Din cuprinsul articolului
FACIAS: Procedura actuală de soluționare a plângerilor de malpraxis medical blochează dosarele ani la rând. Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS)a menționat că actuala procedură de soluționare a plângerilor de malpraxis medical de la noi din țară nu respectă principiul celerității și acoperă abuzurile. Potrivit unei analize a organizației, dosarele rămân blocate în instanță chiar și peste cinci ani, fără o hotărâre definitivă.
Cazuri blocate în Vâlcea: 14 plângeri de malpraxis
În ultimii cinci ani, la Direcția de Sănătate Publică Vâlcea au fost depuse 14 plângeri de malpraxis. Doar două au fost confirmate, însă ambele sunt contestate și încă nesoluționate definitiv.
Primul caz a fost deschis în luna septembrie a anului 2020 și confirmat în martie 2021, însă decizia definitivă nu este încă finalizată. Un alt caz, depus în 2024 și confirmată de comisie, procesul este de asemenea blocat în instanță. DSP Vâlcea recunoaște oficial că „durata medie de soluționare a unui caz de malpraxis nu poate fi precizată”, invocând complexitatea dosarelor.
Situația la nivel național

Între 2023 – 2024, au fost depuse aproape 400 de plângeri de malpraxis medical în România. Doar 15 au fost confirmate, iar toate au fost contestate în instanță. FACIAS subliniază că acest sistem nu funcționează în interesul pacienților și că procedura actuală permite întârzieri excesive.
Obstacole pentru pacienți
Principalele obstacole semnalate de pacienți îl reprezintă costurile expertizei medico-legale, care, din păcate, ajunge la 2.000 de euro. Aceste costuri limitează accesul real la justiție și reduc șansele pacienților de a obține despăgubiri corecte, arată asociația Pacienților cu Afecțiuni Autoimune.
Solicitările FACIAS
Organizația cere Ministerului Sănătății să inițieze de urgență o reformă a procedurii de soluționare a plângerilor de malpraxis. FACIAS propune introducerea unor termene clare pentru soluționare, eliminarea blocajelor financiare și accelerarea contestațiilor din instanță, astfel încât pacienții să primească despăgubiri într-un timp rezonabil.