Din cuprinsul articolului
În cel mai recent raport de audit, Curtea de Conturi Bihor prezintă o serie de nereguli descoperite la Spitalul Clinic Județean de Urgență Bihor. Controlul a scos la iveală se pare „mai multe neconformități în modul de întocmire și actualizare al programelor anuale ale achizițiilor publice aferente anilor 2022, 2023 și 2024”.
Astfel, în documentul Curții de Conturi se menționează faptul că unitatea sanitară bihoreană a asigurat parțial funcționalitatea sistemului de control intern managerial, ceea ce a generat unele neconformități, sintetizate în cele ce urmează:
„(I) Neconformități în modul de întocmire și actualizare al programelor anuale ale achizițiilor publice aferente anilor 2022, 2023 și 2024 la Spitalul Clinic Județean de Urgență Bihor (pct. 5.1);
(II) Nu au fost publicate în SEAP, semestrial, extrase din Programul Anual al Achizițiilor Publice (PAAP) (pct. 5.2);
(III) Nerespectarea, în anumite cazuri, a prevederilor legale în ce privește constituirea garanției de buna execuție (pct. 5.3);
(IV) Nevirarea la buget a unor venituri, reprezentând garanții de participare la licitații pentru care dreptul titularilor de a cere restituirea sumelor s-a prescris (pct.5.4);
(V) Nerespectarea, în toate cazurile, a obligației autorității contractante de a publica în SEAP un anunț de atribuire ulterior încheierii contractelor (pct.5.5);
(VI) Divizarea unui contract de achiziție publică în mai multe contracte distincte, de valoare mai mică, cu scopul de a evita aplicarea procedurilor de atribuire reglementate de Legea nr. 98/2016 (pct.5.6);
(VII) Nerespectarea în toate cazurile a prevederilor legale în ce privește evidența în contabilitate a garanțiilor de bună execuție (pct.5.7);
(VIII) Nerespectarea obligației de a emite și publica în SEAP documente constatatoare care să conțină informații referitoare la îndeplinirea sau, după caz, neîndeplinirea obligațiilor contractuale de către contractanți (pct.5.8);
(IX) Efectuarea de plăti mai mari decât cele real datorate aferente unui contract de lucrări de reparații curente (pct.5.9);
(X) Efectuarea de plăti nelegale pentru lucrări de reparații curente decontate pe baza de documente justificative care nu reflectă realitatea (pct.5.10);
(XI) Neimplementarea în totalitate a Standardului 2 – Atribuții, funcții, sarcini, a Standardului 9 – Proceduri și a Standardului 16 – Audit intern (pct.6.1)”.
Curtea de Conturi Bihor susține că, „pe baza activității de audit întreprinse, am constatat că activitatea Spitalului Clinic Județean de Urgență Bihor din perspectiva respectării dispozițiilor legale în domeniul achizițiilor publice în perioada 2022-2024, nu este conformă, sub toate aspectele semnificative cu criteriile aplicate, iar neconformitățile sunt generalizate”.
Cheltuielile au explodat în 2024, comparativ cu anii anteriori!
Instituția teritorială de control a decoperit că datoriile curente au înregistrat creșteri în principal datorită înregistrării de obligații de plată către furnizorii de medicamente și materiale specifice programelor de sănătate finanțate de CAS Bihor.
„Din analiza rezultatului financiar pentru perioada auditată (2022-2024) în anul 2024 entitatea a înregistrat un deficit de 25.673.954 lei , față de un excedent de 52.704.883 lei înregistrat în 2023 și 4.014.506 lei în 2022. Acest rezultat este influențat de modul de înregistrare a veniturilor realizate din prestarea de servicii aferente lunii decembrie 2024 și facturate către CJAS Bihor în luna ianuarie anul 2025 și înregistrate în evidența contabila în luna ianuarie 2025, datorită implementării sistemului RO e-factura. Valoarea totală a veniturilor aferente anului 2024, facturate în 2025, este 48.929,07 mii lei”, precizează Curtea de Conturi.

