duminică, iunie 7, 2020

A ști cum, cât, când, unde să mănânci este o artă. Unii oameni o deprind …natural, alții învață pe tot parcursul vieții

Carmen Anghel

Ideal este ca individul să învețe încă din copilărie cum se poate hrăni corect, pentru a fi un om mare sănătos. Primii „învățători” sunt părinții, care trebuie să înțeleagă importanța acestui tip de educație. Dar vremurile pe care le trăim, lipsa de timp, viața plină de tentații culinare, multe alimente nesănătoase, care au copleșit piața, ne copleșesc și pe noi. Și atunci, trebuie să reînvățăm să ne hrănim. Pentru o viață sănătoasă. Dr. Mihaela Bilic a avut ideea să relizeze o carte ghid pentru copii și părinți în ceea ce privește nutriția sănătoasă „ABC de nutriție”. Cartea poate revoluționa percepția noilor generații despre nutriție, aducând o schimbare reală în ceea ce privește obiceiurile alimentare. Ne putem educa copiii să mănânce sănătos și gustos în același timp? Dr. Mihaela Bilic, medic nutriționist, ne învață că este simplu să avem copii care au o relație sănătoasă cu mâncarea, dar doar dacă îi educăm în acest spirit. Volumul de nutriție pentru copii, dar adresat și părinților, conține tot ce trebuie să știm despre mâncare, nutrienți, calorii și etichete. Volumul a apărut la Curtea Veche Publishing și poate fi comandat din magazinul online www.curteaveche.ro.

10 obiceiuri bune… de mâncat

Citește și:

Cu amabilitatea Curtea Veche Publishing vă prezentăm câteva fragmente super-educative în ceea ce privește nutriția. Capitolul „10 obiceiuri bune… de mâncat”, poate fi un bun început.

Mănâncă variat și schimbă meniul cât mai des

Alimentul ideal nu există. Singura soluţie pentru a fi sănătos și a avea o dietă echilibrată este să mănânci diversificat, puţin din tot. Schimbă des meniul, încearcă să consumi produse diferite, naturale și de sezon. Corpul tău știe să-și ia singur nutrienţii de care are nevoie, tu ai grijă să aibă de unde alege! Pentru ca un aliment să fie bun trebuie să te gândești la el cu plăcere. Plăcerea nu îngrașă și nu îmbolnăvește, ba din contră, te ajută să știi când te-ai săturat. Iar poftele trebuie și ele respectate, cu o excepţie: pofta de dulce. Ea arată un dezechilibru emoţional, nu o nevoie de nutrienţi a organismului. Creierul cere zahăr ca să se liniştească, dulciurile dau o stare de bine.

Citește și:

Învață moderația și limitează tentațiile

E sănătos să mănânci din TOT, dar nu TOT! Noţiunea de porţie corectă, adaptată vârstei, greutăţii și gradului tău de activitate se învaţă și se aplică la fiecare masă. Mâncând puţin și variat vei reuși să ai o alimentaţie sănătoasă și să nu te îngrași. Evită porţiile BIG și XXL, pachetele MAXI și JUMBO: dacă e mult în farfurie, și tu vei mânca mai mult.

Citește și:

Respectă cele 3 mese ale zilei şi nu ronţăi

E vorba, de fapt, de 3 mese principale și o gustare bonus. Când mănânci regulat, organismul tău primește combustibil constant, motorul merge ca uns și nu există riscul să rămâi în pană. Dacă sari peste mese și ronţăi mereu produse ambalate, vei fi nervos, agitat și nu o să mai știi când ţi-e foame cu adevărat. Fii organizat și disciplinat, până și foamea poate fi educată!

Mănâncă SLOW şi mestecă bine

Masticaţia și digestia alimentelor nu se fac bătând din palme. Organismul secretă aproape 1 litru de salivă pe zi pentru a înmuia mâncarea, iar hormonii care semnalizează saţietatea au nevoie de timp pentru a se activa. Sinteza de enzime și sucuri digestive, absorbţia și metabolismul nutrienţilor, totul necesită timp. Cu cât mesteci mai mult, cu atât digeri mai bine și mănânci mai puţin. E nevoie să treacă 20 de minute ca să simţi că te-ai săturat!

Concentrează-ţi atenţia şi toate simţurile în farfurie

Mâncatul ăsta nu-i așa simplu cum crede lumea! Ca să evaluezi mâncarea cu simţurile, să știi dacă îţi place și să- ţi dai seama când te-ai săturat e nevoie de atenţie. Digestia și metabolizarea alimentelor reprezintă un proces foarte complex, care solicită tot organismul. Când mănânci nu mai e loc pentru alte activităţi, așa că închide televizorul, lasă computerul și telefonul deoparte și bucură-te de mâncare.

Tot ce este preparat în casă, pornind de la alimente simple și naturale, este mai sănătos și mai bogat în substanțe nutritive. Mâncarea gătită are multă apă și puţine grăsimi, zahăr și calorii, deci îngrașă mai puţin. Și pentru că e pregătită cu grijă, conţine un ingredient pe care produsele ambalate nu-l au: IUBIREA!

Consumă dulciuri şi sucuri doar la ocazii speciale

Zahărul are calorii „goale“, adică energie pură și niciun nutrient. Corpul tău nu are nevoie de zahăr, deci dulciurile sunt consumate doar pentru plăcerea gustului. Iar plăcere înseamnă „puţin din când în când“. Cât despre sucuri și băuturi răcoritoare, creierul tău crede că sunt apă și uită să numere caloriile pe care le conţin. Concluzia: sucul nu satură și îngrașă la fel ca un desert.

Fă sport şi mişcă-te cât mai des

Efortul fizic nu crește pofta de mâncare și nici nu duce la slăbit. Efectul lui în organism este mult mai complex: reglează funcţionarea metabolismului, crește oxigenarea organelor și ţesuturilor, înlătură stresul și oboseala, dă tonus și bună dispoziţie. „Cumpără-ţi“ timpul petrecut în faţa unui ecran TV sau monitor de computer cu mișcare: fiecare oră de stat pe scaun trebuie să fie „plătită“ cu o oră de activitate fizică.

Fii informat cu adevărat

Despre mâncare toată lumea își dă cu părerea, iar informaţiile se bat cap în cap, încât nu mai știi pe cine să crezi. Învaţă ABC-ul nutriţiei din cărţi și nu te lăsa influenţat de știri-bombă sau diete la modă. Să cunoști principalele grupe de alimente și nutrienţi, să știi rolul lor în organism și să ai grijă să mă- nânci diversificat, în cantităţi moderate, asta înseamnă să fii educat… și bine crescut!

Parteneri