Din cuprinsul articolului
Tradiția religioasă a Bisericii Ortodoxe a impus, de-a lungul timpului, anumite restricții femeilor aflate la menstruație. Dar cât de justificată mai este această practică astăzi? Aflăm ce spune Biblia, ce susțin teologii și care este poziția oficială a Bisericii.
Un obicei vechi de mii de ani
Ideea că femeile aflate la menstruație ar fi „necurate” are rădăcini în Vechiul Testament. În cartea Leviticul (15:19–24), se menționează că femeia este „necurată” timp de șapte zile, iar orice persoană sau obiect pe care îl atinge devine, la rândul lui, necurat. Aceste reguli apar în contextul unor legi ceremoniale menite să definească puritatea ritualică în religia iudaică.
În primele secole ale creștinismului, unii Părinți ai Bisericii și sinoduri locale au preluat aceste concepte. De exemplu, Sinodul din Antiohia (341 d.Hr.) și alte sinoade locale din Evul Mediu au reglementat participarea femeilor la viața liturgică, impunând restricții în timpul menstruației.
Ce spune Biserica Ortodoxă astăzi?
În Biserica Ortodoxă Română nu există o lege scrisă universal valabilă privind accesul femeilor în biserică în perioada menstruației. Totuși, în multe zone, tradiția bisericească recomandă ca femeile să evite participarea la Sfânta Împărtășanie, sfințirea apei, atingerea obiectelor sfinte sau a Sfintelor Taine în această perioadă.
Poziția oficială este una de recomandare duhovnicească, nu de interdicție. Mai ales în ultimii ani, tot mai mulți preoți și teologi susțin că aceste practici trebuie înțelese în contextul lor istoric și nu impuse dogmatic.
Ce spun teologii și preoții contemporani
Mulți preoți ortodocși români afirmă că menstruația este un proces biologic natural, nu un păcat sau o „necurăție” în sens moral sau spiritual.
Părintele Pimen Vlad, de la Muntele Athos, a declarat într-o înregistrare video că Biblia nu interzice femeilor să intre în biserică în timpul menstruației. El susține că nu există niciun pasaj biblic în Noul Testament care să justifice excluderea femeilor din viața liturgică.
De asemenea, preotul Maxim Melinti, din Republica Moldova, numește folosirea termenului „necurăție” o practică „discriminatorie, arhaică și necreștină”, afirmând că „orice femeie are dreptul să participe la rugăciune, indiferent de faza ciclului menstrual”.
Ce spune Noul Testament
Spre deosebire de Vechiul Testament, Noul Legământ, învățătura centrală a creștinismului, nu face nicio referire la menstruație ca impediment spiritual. Iisus Hristos, în viața și activitatea Sa, nu a exclus niciodată femeile — chiar și cele considerate „necurate” de societate — ci le-a primit, le-a vindecat și le-a oferit un loc în comunitatea Sa.
Mai mult, pasajul din Evrei 8:13 arată că Legea Veche a fost înlocuită cu un Nou Legământ, în care regulile de curățenie ritualică nu mai sunt valabile.
Poziții diferite în lumea ortodoxă
-
În unele Biserici Ortodoxe Orientale (precum cea Coptă sau Etiopiană), accesul femeilor în biserică este restricționat în timpul menstruației.
-
În Biserica Ortodoxă Rusă și cea Greacă, există diferențe între zone și mănăstiri, unele fiind mai stricte, altele mai deschise.
-
În Biserica Ortodoxă Română, majoritatea preoților nu interzic accesul în biserică, dar sfătuiesc femeile să evite împărtășania în acea perioadă, ca act de respect față de Trupul și Sângele Domnului — o practică ce ține mai mult de evlavie, nu de o obligație canonică.
Concluzie
Nu există un interzis absolut pentru femeile aflate la menstruație de a merge la biserică. Interdicțiile din trecut se bazau pe reguli ceremoniale ale Vechiului Testament, care nu mai sunt valabile în Noul Legământ. Menstruația nu este un păcat, iar majoritatea teologilor contemporani susțin că femeile au dreptul deplin de a participa la slujbe, indiferent de perioada ciclului menstrual.
În final, decizia aparține conștiinței fiecărei femei și, dacă are nelămuriri, poate cere sfat duhovnicesc de la preotul său.