joi, mai 6, 2021

Recent, Agenția Europeană a medicamentului a dezvăluit că, într-adevăr, vaccinul anti-COVID AstraZeneca este asociat cu dezvoltarea trombozei, la anumite persoane. Acesta este un efect advers foarte rar, susțin

specialiștii. Se pare că acest efect advers este provocat de o proteină.

Mai multe state europene au suspendat administrarea vaccinului anti-COVID AstraZeneca, în așteptarea concluziilor oferite de EMA. Agenția Europeană a Medicamentului a susținut că este indicat ca imunizarea să fie reluată, întrucât tromboza este un efect advers posibil, dar foarte rar, iar beneficiile imunizării sunt substanțiale.

Proteina numită factor plachetar 4, sau FP4, ar putea fi responsabilă pentru dezvoltarea cheagurilor de sânge la 16 persoane din Germania, Austria şi Norvegia, în urma vaccinării cu serul

de la AstraZeneca. Concluziile vin în urma a două studii publicate de revista americană The New England Journal of Medicine, relatează joi EFE, potrivit Agerpres, citat de Digi24.

Proteina FP4, responsabilă pentru cheagurile de sânge dezoltate după imunizarea cu AstraZeneca?

Unul din studiile citate a analizat cazurile a 11 pacienţi vaccinaţi în Germania şi Austria, care au dezvoltat tromboză după ce au fost vaccinaţi cu serul AstraZeneca. Nouă dintre aceştia erau femei cu vârsta medie de 36 de ani (de la 22 şi până la 49 de ani).

Într-un interval de 5-16 zile de la vaccinare, aceste persoane

au prezentat unul sau mai multe episoade trombotice, cu excepţia uneia, care a suferit o hemoragie intracraniană mortală.

Pacienţii au suferit unul sau mai mult episoade trombotice: nouă cazuri de tromboză venoasă cerebrală, trei cazuri de tromboză venoasă splanhnică, trei cazuri de embolie pulmonară și încă patru tipuri de tromboză. Dintre pacienți, șase au decedat, iar cinci au dezvoltat o coagulare intravasculară diseminată.

Deşi trombozele au afectat diferite organe, toţi pacienţii aveau anticorpi împotriva proteinei FP4 şi un deficit de plachete sanguine.

Studiul, finanţat de Fundaţia

Germană de Cercetare, conchide că vaccinarea cu serul de la AstraZeneca „poate ocaziona dezvoltarea cu frecvenţă redusă a trombozei imunitare intermediată de anticorpii activatori de plachete împotriva FP4”.

Nivelul ridicat de anticorpi împotriva proteinei FP4, asociat cu tromboza

Ce de-al doilea studiu a analizat situaţia a cinci pacienţi din Norvegia: patru femei şi un bărbat, cu vârste între 32 şi 54 de ani, lucrători sanitari, care au prezentat simptome între cea de-a şaptea şi a zecea zi după prima doză de vaccin.

Toţi pacienţii au dezvoltat tromboze în zone neobişnuite; unul

a dezvoltat trombocitopenie gravă, iar patru au avut hemoragie cerebrală masivă (trei au decedat).

După cum a relevat şi studiul anterior, toţi pacienţii prezentau niveluri ridicate de anticorpi împotriva proteinei FP4, o reacţie indusă de vaccin.

Totuşi, potrivit studiului Universităţii din Oslo, având în vedere că cele cinci cazuri au fost înregistrate în rândul a peste 130.000 de persoane vaccinate, este vorba de o reacţie cu o frecvenţă foarte redusă.

Ambele studii analizează reacţiile la vaccinul de la AstraZeneca, prin urmare nu se cunoaşte deocamdată dacă trombozele asociate vaccinului Johnson & Johnson au aceeaşi cauză.

Ultimele stiri

Parteneri