Din cuprinsul articolului
Cum a evoluat călătoria cu avionul într-un deceniu. Începând cu anii 1920 -1930, aviația comercială are o dezvoltare uimitoare. De la primele zile ale zborului și „epoca de aur a călătoriilor” până la companiile aeriene low-cost moderne și restricțiile pandemiei din 2020, călătoriile cu avionul s-au schimbat mult în ultimul secol. Va propunem să facem o călătorie în timp pentru a vă aduce cele mai mari repere din istoria aviației comerciale.
Astăzi, să zbori în jurul lumii este o experiență confortabilă, rapidă, sigură și relativ ieftină. Însă, dacă ne-am întoarce în timp aproape un secol, imaginea aviației comerciale ar părea mai degrabă desprinsă dintr-o poveste retro decât dintr-un film cu lux și eficiență.
Anul 1920: pasageri care așteaptă să se îmbarce într-un avion în 1929
Povestea călătoriilor comerciale cu avionul începe înainte de anii 1920, în 1914, când primul serviciu de transport de pasageri programat din lume a decolat între Tampa și St Petersburg, pilotat de Tony Jannus. Deși aviația comercială nu a decolat rapid, din ce în ce mai multe companii au încercat să construiască pe baza acestui moment de referință în anii 1920, cu grade variate de succes.

Imaginea arată pasageri care așteaptă la Aeroportul Croydon, Marea Britanie, pentru a se îmbarca într-un avion Handley Page W.9, un model folosit de companiile aeriene timpurii Imperial Airways și Sabena.
Anul 1920: un avion Western Air Express în 1928
Anii 1920: un avion de linie Western Air Express în 1928. Pe parcursul anilor 1920 și 1930, transportul poștei pe calea aerului a devenit comun, iar multe aeronave de poștă aeriană transportau și pasageri.
Una dintre aceste companii aeriene a fost Western Air Express, care s-a fuzionat cu Trans World Airlines (TWA) în 1930, fiind ulterior achiziționată de American Airlines în 2001.
Compania aeriană a transportat prima sa încărcătură de corespondență în aprilie 1926 și a început să primească pasageri în mai același an – această primă rută a fost de la Salt Lake City la Los Angeles, trecând prin Las Vegas.

Avion Fokker F-10 Western Air Express este surprins aici în 1928, imagine deținută de Smithsonian Institution.
Anul 1920: Lady Heath pilotează un avion pentru KLM Royal Dutch Airlines
Anii 1920: Lady Heath pilotează un avion pentru KLM Royal Dutch Airlines. Alte companii aeriene comerciale notabile din perioada timpurie includ acum defuncta Pan American Airways și KLM Royal Dutch Airlines, care este încă în funcțiune. KLM a ajuns în destinații din toată Europa, inclusiv Copenhaga, Londra și Paris.
Această fotografie o arată pe Lady Heath, o femeie pilot britanică, într-un avion Fokker deținut de KLM.

Anul 1920: pasageri aristrocați la bordul unui avion Fokker german
Anul 1920: pasageri bine îmbrăcați la bordul unui avion Fokker german. Viața la bordul unui avion din anii 1920 era foarte diferită de cea din zilele noastre. Zborurile erau o afacere extravagantă rezervată doar celor mai bogați membri ai societății (așa cum demonstrează acești pasageri bine îmbrăcați, cu pălării lor strălucitoare).
Cei norocoși care zburau spre destinația lor aveau toate nevoile îndeplinite și erau serviți cu mâncare și băutură rafinată. Cu toate toate acestea, călătoria în sine nu ar fi fost atât de confortabilă. Avioanele zburau la o altitudine mult mai joasă, așa că pasagerii erau supuși la mult zgomot, turbulențe și timpuri lungi de călătorie.

Anii 1920: un prim film prezentat în zbor în 1925
Anii 1920: în această perioadă erau prezentate filme în zbor.
Astfel, sistemele de divertisment la bordul aeronavelor arătau de asemenea destul de diferit. Astăzi, divertismentul în avion este o activitate solitară și de înaltă tehnologie, dar, în primele zile ale zborului, pasagerii se adunau de obicei în jurul unui singur ecran dacă doreau să vizioneze un film. Unul dintre cele mai vechi filme difuzate la înălțime a fost „Lumea pierdută” de Sir Arthur Conan Doyle în 1925 cu Imperial Airways.
In imagine, în anul 1925 pasagerii unei aeronave germane se bucură de proiecția unui film în timpul zborului.