Potrivit datelor prezentate în contul de execuție cheltuieli, întocmit de Spitalul Clinic Județean de Urgență Bihor, pentru perioada auditată, se prezintă astfel:
lei
|
Specificație |
Plăți efectuate 2022 |
Plăți efectuate 2023 |
Credite bugetare inițiale 2024 |
Credite bugetare definitive 2024 |
Plăți efectuate 2024 |
Ponder e % din total plăți
2024 |
Diferențe 2024 2022 |
Diferențe 2024 2023 |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
| Total Cheltuieli | 731.045.420 | 763.556.979 | 864.292.860 | 969.283.290 | 859.749.031 | 100% | 128.703.611 | 96.192.052 |
| Cheltuieli de personal | 501.187.698 | 495.640.282 | 550.678.100 | 577.951.990 | 574.946.817 | 66.87% | 73.759.119 | 79.306.535 |
| Bunuri și servicii | 189.208.115 | 219.114.852 | 278.382.970 | 335.515.670 | 247.763.143 | 28.82% | 58.555.028 | 28.648.291 |
| Alte cheltuieli | 7.284.148 | 7.691.209 | 6.208.900 | 5.745.100 | 5.645.666 | 0.65% | -1.638.482 | -2.045.543 |
| Cheltuieli de capital |
39.972.843 |
43.582.810 |
29.022.890 |
54.916.460 |
36.239.332 |
4,22% |
-3.733.511 |
-7.343.478 |
| Plăti efectuate in anii precedenți si recuperate in anul curent |
-6.607.384 |
-2.472.174 |
0 |
-4.845.930 |
-4.845.927 |
-0.56% |
1.761.457 |
-2.373.753 |
Tabelul nr.2 – Evoluția plăților din contul de execuție cheltuieli 2022-2024
Potrivit datelor prezentate mai sus, la data de 31.12.2024, entitatea a înregistrat plăți în sumă totală de 859.749.031 lei, în creștere față de perioadele anterioare cu suma de 128.703.611 lei față de anul 2022 și cu suma de 96.192.052 lei față de anul 2023, determinat în principal de creșterea cheltuielilor cu personalul și a cheltuielilor cu bunuri și servicii.
Ponderea în total cheltuieli o dețin cheltuielile de personal, reprezentând 66,87% în total cheltuieli, urmate de bunuri și servicii 28,82 %, cheltuieli de capital 4,22 % și alte cheltuieli 0,65%.
Categoria „alte cheltuieli” reprezintă contribuția persoanelor cu handicap neîncadrate.
Cheltuielile de capital, au înregistrat diminuări în 2024 față de anii 2022-2023, datorită faptului că în anii 2022-2023 s-au efectuat plăți pentru obiective de investiții finalizate în această perioadă, constând în lucrări de modernizare, precum și plăți efectuate în anul 2022 în cadrul unui proiect finanțat din fonduri europene nerambursabile.
Cheltuielile cu bunuri și servicii au înregistrat creșteri în 2024 față de anii 2022-2023 , datorită creșterii volumului achizițiilor de medicamente și materiale sanitare pentru asigurarea bunei desfășurări a actului medical raportat atât la serviciile medicale contractate cu CAS Bihor, cât și includerii spitalului în derularea unor programe noi de sănătate.
De asemenea, creșteri ale cheltuielilor se înregistrează și în cazul achiziției de prestări servicii în vederea asigurării mentenanței și întreținerii aparaturii și echipamentelor medicale din dotarea spitalului.
Potrivit datelor prezentate în contul de execuție venituri, întocmit de Spitalul Clinic Județean de Urgență Bihor, pentru perioada auditată, situația sintetică se prezintă astfel:
|
An |
Prevederi bugetare definitive |
Venituri realizate – total încasări |
Grad de încasare % |
| 2024 | 937.467.510 | 894.448.286 | 95.41% |
| 2023 | 808.902.340 | 775.255.267 | 95,84% |
| 2022 | 754.337.700 | 721.046.336 | 95,59% |
Tabelul nr.3 – Evoluția si gradul de realizare a veniturilor din contul de execuție venituri 2022-2024
Veniturile încasate au înregistrat creșteri în anul 2024 față de anii 2022-2023, în principal datorită majorării sumelor obținute din contractele încheiate cu CAS Bihor, precizează sursa citată.
Principalele informații privind achizițiile publice realizate de către Spitalul Clinic Județean de Urgență Bihor, conform datelor din SEAP, se prezintă astfel :
| An | Nr. Proceduri Achiziție | Nr. Achiziții directe |
| 2022 | 184 | 1.791 |
| 2023 | 230 | 1.991 |
| 2024 | 277 | 2.122 |
| Total | 691 | 5.904 |
Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Bihor este acreditat de ANMCS, conform prevederilor Legii nr. 185/2017 privind asigurarea calității în sistemul de sănătate, cu modificările și completările ulterioare, este încadrată în categoria a II-a conform criteriilor pentru clasificarea spitalelor în funcție de competență, deține categoria I: nivel de competență extinsă pentru Secția ATI și nivelul 3 de ierarhizare a Maternității (Staționarului III).
Potrivit datelor Ministerului Sănătății, unitatea sanitară are 4470 angajați, dintre care 495 medici, 1108 medici rezidenț și 1526 de asistenți medicali. Activitatea spitalului se desfășoară în 7 locații, 42 secții și 7 compartimente, cuprinzând peste 50 de specializări, 12 laboratoare și 1865 paturi.
Spitalul asigură asistenţă medicală de specialitate la peste 221.000 locuitori din municipiul Oradea, respectiv la peste 617.000 locuitori ai judeţului pentru unele specialităţi, având o adresabilitate pe o arie extinsă, inclusiv în judeţele limitrofe.

