sâmbătă, iunie 19, 2021

Situaţia reală a persoanelor vârstnice bolnave din România este una de o deosebită actualitate şi importanţă. Serviciile de îngrijire la domiciliu nu au o mare disponibilitate, iar în mediul rural sunt

întâlnite foarte rar. Conform datelor statistice, mai mult de 20% dintre cei 6 milioane de români cu vârsta de peste 65 de ani ar avea nevoie de îngrijire la domiciliu.
În prezent, numai 0.23% beneficiază de servicii de îngrijire la domiciliu și aceștia în funcție de cum sunt dezvoltați furnizorii de servicii din zona lor de domicilu, deoarece nu există un sistem unitar pentru toți românii. Din păcate, o parte dintre furnizori s-au dezvoltat pentru interesul lor și nu pentru interesul pacientului. Numai la București sunt 85 de furnizori în contract cu CASMB. O vizită pentru îngrijirea persoanei

vârstnice la domiciliu este decontată de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate cu 50 de lei.

“Majoritatea vieții ți-o petreci acasă și ai diverse patologii, de aceea îngrijirea la domiciliu este o variantă pentru spitalizare, respitalizare (…) să nu rămână pacientul mai mult în spital. În plus, este benefic pentru pacient să fie îngrijit pe perna lui și este benefic pentru bugetul Sănătății, care este sărac. Este de zece ori mai ieftin să îngrijești acasă decât în spital”, a declarat Măriuca Ivan, directorul general al Fundației Crucea Alb Galbenă, în cadrul conferinței

de presă care a marcat împlinirea a 20 de ani de activitate a CAGR în România.

Pachet complet de servicii de sănătate oferit pacienților
Măriuca Ivan, director general al Crucii Alb- Galbene România (CAGR) și președinte al Federației Furnizorilor de Îngrijiri la Domiciliu din România (FFIDR), a declarat:
Îngrijirea la domiciliu în România este benefică pentru pacienții îngrijiți pe perna lor, de o echipă de profesioniști care își asumă responsabilitatea serviciilor, dar și pentru diminuarea cheltuielilor din sănătate. Fără acest segment important din sistem nu putem vorbi

de un pachet complet de servicii de sănătate oferite pacienților. În acest sens, CAGR a venit în întâmpinarea pacienților cu un sistem de servicii de îngrijiri integrate la domiciliu care oferă accesibilitate, continuarea serviciilor, securitatea pacientului și a familiei acestuia dezvoltând primul Centrul Pilot de Coordonare a Serviciilor Integrate de Îngrijiri la Domiciliu din Municipiul București, cu suport de teleasistență, telemonitorizare și teleurgență.
Îngrijirea unui pacient și obținerea unor rezultate bune implică mai multe servicii, de la cele de prevenire la cele de educație pentru

sănătate, diagnostic, tratament, reabilitare, suport, monitorizare a sănătății, paliație, integrare socială și prevenirea marginalizării. Serviciile de îngrijire la domiciliu cuprind componente din toate aceste servicii, fiind astfel un liant între diferitele instituții de sănătate.
Rugămintea mea pentru jucătorii din sistem este să contribuim împreună la consolidarea, în toate regiunile României, a unui sistem funcțional și unitar pentru asigurarea unei bătrâneți decente. Nu ne putem lamenta cu toții că nu se mai poate face nimic, ci trebuie să încercăm să construim o temelie solidă și robustă care să nu se prăbușească la fiecare schimbare electorală. Suntem cu toții datori să lasam ca testament un exemplu de bună practică, pentru că bătrânețea este a tuturor și a fiecăruia dintre noi
”.

Centrul Pilot de Coordonare a Serviciilor Integrate de Îngrijiri la Domiciliu din Municipiul București cu suport de teleasistență
    Este cel mai mare proiect implementat de CAGR şi Primăria Generală a Municipiului Bucureşti, împreună cu Asociația De Ajutor Mutual București (ADAM BU), prin Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului. Acesta își propune să răspundă nevoilor persoanelor aflate la domiciliu ce nu pot primi asistenţă îndelungată în spital. Astfel, aproximativ 170 de persoane din Capitală beneficiază, lunar, de servicii integrate de îngrijire la domiciliu, servicii medicale, de recuperare, de închiriere, servicii de îngrijire de bază și sociale.
Beneficiarii acestor servicii sunt monitorizați prin sistemul de teleasistență  – dispecerizarea serviciilor prin intermediul call center-ului, 24/24 h, 7/7zile. Aceștia au  primit un telefon mobil și o brățară tip ceas din silicon medical, dotată cu un buton de urgență și li s-a întocmit un dosar electronic cu toate informaţiile medico-sociale şi datele lor de contact. Telefonul mobil a fost setat astfel încât să permită efectuarea unor apeluri rapide prin simpla apăsare a unor taste predefinite. În caz de urgență majoră, beneficiarii activează serviciul de alertă prin apăsarea butonului roșu de pe brățară.

Proiectul, implementat la nivel național
Acest mare proiect a fost aprobat de către Consiliul General al Municipiului București în luna septembrie 2016 și va deveni, în scurt timp, un model la nivel național care va aduce beneficii pacientului, bugetului Sănătății și Consiliilor Locale. Sunt oferite multe oportunități pentru dezvoltări tehnologice ulterioare, platforma suportând aplicații utile tuturor furnizorilor.
Elementul de noutate constă în realizarea unei platforme IT de gestiune a bazei de date și implementării unei soluții de management al activității de îngrijire integrată la domiciliu la standarde europene, care oferă posibilitatea furnizorilor să-și gestioneze echipa și să raporteze în sistemul informatic național.

       ”Crucea Alb- Galbenă România înseamnă 20 de ani de muncă făcută cu iubire și profesionalism de către o echipă pluridisciplinară, pentru ca un număr cât mai mare de oameni să beneficieze de  servicii de calitate, de înaltă performanța și inovație și, nu în ultimul rând, de o bătrânețe decentă”- Măriuca Ivan.

  • CAGR este membru fondator al Organizaţiei Home Care Europe, organizaţie non-profit care promovează exemple de bună practică în rândul ţărilor europen.
  • Este, de asemenea, membru fondator al Alianţei pentru Sănătate din România, organizaţie care reprezintă atât drepturile pacienţilor, cât şi pe ale furnizorilor de servicii medicale.
  • CAGR deține președinția Federației Furnizorilor de Îngrijiri la Domiciliu (FFIDR) și este membru fondator al rețelei SenioriNet.
  • CAGR este unul dintre pionierii în dezvoltarea serviciilor de îngrijiri medicale la domiciliu care, alături de partenerii belgieni și Spitalul Universitar de Urgență București (SUUB), a dezvoltat primul model de externare dirijată, model ce a stat la baza deciziilor autorităților de finanțare din partea CNAS a îngrijirilor la domiciliu.

Ultimele stiri

Parteneri