Anii 1930: o femeie predă un pachet de poștă aeriană personalului Western Air Express în jurul anului 1930

La începutul anilor 1930, lucrurile au continuat într-o manieră similară cu anii 1920, companiile aeriene oferind servicii de livrare a corespondenței prin aer și transportând, de asemenea, pasageri.
Zborurile erau în continuare extrem de scumpe și destul de incomode, dar, conform Smithsonian National Air and Space Museum, numărul pasagerilor de avion a crescut de la 6.000 în 1930 la 450.000 în 1934.
In imagine, o femeie predă un colet echipajului unui monoplan Fokker F-10 operat de Western Air Express.
Anul 1930: pasagerii ascultă o transmisie în direct la bordul unui zbor în 1931
Tehnologia de divertisment în timpul zborului a continuat să se îmbunătățească și ea. Această fotografie, făcută în 1931, arată pasageri ascultând o transmisiune radio în direct a cursei anuale de bărci de la Londra dintre universitățile Oxford și Cambridge.

Anii 1935: o companie aeriană anglo-australiană
Un alt reper în aviația comercială a fost atins în 1935, când Qantas a operat primul său zbor internațional de pasageri. Serviciul a călătorit de la Brisbane la Singapore, unde a fost preluat de Imperial Airways, deținută de britanici. Această călătorie ar pune bazele călătoriilor între Australia și Regatul Unit în decadelor următoare și a fost un precursor al iconicului „Kangaroo Route”.

Anii 1930: Insoțitori de zbor Eastern Air Lines în anii 1930
În anii 1920 și până la începutul anilor 1930, rolul de însoțitor de zbor era rezervat în mare parte bărbaților, care erau de obicei numiți „băieți de cabină”. Însă acest lucru s-a schimbat rapid.
Prima însoțitoare de zbor ( stewardesă), o asistentă medicală pe nume Ellen Church, a fost angajată în 1930 și până la mijlocul decadelor majoritatea acestor locuri de muncă au fost ocupate de femei. Femeile erau adesea asistente medicale calificate și existau, de asemenea, reguli stricte privind vârsta, înălțimea și greutatea lor.

Înainte de această schimbare, această fotografie arată o echipă formată exclusiv din bărbați, însoțitori de zbor, pozând în fața unui avion Eastern Air Lines la începutul anilor 1930.
Cabină de avion a Imperial Airways în 1935
Companiile aeriene comerciale au făcut tot ce le-a stat în putință pentru a-i face pe pasageri să se simtă confortabil. Alături de ajutorul personalului atent, pasagerii din anii 1930 ar fi putut să se bucure de cabinele luxoase ale aeronavelor, mult îmbunătățite față de anii de început și cu mult diferite de configurația simplă a zilelor noastre.
Această cabină a Imperial Airways, surprinsă în jurul anului 1935, se mândrea cu scaune florale pufoase, pereți cu modele și perdele cu dantelă decorativă.Acest avion în particular era folosit în general pe ruta Paris–Londra pe parcursul acestui deceniu.

Avionul Douglas DC-3 în zbor
O invenție din anii 1930 ar revoluționa serios călătoriile comerciale cu avionul. Douglas DC-3 a avut primul său zbor în 1935 și a ridicat standardele în ceea ce privește avioanele comerciale. Era mai mare, mai rapid și mai confortabil decât orice model care o precedase și a fost rapid achiziționată de greii industriei, precum Delta, TWA, American și United.
Un avion Douglas DC-3 al companiei United este surprins aici zburând.

În 1930 Pan American Airways zboară peste Atlantic
Anii 1930 au văzut, de asemenea, unele dintre cele mai timpurii zboruri comerciale peste Atlantic. Pan American Airways a fost unul dintre pionierii, transportând pasageri peste Atlantic până în 1939.
Avionul Yankee Clipper sau „barca zburătoare”, care a fost folosit pentru a efectua această călătorie, este fotografiat aici în Calshot, Southampton, Regatul Unit, după un zbor.
