Din cuprinsul articolului
Interviu cu Prof. Karola Dillenburger- Conferința Internațională ABA 2025. Trainingul parental poate transforma viețile familiilor afectate de autism profund.
În perioada 26-27 septembrie, Help Autism și Autism Voice organizează ediția a 14-a a Conferinței Internaționale ABA, cel mai important eveniment din România dedicat analizei comportamentale aplicate (ABA), cu peste 40 de lectori internaționali și naționali.
În acest context, Doctorul Zilei a obținut un interviu în exclusivitate de la Prof. Karola Dillenburger, un nume de referință în analiza comportamentală, despre rolul esențial al trainingului parental în sprijinirea familiilor afectate de autism profund.
Interviu Doctorul Zilei cu Prof. Karola Dillenburger. Cum reducem stresul și epuizarea părinților copiilor cu autism
Există greșeli sau doar lipsă de informații?
Doctorul Zilei: Care sunt cele mai frecvente greșeli pe care le fac părinții, din cauza lipsei de informații, în gestionarea copiilor cu autism profund?
Prof. Karola Dillenburger: Din experiența mea, în general, părinții fac tot ce pot cu informațiile disponibile. Dacă întâmpină probleme de comportament, primul lor punct de contact ar trebui să fie să-și amintească faptul că nu există „greșeli”, atunci când privești lucrurile dintr-o perspectivă comportamentală. În schimb, există apariții de comportamente care pot surprinde părintele sau îi pot pune la îndoială înțelegerea modului în care funcționează principiile comportamentului.
De o importanță centrală este necesitatea de a înțelege că majoritatea problemelor de comportament nu sunt cauzate de autismul copilului lor. Rețineți că termenul „autism” este doar o etichetă descriptivă, un termen inventat de psihiatrie. Termenul este util în măsura în care ne avertizează asupra tipurilor de comportamente care se încadrează în această etichetă, dar o etichetă descriptivă nu poate explica niciodată nimic. Pur și simplu descrie un comportament.
Lucrul cheie asupra căruia părinții TUTUROR copiilor (autiști sau nu) trebuie să se concentreze este rolul jucat de „contingențele predominante”, adică:
- relația dintre ceea ce se întâmplă înainte de un comportament (numit Antecedent; A),
- comportamentul în sine (B),
- și ceea ce se întâmplă după un comportament (numit consecință; C).
Înțelegerea și gestionarea relației/contingenței ABC este cheia pentru a gândi diferit despre cum să gestionezi comportamentul. Dacă nu ai fost învățat acest lucru, faci o greșeală? Absolut deloc! Pur și simplu nu știai.
Una dintre cele mai bune modalități de a înțelege acești termeni este să-i vezi în acțiune într-un context neamenințător, cum ar fi shaping game (jocul de modelare). Odată ce părinții înțeleg cum să modeleze comportamentul, vor putea aborda multe dintre dificultățile pe care le poate întâmpina copilul lor.
De la îngrijitor la partener activ
Doctorul Zilei: Cum pot fi transformați părinții din simpli îngrijitori în parteneri activi în intervenția terapeutică?
Prof. Karola Dillenburger: Ca părinte și ca cercetătoare în domeniu, știu că nu este nimic „simplu” în îngrijire. Creșterea unui copil este o sarcină complexă, creșterea unui copil cu dizabilități este și mai complexă. Și, desigur, este și costisitor (din punct de vedere emoțional, social și financiar).
Cel mai bun sfat pe care un analist comportamental îl poate oferi părinților încă de la început este să „prindă copilul cuminte”. Cu alte cuvinte, să-i implice activ pe părinți și să-i împuternicească să modeleze comportamentul copilului lor în moduri importante din punct de vedere social. (Pentru o ilustrare, vezi
VIDEO).
Implicarea părinților reduce stresul și epuizarea
Doctorul Zilei: În ce măsură poate formarea părinților să reducă stresul și riscul de burnoutîn rândul familiilor afectate?
Prof. Karola Dillenburger: De prea multe ori, părinților copiilor autiști li se spune să lase intervențiile și terapia în seama profesioniștilor sau să aștepte până când copilul merge la școală în speranța că profesorii vor putea rezolva orice problemă. Acest lucru îi deresponsabilizează pe părinți și îi lasă neajutorați, ceea ce, împreună cu lipsa serviciilor de sprijin, provoacă mult stres pentru părinți.
Cea mai bună modalitate de a evita acest stres este implicarea deplină a părinților în procesul de sprijinire a copilului lor, asigurându-se că sunt parteneri activi în tot ceea ce se întâmplă. La urma urmei, părinții își cunosc cel mai bine copilul.
Prof. Karola Dillenburger, lider în analiza comportamentală
Prof. Karola Dillenburger, ClinPsych (HCPC), BCBA-D, UKBA, este profesor de analiză şi educație comportamentală și este Directorul fundației Centrului de analiză comportamentală din cadrul Facultății de Științe Sociale, Educație și Asistență Socială de la Queen’s University Belfast.
- Este membru al Asociației internaționale pentru Analiza comportamentală (ABAI) și Președintele actual al Asociației europene pentru Analiza comportamentală (EABA) (2024-2026).
- Este analist comportamental-doctor certificat de consiliu (BCBA-D) și psiholog clinician (HCPC).
- A condus dezvoltarea programului de master în Analiza aplicată a comportamentului (MScABA) la QUB și a fost director de curs al programului de master în Autism (2008-2025).
- A dezvoltat cursul de Tehnician comportamental la QUB și a fost implicată în dezvoltarea resurselor multimedia la www.SimpleStepsAutism.com.
- Cercetările ei se concentrează pe intervenția timpurie bazată pe dovezi pentru copiii vulnerabili, inclusiv cei diagnosticați cu autism, formarea comportamentală a părinților și creșterea copiilor cu dizabilități pe viaţă, pierderi și traume.
- Promovează în mod activ recunoașterea profesională națională și internațională a analiștilor comportamentali din toată Europa. De asemenea, supervizează cu succes mai mulți studenți doctoranzi.
- Înainte de a fi numită la QUB în urmă cu peste 30 de ani, profesorul Dillenburger a lucrat intens în îngrijirea copiilor, educație și medii terapeutice.
- A publicat pe scară largă, printre care nouă cărți, resurse de formare multimedia și site-uri web și peste 110 lucrări academice.
- Susține frecvent discursuri naționale și internaționale în SUA, India, Europa și Australia.
- A primit Medalia de Aur de la Universitatea Masaryk, Brno, Republica Cehia.
Un parteneriat esențial pentru progres
Mesajul-cheie transmis de Prof. Karola Dillenburger la Conferința Internațională ABA 2025 este clar: părinții nu sunt doar îngrijitori, ci parteneri esențiali în procesul terapeutic.
Cu sprijin și instruire corectă, ei pot reduce stresul, pot crește eficiența intervențiilor și pot contribui la o viață mai bună pentru copiii lor.