Sari la conținut

Colesterolul ar putea fi redus prin consumul unui aliment banal

dieta mediteraneana
Sursa foto: arhiva Doctorul ZIlei
Cea mai buna dieta a anului 2024

Colesterolul, redus prin consumul unui aliment banal. Peștele gras ar putea fi cheia în prevenirea unuia dintre cei mai mari factori de risc pentru bolile de inimă.

Consumul a patru porții de somon pe săptămână ar putea ajuta la prevenirea colesterolului crescut, potrivit unor noi cercetări.

Se știa deja că peștele gras oferă o mulțime de beneficii pentru sănătate datorită abundenței sale de vitamine, minerale și acizi grași omega-3.  Dar un studiu publicat în Journal Of Nutrition a găsit mai multe dovezi care susțin modul în care acest aliment poate aborda o afecțiune de tip „ucigaș tăcut” care este un factor de risc major pentru bolile de inimă.

Colesterolul este o substanță grasă care se formează în sânge, iar o cantitate prea mare poate duce la acumularea pe pereții vaselor de sânge și ai arterelor. De-a lungul timpului, acest lucru poate crea blocaje care limitează fluxul sanguin. 

Cei care suferă de colestrol ridicat pot să nu prezinte simptome până când nu evoluează spre un atac de cord sau un accident vascular cerebral.

Colesterolul ar putea fi redus prin consumul de somon

Cercetătorii de la Universitatea din Colorado Anschutz Medical Campus au examinat participanții cu vârsta cuprinsă între 30 și 69 de ani care erau supraponderali sau obezi, fără alte boli acute. Aceștia au urmat două tipuri de diete pe o perioadă de trei luni, dintre care una a fost o dietă în stil mediteranean.

Pentru a ajunge la concluzii, au fost examinați 41 de participanți care au urmat două diete pe parcursul a două perioade de cinci săptămâni, cu o pauză de patru săptămâni între ele. Cei care au urmat dieta în stil mediteranean au primit două porții de somon pe săptămână.

Cercetătorii au studiat peștele printr-un domeniu cunoscut sub numele de metabolomică și producția de metaboliți, care sunt fabricați atunci când organismul trece prin metabolism – un proces chimic care descompune alimentele în energie. Au vrut să vadă dacă vreun metabolit derivat din somon coincide și cu îmbunătățirea sănătății.

„Deși beneficiile generale ale somonului și ale omega-3 au fost demonstrate în studiile anterioare, evaluarea metaboliților lor unici și abundenți legați de sănătate a fost o componentă fascinantă a studiului„, a declarat eieteticianul Kirstin Kirkpatrick, care nu a fost implicat în cercetare, pentru Healthline.

somon
Sursa foto: arhiva Doctorul Zilei

Beneficiile uimitoare ale consumului de somon

Toate alimentele preparate pentru participanți au fost, de asemenea, analizate pentru metaboliții lor, descoperind un total de 1.518 compuși individuali – dintre care 500 erau specifici somonului.

Aceștia din urmă compuși au fost comparați cu testele de sânge ale participanților și doar câteva au fost asociați cu măsuri ale sănătății inimii numite indicatori de sănătate cardiometabolică.

Ceea ce au descoperit este creșterea a doi compuși găsiți în mod specific în somon și alți doi metaboliți au fost asociați cu colesterol total mai scăzut, niveluri mai scăzute de LDL și gliceride din sânge.

„Suntem primii care identifică compuși bioactivi specifici somonului care cresc în plasmă după ce consumăm o dietă mediteraneană, cu un consum între 100 de grame și 230 de grame pe săptămână. În plus, câțiva dintre acești compuși specifici alimentelor au fost asociați cu îmbunătățirea pe termen scurt a indicatorilor de sănătate cardiometabolică”, au scris autorii studiului.

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Mai citeste si:

Doctorul zilei whatsapp channel