publice au obligația legală și morală de a trata pacienții:
„Am primit numeroase semnale că bolnavilor li se spune că ‘nu mai sunt locuri’, ‘s-a terminat plafonul’, ‘CT-ul sau RMN-ul este stricat’, ori ‘laboratorul nu funcționează’, iar apoi sunt trimiși la privat. Această practică este inacceptabilă și nedemnă”, a transmis ministrul.
Ministerul reamintește că pacienții pot alege liber între tratamentul în sistem public și cel privat. Diferența esențială este că în spitalele de stat, serviciile medicale incluse în pachetul de bază sunt acoperite de CNAS, fără costuri suplimentare pentru pacient.
„Orice pacient redirecționat abuziv către un cabinet privat va putea semnala spitalul, medicul implicat, cabinetul către care a fost trimis și costurile impuse”, a precizat Rogobete.
Nemulțumirile românilor față de sistemul public de sănătate
Problema nu este nouă. Raportul STADA Health Report 2024 arată că doar 39% dintre români sunt mulțumiți de modul în care sistemul public de sănătate funcționează – procent mai mic decât media europeană. Printre principalele cauze: accesul dificil la consultații, lipsa serviciilor de prevenție și deficitul de personal medical.
În România, 37% dintre respondenți au menționat explicit lipsa accesului la prevenție ca motiv major de nemulțumire, ceea ce accentuează vulnerabilitățile sistemului.
Cum faci sesizarea
Accesezi site-ul Ministerului Sănătății;
- Completezi formularul online cu datele de contact și unitățile implicate; (formularul online)
- Trimiți reclamația, care va fi analizată în cadrul unui control comun MS–CNAS.