Din cuprinsul articolului
Ministerul Mediului a răspuns în exclusivitate pentru Doctorul Zilei la întrebarea privind rolul instituției în colaborarea cu Primăria Capitalei și primăriile de sector pentru elaborarea și aplicarea Planului Integrat de Calitate a Aerului.
Instituția ne-a transmis că planul este elaborat de o comisie tehnică constituită la nivelul administrației publice locale, prin dispoziția primarului. Documentul trebuie să includă măsuri eficiente și cuantificabile, care să permită estimarea îmbunătățirii calității aerului și perioada de timp necesară pentru atingerea valorilor-limită prevăzute în lege.
„Planul/planul integrat de calitate a aerului, elaborat de către o comisie tehnică, constituită la nivelul administraţiei publice locale, numită prin dispoziţia primarului, trebuie să includă măsuri eficiente și cuantificabile, care să permită estimarea îmbunătățirii planificate a calității aerului, precum și a perioadei de timp preconizate pentru atingerea valorilor-limită, prevăzute în Legea 104/2011, cu modificările ulterioare”.
Documente publice pe paginile de internet ale primăriilor
Documente sunt publice și pot fi consultate pe paginile de internet ale primăriilor, consiliilor județene sau Consiliului General al Municipiului București. În plus, autoritățile publică anual rapoarte privind stadiul implementării măsurilor incluse în planuri.
„Aceste planuri sunt documente publice, fiind publicate pe paginile de internet ale Primăriilor/Consiliilor județene (după caz) sau Consiliului General al Municipiului București. De asemenea, sunt puse la dispoziția publicului în mod similar și rapoartele anuale privind stadiul împlementării măsurilor cuprinse în ele”.
Acțiunile concrete pentru reducerea poluării aerului

Ministerul a precizat că acțiunile concrete pentru reducerea poluării aerului trebuie asumate de autoritățile locale și de agenții economici, pe baza planurilor de calitate a aerului. Acestea trebuie să conțină responsabilități clare, surse de finanțare și termene precise pentru punerea în aplicare.
Planurile se realizează pentru o perioadă de cinci ani și se bazează pe un studiu privind calitatea aerului. Ele reprezintă seturi de măsuri clare și cuantificabile, pe care autoritățile locale sunt obligate să le aplice pentru respectarea valorilor-limită.
„Planurile se elaborează pentru o perioadă de 5 ani având la bază un studiu de calitate a aerului și reprezintă setul de măsuri cuantificabile din punctul de vedere al eficienței lor pe care autoritățile locale trebuie să le aplice, astfel încât să fie respectate valorile limită prevăzute în anexa nr. 3 la Legea nr. 104/2011, cu modificările ulterioare.”
Aceste documente sunt publice și pot fi consultate pe paginile de internet ale primăriilor, consiliilor județene sau Consiliului General al Municipiului București. În plus, autoritățile publică anual rapoarte privind stadiul implementării măsurilor incluse în planuri.
„Aceste planuri sunt documente publice, fiind publicate pe paginile de internet ale Primăriilor/Consiliilor județene (după caz) sau Consiliului General al Municipiului București. De asemenea, sunt puse la dispoziția publicului în mod similar și rapoartele anuale privind stadiul împlementării măsurilor cuprinse în ele.
Reducerea poluării
Ministerul mai subliniază că acțiunile concrete pentru reducerea poluării aerului trebuie asumate de autoritățile locale și de agenții economici, pe baza planurilor de calitate a aerului.Mai mult, trebuie să conțină responsabilități clare, surse de finanțare și termene precise pentru punerea în aplicare.
„Așadar, acțiunile efective pentru reducerea poluării aerului trebuie întreprinse de autoritățile locale și de agenții economici din zone și aglomerări, pe baza acestor planuri de calitatea a aerului, care să cuprindă acțiuni și responsabilități clare, precum și surse de finanțare care să asigure realizarea acestor acțiuni, la termene bine stabilite”, ne spune sursa citată.
Poți citi mai mult despre proiecte și măsuri sunt luate de Ministerul Mediului pentru îmbunătățirea calității aerului: