Din cuprinsul articolului
Confirmare oficială despre evoluția prețului energiei electrice arată ceea ce știam cu toții. Astfel, Institutul Național de Statistică anunță că energia electrică s-a scumpit semnificativ în 2025, cu o creștere anuală de 62,36%, în contextul în care piața a revenit la prețuri libere după eliminarea schemei de plafonare la 1 iulie, care menținuse tarifele reglementate pentru consumatorii casnici în prima jumătate a anului.
Ce alte produse și servicii au urmat trendul de creștere
Energia electrică a înregistrat cea mai mare creștere anuală, de 62,36%, deși față de luna precedentă prețul a scăzut cu 2,52%, arată Institutul Național de Statistică care a publicat datele privind evoluția prețurilor în noiembrie 2025, evidențiind majorări notabile în mai multe domenii.
Energia termică și transportul pe calea ferată au urmat în topul scumpirilor, cu plusuri de 18,8% și, respectiv, 18,59% în ritm anual. Alte servicii industriale și reparațiile auto, electronice și foto au înregistrat creșteri de 17,02% și 16,32%.
Poșta și telecomunicațiile au urcat cu 1,66%, iar serviciile de confecționat și reparat îmbrăcăminte și încălțăminte cu 1,59%, în timp ce transportul aerian a rămas aproape neschimbat, cu o reducere de doar 0,02%.
La capitolul alimente, cafeaua și fructele proaspete au consemnat cele mai mari creșteri față de aceeași perioadă a anului trecut, cu 20,5% și 15,13%.
Comparativ cu luna octombrie, cafeaua s-a scumpit cu 1,2%, iar carnea de bovine cu 0,9%,
În rândul mărfurilor nealimentare, pe lângă energie, cele mai importante creșteri anuale au fost la publicații tipărite, cu 10,24% anual.
Luna trecută, gazele și tricotajele au fost principalele produse cu prețuri în urcare, cu 2,81%, respectiv 1,58%.
La ce produse s-au înregistrat scăderi în luna noiembrie
Deși creșterea prețurilor pentru energia termică și electrică sunt semnificative în anul 2025, în luna noiembrie, prețurile s-au redus cu 4,05% și, respectiv, 2,56%.
Totodată, cartofii și fasolea boabe au devenit mai accesibile, prețurile lor scăzând cu 9,69%, respectiv 2,38%. Sezonul de iarnă oferă și reduceri de 2,03% la citrice, produse care au creșteri de vânzări semnificative în preajma sărbătorilor.
Serviciile de transport aerian a devenit mai ieftin în noiembrie, înregistrând o scădere de 3,54%.

