luni, ianuarie 25, 2021
Elena Oceanu

Poate fi dificil să te relaxezi la sfârșitul unei zile obositoare de muncă. Loiuse Chunn, fondator al unei platforme care te ajută să-ți găsești echilibrul în viața de zi cu zi, are câteva sugestii

Dana Lascu

Locul de muncă din secolul 21 poate fi unul cu înaltă presiune, cu o presiune constantă a succesului sau a eșecului. Chiar și în ceea ce ar putea părea a fi partea mai ușoară, adică viața independentă, există nesiguranța locului de muncă. Stresul rezultat are un impact major asupra multor aspecte ale sănătății oamenilor, ducând de prea multe ori la creșterea tensiunii arteriale, la reducerea imunității, la apariția depresiei sau a sindromului extenuării complete (burnout).  

„În loc să vă întoarceți acasă și să încercați să vă detasați prin a mânca, a bea sau a zace în fața televizorului, de ce să nu încercați câteva dintre aceste sfaturi de auto-liniștire? Nu discutăm despre auto-îngrijire (cea mai recentă tendință în terapie), ci prezentăm câțiva pași practici pentru a vă face să vă simțiți mai bine. Atunci când ieșiți din muncă astăzi, de ce nu ați încerca ceva nou?”, vă provoacă editorialistul Louise Chunn, într-un material realizat pentru Healthista.com. Iată ce vă sugerează ea

  1. Ieși la plimbare

Chiar dacă vremea nu mai e așa frumoasă, când ieși de la muncă în loc să te înghesui cu alți oameni stresați în autobuz, mașină sau metrou, mai bine mergi pe jos o bucată din drum, de preferat prin parcuri sau pe stradă. Măcar câteva stații. Mișcarea are un efect triplu: nu te vei înghesui în mijloacele de transport, vei respira aer curat și vei face mișcare.

  1. Bea un ceai, preferabil matcha

Ți-ai putea dori un pahar de vin sau o altă băutură alcoolică când ajungi acasă, dar o variantă mult mai bună și mai relaxantă e un ceai aromat. Dacă îl ai la îndemnână, preferabil ar fi ceaiul japonez matcha. Are un conținut bogat în L-theanină, care îmbunătățește starea emoțională și reduce stresul, stimulând cortexul prefrontal.

  1. Fă exerciții, dar descoperă întâi ce ți se potrivește

Să înoți ar putea fi o soluție, dar mai bine ai experimenta mai multe tipuri de sport ca să vezi exact ce ți se potrivește. Pentru unii oameni alergarea este leacul pentru orice, dar pentru alții poate fi yoga, pilates, o partidă de tenis în sală sau un antrenament de tai chi.

  1. Un masaj e binevenit

Stresul acumulat de-a lungul timpului duce la o creștere a nivelului cortizolului în organism, ceea ce-ți va tensiona mușchii. O modalitate de a reduce tensiunea acumulată este masajul. Studiile au arătat că masajul crește nivelurile de oxitocină și serotonină, care scad tensiunea arterială și îmbunătățesc starea de spirit.

  1. Vorbește cu partenerul tău sau cu familia

Poate nu ai chef să vorbești acasă despre problemele de la muncă, dar poate că ar trebui să elimini așa o parte din stres. Ținând în interior toate emoțiile conflictuale nu te va ajuta să le faci față, ci mai degrabă să le agravezi. Câteodată, să te destănui partenerului sau familiei e exact ceea ce ar prescrie psihologul.

  1. Fă ceva creativ: scrie, pictează, croșetează sau apucă-te de olărit

Creativitatea e o sabie cu două tăișuri: poate fi profund stresantă, așa cum o știu foarte bine oamenii din industria de profil, dar poate avea și o latură relaxantă atunci când faci ceva la care ai fie și o fărâmă de talent. Poate fi vorba de cursuri de seară de olărit sau de pictură, dar poate fi vorba și de croșetat sau tricotat, ori de scris povești haioase, important e să faci ceva care-ți place și te relaxează.

  1. Controlează-ți gândirea – îți dai străduința să te relaxezi?

Când viața e grea, mulți oameni se cufundă într-un cerc stresant al gândirii negative. Nu e tocmai ușor să ieși din așa ceva. Terapia comportamentală cognitivă este bună pentru rezolvarea unei astfel de probleme, dar pentru asta trebuie să apelezi la un psiholog.

  1. Ține-ți casa în ordine

Potrivit unui studiu din 2010 publicat în Psychology Today, femeile care își descriu casa ca fiind dezordonată sau „un proiect nefinalizat”au șanse mai mari să fie depresive sau extenuate decât cele care-și descriu locuința ca fiind „odihnitoare” sau „idilică”. Dezordonații au, de altfel, niveluri ridicate de cortizol, un hormon care crește anxietatea.

  1. Încearcă meditația

Dacă nivelul tău de stres ajunge la tavan, ai putea încerca cursuri de meditație. Scopul acesteia e să-ți învețe creierul să nu supra-analizezi ce s-a întâmplat sau ce se va întâmpla, și să te ancoreze în prezent.

  1. Apelează la un psiholog sau un psihoterapeut

Dacă te lași copleșit de stres asta îți va afecta viața, relațiile cu cei din jur, sănătatea fizică și mentală. Cufundându-te în muncă, pierzi perspectivele și nu-ți mai găsești timp pentru tine. Terapeuții și psihologii te pot ajuta să faci față unor astfel de situații.