Din cuprinsul articolului
Ajutorul de deces este un sprijin financiar plătit de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) pentru a acoperi cheltuielile legate de înmormântare. Indemnizația se acordă o singură dată și poate fi solicitată atât în cazul morții unui asigurat sau pensionar, cât și al unui membru de familie neasigurat.
Cât este ajutorul de deces în 2025
Valoarea sprijinului este stabilită anual prin legea bugetului asigurărilor sociale și nu poate fi mai mică decât câștigul salarial mediu brut. În 2025, potrivit Legii nr. 10/2025:
- 8.620 lei – pentru decesul unui asigurat sau pensionar
- 4.310 lei – pentru decesul unui membru de familie neasigurat
Suma se acordă în maximum trei zile lucrătoare de la depunerea actelor complete.
Cine are dreptul la ajutorul de înmormântare
Ajutorul de deces poate fi solicitat în următoarele situații:
- a murit un asigurat, un pensionar sau o persoană aflată în concediu pentru creșterea copilului
- a murit un membru de familie neasigurat al unui asigurat sau pensionar
Indemnizația se acordă unei singure persoane care dovedește că a suportat cheltuielile de înmormântare. Acest solicitant poate fi:
- soțul supraviețuitor
- copilul
- unul dintre părinți
- orice altă persoană fizică sau juridică (de exemplu, o firmă de servicii funerare)
Beneficiari sunt și persoanele care au avut calitatea de asigurat în ultimele 6 luni înainte de deces, chiar dacă nu mai aveau un contract activ la momentul decesului.
În ce situații se acordă pentru membrii de familie
Ajutorul poate fi cerut pentru:
copiii până la 18 ani, sau până la 26 de ani dacă sunt la studii
- copiii de orice vârstă care și-au pierdut capacitatea de muncă înainte de 18/26 de ani
- soț/soție
- părinți, bunici sau socri
Actele necesare pentru ajutorul de deces (persoane fizice)
- cerere tip
- certificat de deces (original + copie)
- act de identitate al solicitantului
- acte care dovedesc rudenia (certificat căsătorie / naștere)
- documente care arată cheltuielile funerare (facturi, bonuri)
- adeverință de elev/student (pentru decelați între 18–26 ani)
- act medical care atestă incapacitatea de muncă (dacă este cazul)
- dovada calității de asigurat, dacă e necesar
- extras de cont (la plata în cont bancar)
Actele necesare pentru persoane juridice (de ex. firme funerare)
- cerere tip
- certificat de deces
- împuternicire și acte de identitate
- contract de prestări servicii
- dovada plății cheltuielilor de înmormântare
- procură specială, dacă încasează suma în numele familiei
Cine plătește și în cât timp
Ajutorul se plătește în cel mult 3 zile lucrătoare:
- pentru decesul unui asigurat sau pensionar – casa teritorială de pensii de la domiciliul persoanei decedate
- pentru un membru de familie neasigurat – casa de pensii de la domiciliul solicitantului
Cererea poate fi depusă în termen de 3 ani de la data decesului.
Dacă moartea a avut loc în străinătate
Ajutorul se acordă pe baza certificatului de deces transcris în registrele de stare civilă românești. Plata se face prin casa de pensii unde era în evidență persoana decedată.
Cine poate încasa pensia neîncasată a decedatului
Dacă pensionarul nu a apucat să își încaseze pensia pe luna în care a murit, banii se plătesc unei singure persoane:
- soțului supraviețuitor
- copilului
- părintelui
- în lipsa acestora, moștenitorilor (pe baza certificatului de moștenitor)
În 2025, ajutorul de deces poate ajunge la 8.620 lei, iar plata se face rapid, în trei zile, după depunerea documentelor necesare. Orice persoană care a suportat cheltuielile de înmormântare poate solicita indemnizația, indiferent dacă este membru al familiei sau o instituție. Termenul legal de depunere este de trei ani de la data decesului.

