Din cuprinsul articolului
Cristian Popescu Piedone, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), atrage atenția asupra unui produs extrem de popular pe rafturile magazinelor și în piețele din România: brânza de Sibiu. În urma verificărilor realizate în ultimele luni, acesta susține că o mare parte din ceea ce se vinde sub acest nume nu este, de fapt, produs autentic.
Invitat în cadrul unui podcast realizat de jurnalista Ela Crăciun, Piedone a vorbit deschis despre ceea ce a descoperit în teren. Întrebat care sunt produsele pe care, personal, nu le-ar mai cumpăra niciodată, șeful ANPC a fost tranșant: brânza de Sibiu.
„Avem un brand, brânză de Sibiu. Dar care mai este brânza de Sibiu? În zonă mai sunt, poate, 300 de oi și cinci ciobani. Cu toate astea, în toată România se vinde telemea sub această etichetă”, a declarat Cristian Popescu Piedone.
Potrivit acestuia, eticheta este adesea înșelătoare. Multe produse vândute sub numele „brânză de Sibiu” nu doar că nu provin din județul Sibiu, ci nici măcar nu sunt făcute din lapte proaspăt. Unele conțin lapte praf și alte adaosuri industriale, fără ca acest lucru să fie specificat clar pe ambalaj.
„Nu spun că e necomestibilă sau că ar fi ceva periculos, dar e o înșelătorie. Nu e produsul original, autentic. Și atunci, omul merge în piață sau la magazin și spune: «Vreau brânză de Sibiu, că am auzit că e bună». Dar nu știe ce cumpără, de fapt”, a precizat președintele ANPC.

Brânza adevărată, de la producători locali, este semnificativ mai scumpă
Piedone a vorbit și despre diferențele de preț dintre brânza autentică, produsă local, și cea industrială, vândută sub același nume. Brânza originală este aproape dublu ca preț față de imitațiile vândute sub aceeași etichetă.
„Brânza adevărată, de la producători locali, este semnificativ mai scumpă. Cea făcută din lapte praf și vândută sub eticheta de brânză de Sibiu costă mult mai puțin. Aici este problema: consumatorul este păcălit fără să își dea seama”, a adăugat Piedone.
Oficialul spune că nu este împotriva produselor industriale sau a altor sortimente de brânză, dar cere transparență. Producătorii trebuie să informeze corect cumpărătorul despre proveniență și conținutul real al produselor.
Această declarație vine pe fondul intensificării controalelor ANPC în piețele agroalimentare și în supermarketuri, în încercarea de a combate practicile comerciale incorecte și de a proteja drepturile consumatorilor.
Piedone a mai subliniat că înșelarea consumatorului, chiar dacă nu implică un pericol direct pentru sănătate, rămâne o practică gravă, care trebuie sancționată.