Din cuprinsul articolului
Criza financiară de peste 4 milioane de lei care a zguduit Spitalul Municipal „Dimitrie Castroian” Huși ridică, din nou, întrebări despre responsabilitatea managerială. Cornel Butiuc, actualul manager al unității, a explicat de ce nu se consideră părtaș la eșecul fostei conduceri, în ciuda faptului că a fost mâna dreaptă a ex-managerului Bogdan Vasile Popa.
După o perioadă marcată de pierderi financiare de peste 4 milioane de lei, Spitalul Municipal Huși încearcă să găsească soluții pentru redresare. Prima măsură propusă de noul manager, Cornel Butiuc, a fost suspendarea a două linii de gardă – ATI și Obstetrică-Ginecologie. Măsura a stârnit însă controverse și a fost privită drept un semn al crizei adânci cu care se confruntă unitatea.
Ulterior, conducerea a anunțat scoaterea la concurs a trei posturi de medici: două pentru Medicină Internă și unul pentru CPU – specialitatea Medicină de Urgență. Rămâne de văzut dacă spitalul va reuși să atragă specialiști, în condițiile în care medicii nu se înghesuie să vină la Huși, după cum a confirmat și directorul medical, dr. Taisia Deleanu.
Consiliul Local a aprobat inclusiv fonduri pentru a acoperi zilnic naveta medicilor de la Iași, în încercarea de a face posturile mai atractive.
Cornel Butiuc: „Nu mă simt responsabil pentru deciziile fostului manager”
Într-o ședință tensionată a Consiliului Local, actualul manager Cornel Butiuc a fost întrebat direct dacă își asumă vreo responsabilitate pentru dezastrul financiar în care se află spitalul, având în vedere că în mandatul lui Bogdan Popa a ocupat funcția de director economic.
Întrebarea i-a aparținut consilierului George Răducu Donciu, care a punctat faptul că Butiuc le cere acum aleșilor să ia decizii dificile, dar nu pare să își asume trecutul.
Răspunsul managerului a fost tranșant:
„Toată activitatea mea economică depindea foarte mult de activitatea medicală. Ca director financiar-contabil eram mai limitat, eram chiar la limită. Eu trebuia să pun în aplicare deciziile managerului.”
Cu alte cuvinte, Butiuc se consideră un executant, nu un decident, și spune că responsabilitatea îi aparține exclusiv fostului manager, Bogdan Popa.
A tras sau nu semnale de alarmă?
Declarațiile sale au fost imediat contestate de consilierii locali, care au cerut clarificări. Cătălina Popa a întrebat punctual dacă economistul a semnalat vreodată public situația gravă a spitalului.
„Ce puteam să fac? Puteam să spun la buget că nu mai sunt bani. Și am făcut lucrul acesta, chiar pot să spun că mi-am depășit atribuțiile. Tot timpul am tras semnale”, a răspuns Butiuc.
Replica nu i-a convins pe consilieri. Potrivit acestora, rapoartele financiare erau prezentate abia în cadrul ședințelor Consiliului de Administrație, fără a fi transmise din timp, ceea ce făcea dificilă o analiză reală a situației.
„Domnule Butiuc, le-ați prezentat în fața Consiliului de Administrație, nu le-ați dat înainte. După ce a venit domnul Bobârnat și a început să ceară situațiile, s-au transmis. În plus, de multe ori ați lipsit atunci când ați fost solicitat”, a acuzat consiliera Popa.
Criza resurselor umane și încercarea de a atrage medici
În paralel cu disputele privind responsabilitatea financiară, spitalul se confruntă cu o altă problemă critică: lipsa de personal medical.
Concursurile pentru cele trei posturi scoase la bătaie reprezintă doar o mică parte din nevoile unității. În lipsa unor stimulente puternice și a unor condiții atractive, medicii ezită să vină la Huși, iar acest lucru afectează grav calitatea actului medical.
Consiliul Local a aprobat, ca soluție temporară, decontarea transportului zilnic pentru medicii navetiști de la Iași, însă specialiștii atrag atenția că pe termen lung este nevoie de o strategie coerentă de resurse umane și de investiții în infrastructura medicală.
Situația de la Spitalul Municipal Huși scoate la iveală tensiuni cronice: pe de o parte, o moștenire financiară greu de gestionat, pe de altă parte, o lipsă de resurse umane care afectează direct pacienții.
Declarațiile lui Cornel Butiuc arată o încercare de a delimita responsabilitățile între fostul și actualul management, însă rămâne întrebarea: poate spitalul să se redreseze fără asumarea greșelilor trecutului?
Pentru comunitatea locală, răspunsul contează mai puțin decât soluțiile concrete care ar putea salva unitatea medicală și ar putea reda încrederea pacienților.