Din cuprinsul articolului
Pe 2 iunie 2025, zi în care sunt celebrați Episcopii Martiri Greco-Catolici Români, în Capela Sixtină, în cadrul comemorării solemne a Fericitului Cardinal Iuliu Hossu, Preasfinția Sa Cristian Crișan, Episcop auxiliar al Arhieparhiei de Alba Iulia și Făgăraș, a fost prezent alături de delegația Bisericii Române Unite cu Roma, Greco-Catolice.
Cu acest prilej, Preasfinția Sa Cristian i-a oferit Sfântului Părinte Papa Leon al XIV-lea, din partea Bisericii noastre două lucrări de artă pline de semnificație: un portret în mozaic al Cardinalului Hossu și o pictură alegorică a Catedralei din Blaj, intitulată „Biserica în zeghe”.
Portretul Cardinalului Hossu, realizat de artista Claudia Kömives
Elementele vizuale ale lucrării sunt construite cu o migală aparte. Tabloul a fost realizat în luna mai 2025 și are dimensiunile 58×44 cm. Rama este confecționată din lemn de tei și conține ornamente prelucrate după modelul floral al iconostasului, iar sculptura ei este inspirată din motivul floral al iconostasului Catedralei din Blaj și aduce un omagiu locului emblematic al Bisericii Române Unite cu Roma, Greco-Catolică, evocând legătura profundă a Cardinalului Iuliu Hossu cu Blajul, centrul spiritual și academic al formării sale.
În colțul din stânga jos al mozaicului se distinge un simbol discret, dar încărcat de semnificație: litera „H”, integrată în Steaua lui David. Această reprezentare subtilă este o expresie vizuală a curajului și compasiunii Cardinalului Hossu, care, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, a oferit sprijin comunității evreiești din Cluj, rămânând fidel Evangheliei și demnității umane, în ciuda contextului istoric ostil.
Autoare mozaicului ne-a mărturisit că lucrarea este realizată din piatră naturală și o combinație de pietre semiprețioase, precum coralul și onixul. Crucifixul este pus în valoare prin tesserae din sticlă cu inserție de foiță de aur, adăugând un accent sacru și luminos întregii compoziții.
„Biserica în zeghe”, pictură realizată de artista Sanda Belciug

A doua lucrare redă într-o viziune alegorică drama Bisericii Române Unite în perioada persecuției. Catedrala din Blaj, simbol al unității și credinței, este înconjurată de sârmă ghimpată în formă de cunună. Picături de sânge se scurg din spinii metalici, aluzie directă la jertfa episcopilor martiri și a credincioșilor care nu au renunțat la comuniunea cu Roma. În colțurile tabloului se pot citi, gravate vertical, cuvintele „Sângele Martirilor” și „Sămânța Creștinilor”, o parafrazare a celebrului adagiu patristic, dar aplicat suferinței românești din secolul XX.
Un gest de recunoștință și comuniune
Cele două lucrări evocă fidelitatea Bisericii Greco-Catolice față de Sfântul Scaun și transmit un mesaj de speranță: suferința nu este niciodată zadarnică atunci când este trăită în iubire și credință. Ele sunt nu doar daruri artistice, ci mărturii vii ale unei Biserici care a renăscut din catacombe, păstrând neclintită legătura cu Roma și cu succesorul lui Petru.