Din cuprinsul articolului
Trecerea la pensia de limită de vârstă, recalcularea dosarelor și biletele de tratament au transformat Casele de Pensii din România în centre de așteptare fără sfârșit.
Documente publicate de Newsweek România arată că, în mai multe județe, pensionarii așteaptă și câte trei luni pentru o audiență. Lipsa personalului, un soft întârziat și volumul uriaș de dosare au blocat activitatea în multe sedii. Pentru unii, consecințele sunt directe: bani pierduți, dosare rămase în aer și acces imposibil la drepturi legale.
„Am depus cererea în ianuarie și nu răspunde nimeni”
O pensionară din județul Cluj a relatat pentru presa locală experiența sa: în ianuarie a depus o cerere online pentru un bilet de tratament subvenționat. A fost îndrumată telefonic să sune pentru mai multe detalii. De atunci, nimeni nu i-a răspuns. Nici la numărul Casei de Pensii Cluj, nici la compartimentul de bilete. Un robot vocal preia apelurile, dar legătura nu se face cu un operator.
„Am un handicap, nu pot merge 80 de kilometri dus-întors doar ca să aflu o informație simplă”, a spus ea. Situația nu este singulară.
Trei luni pentru o audiență. Și nu e pentru o pensie nouă, ci pentru o întrebare
Un document obținut de Newsweek arată că un pensionar care dorește o audiență trebuie să aștepte aproximativ 100 de zile. Iar în unele cazuri, nici atunci nu primește un răspuns concret. Este vorba despre programări pentru chestiuni de rutină: trecerea de la pensie anticipată la limită de vârstă, neclarități privind recalcularea, stadiul unui dosar sau obținerea unui bilet de tratament.
Recalcularea pensiilor, încheiată oficial, dar cu urmări
Marea Recalculare, începută pe 1 septembrie 2024, s-a încheiat luna aceasta. Potrivit informațiilor oficiale, toate adeverințele au fost trimise către beneficiari. Doar că, din cei 4,9 milioane de pensionari care au fost vizați, 900.000 nu au primit niciun leu în plus. Alții au descoperit că pensia le-a fost redusă sau recalculată greșit. Au depus contestații, dar fără un angajat care să le explice situația, mulți se simt abandonați.
Programul „Mica Recalculare”, deja întârziat
De luna viitoare ar trebui să înceapă o etapă suplimentară de actualizare a dosarelor – numită de oficiali „mica recalculare”. Ar fi trebuit să fie deja în derulare, însă problemele cu softul și deficitul de personal au amânat totul cu două luni. Între timp, cererile se adună, iar funcționarii rămași fac față cu greu presiunii.
Cine sunt cei mai afectați
Situația lovește în special pensionarii care:
-
trebuie să facă tranziția de la pensie anticipată sau de invaliditate la pensia standard;
-
nu au fost mulțumiți de recalculare și au depus contestații;
-
solicită bilete de tratament sau sprijin social;
-
au dosare blocate din lipsă de acte sau din cauza erorilor informatice.
Pentru toți aceștia, accesul la informație a devenit o luptă zilnică. Telefoanele nu funcționează, platformele online nu oferă detalii suficiente, iar deplasarea fizică este imposibilă pentru mulți dintre cei afectați – mai ales în mediul rural.
Biletele de tratament: procedură greoaie, prețuri ridicate
Prețul mediu pentru un sejur de 16 zile cu 12 zile de tratament este de 3.000 de lei. Pensionarii acoperă jumătate din cost, adică aproximativ o pensie întreagă pentru mulți dintre ei. Însă chiar și cei care își permit nu reușesc să obțină biletul în timp util.
Cererea depășește cu mult oferta, iar comunicarea defectuoasă cu instituțiile alimentează sentimentul de neputință.
Angajați puțini, dosare multe
Reprezentanți ai sindicatelor din sistemul public au semnalat în mai multe rânduri că personalul din casele de pensii este subdimensionat. Volumul de muncă a crescut semnificativ în ultimul an, dar organigramele au rămas aceleași. Fără investiții în digitalizare și fără angajări noi, criza pare să se adâncească.