Din cuprinsul articolului
În ultimele zile, piețele din Statele Unite au fost zguduite de o alertă neobișnuită, care s-a răspândit rapid și în Italia, după ce Costco a retras de la vânzare un lot uriaș de Prosecco suspectat că s-ar putea sparge spontan. Evenimentul a generat îngrijorare atât în rândul consumatorilor americani, cât și în comunitatea producătorilor italieni, mai ales în contextul tensiunilor comerciale existente și al riscului de afectare a imaginii vinurilor spumante autentice.
Retragerea masivă a sticlelor de Prosecco în magazinele Costco
Comisia pentru Siguranța Produselor de Consum din SUA (CPSC) a anunțat retragerea a aproximativ 941.400 de sticle din vinul spumant marca proprie Costco, un Prosecco Superiore DOCG vândut în 12 state americane. Motivația oficială indică posibilitatea ca sticlele să explodeze fără să fie atinse, o problemă pusă pe seama unui defect legat de presiunea internă sau de o anomalie a sticlei, potrivit Playtech.
Potrivit Costco, vânzarea a fost oprită imediat după ce mass-media a relatat despre zece cazuri în care sticlele s-au spart singure, inclusiv unul soldat cu o tăietură la un consumator. Pentru a preveni alte incidente, lanțul american îi sfătuiește pe clienți să nu transporte sticlele înapoi la magazine. Recomandarea este clară: acestea trebuie aruncate în siguranță, învelite în prosoape de hârtie, puse într-o pungă de plastic și aruncate la gunoi.
„Acest lucru va reduce riscul de rănire din cauza fragmentelor de sticlă în cazul unei explozii”, transmit reprezentanții companiei.
Impactul asupra exporturilor italiene și tensiunile comerciale
Incidentul amplifică dificultățile deja existente în relațiile comerciale dintre producătorii de spumante din Treviso și piața americană, puternic afectată de tarifele introduse în perioada administrației Trump. Faptul că DOC exportă anual circa 130 de milioane de sticle în SUA – adică 23% din total – scoate în evidență potențialul impact economic.
Sandro Bottega, antreprenor italian, explică situația: „De la intrarea definitivă în vigoare a tarifelor vamale pentru vinurile italiene în SUA, importurile pe piața internă par să fi scăzut, așa cum arată și datele vamale (-26%)”. El subliniază însă că există și o tendință diferită în alte canale de vânzare: „Din partea noastră, pe lângă confirmarea scăderii exporturilor pe piața internă, observăm o creștere a vânzărilor în canalul duty-free, care beneficiază în mod evident de neaplicarea taxelor.”
Îngrijorare în Italia și riscul pentru imaginea Prosecco-ului autentic
În Italia, vestea retragerii a aproape un milion de sticle cu potențial periculos a stârnit neliniște în rândul producătorilor. Aceasta nu se datorează doar incidentului în sine, ci și proliferării produselor care imită Prosecco pe piața americană. Un exemplu recent este „Calsecco”, produs de compania californiană Rack&Riddle, perceput drept o încercare de a exploata notorietatea spumantelor din Treviso.
Aceste situații, combinate cu legislația permisivă din Statele Unite, au alimentat temeri privind deteriorarea imaginii Prosecco-ului autentic, mai ales în condițiile în care pe piața americană au apărut chiar și variante care conțin THC.
Un produs marca proprie destinat exclusiv pieței americane
Trebuie menționat că sticlele retrase fac parte dintr-un „brand privat” creat special pentru Costco, deci nu aparțin producătorilor tradiționali din Veneto. Sunt produse low-cost, axate mai mult pe profit decât pe calitate, iar îmbutelierea este realizată de F&F Fine Wines International, care comercializează vinul în SUA sub numele Ethica Wines. Sticlele verzi, cu etichete și capsule violet, au fost vândute exclusiv în magazine Costco din Iowa, Illinois, Indiana, Kentucky, Michigan, Minnesota, Missouri, Dakota de Nord, Nebraska, Ohio, Dakota de Sud și Wisconsin.

