Sari la conținut

Poți să mănânci ouă și brânză dacă ai colesterolul mare? Medicii au demontat cel mai vechi mit despre alimentele grase

alimente interzise
Imagine creată cu AI
Alimente periculoase

Poți să mănânci ouă și brânză dacă ai colesterol? Timp îndelungat, sfatul dominant în nutriție a fost să evităm alimentele cu colesterol pentru a menține inima puternică și sănătoasă.

Colesterolul este o substanță grasă care se poate acumula și poate deteriora vasele de sânge care alimentează inima și se găsește în produsele animale, precum carnea și, cel mai cunoscut, gălbenușurile de ou.

S-a considerat mult timp că un consum excesiv de ouă pe zi ar putea crește riscul de atacuri de cord și accidente vasculare cerebrale, din acest motiv. Dar experții au respins acum afirmațiile potrivit cărora alimentele bogate în colesterol ar fi chiar nocive pentru nivelurile noastre de lipide.

Cât cresc colesterolul ouăle, brânza și carnea

Ei spun friptura și ficatul – două dintre cele mai bogate alimente în colesterol – au un impact direct redus asupra cantității de substanță care se acumulează în corpul nostru.

În schimb, ei spun că cel mai mare impact asupra nivelului de colesterol din sânge îl are amestecul de grăsimi și carbohidrați din dieta ta, nu cantitatea de colesterol pe care o consumi. Grăsimile saturate din dietă, precum și obezitatea, stimulează producția de colesterol în ficat. De obicei, cu cât nivelul de colesterol este mai ridicat în sânge, cu atât este mai mare riscul de atacuri de cord și accidente vasculare cerebrale.

Alimentele bogate în grăsimi saturate includ cârnații, șunca, untul, brânza, carnea roșie și alimentele prăjite.

Între timp, anumite alimente pot ajuta la curățarea colesterolului „rău” (LDL) care înfundă arterele din corp, precum orzul și ovăzul bogate în fibre, leguminoasele și nucile.

Multe s-au schimbat în ultimele decenii în ceea ce privește orientările nutriționale și regulile pentru o alimentație sănătoasă.

În loc să ne concentrăm pe un nutrient specific, dieteticienii acordă mai multă atenție calității dietei noastre în ansamblu.

Dr. Walter Willett, cercetător în nutriție la Universitatea Harvard, a declarat: „Colesterolul din alimente nu ridică prea mult nivelurile de colesterol din sânge. Nu înseamnă că nu are niciun efect asupra nivelurilor de colesterol din sânge; are un efect mic.

„Poate ridica atât colesterolul bun, cât și cel rău din sânge, ceea ce face lucrurile mai complicate, și de aceea trebuie să ne uităm la întreaga hrană, nu doar la conținutul de colesterol.”

Dr. Francisco Lopez-Jimenez, cardiolog din Minnesota, a declarat pentru Mayo Clinic: „Chiar dacă unele studii au găsit o legătură între consumul de ouă și bolile de inimă, ar putea fi și alte motive pentru aceste constatări.

„Alimentele pe care oamenii le consumă în mod tipic împreună cu ouă, precum bacon-ul, cârnații și șunca, ar putea face mai mult pentru a crește riscul de boli de inimă decât fac ouăle. În plus, modul în care sunt preparate ouăle și alte alimente – în special dacă sunt prăjite în ulei sau unt – ar putea juca un rol mai important în creșterea riscului de boli de inimă decât ouăle în sine.”

Alimentația influențează colesterolul din sânge doar în procent de 20% – 30%

Colesterolul a fost mult timp demonizat în dieta americană, fiind adus în discuție în special în anii ’60, când au apărut în recomandările dezvoltate de Asociația Americană a Inimii. Dar de atunci, mai multe cercetări au arătat că adevărul convențional a fost întors pe dos.

Dieta afectează doar aproximativ 20% până la 30% din colesterolul din sânge. Mai mult, colesterolul este produs în mare parte în ficat și susține procese corporale cruciale, inclusiv întărirea membranelor protectoare din jurul celulelor, producerea hormonilor și digestia alimentelor.

Prea mult colesterol „rău” LDL se poate acumula în artere. În timp, această substanță ceroasă poate bloca fluxul de sânge și îngroșa arterele, crescând în mod semnificativ riscul de atac de cord și accident vascular cerebral.

Colesterolul „bun” HDL absoarbe tipul rău din sânge și îl transportă înapoi la ficat pentru eliminare.

În 2019, Asociația Americană a Inimii a schimbat recomandările pentru colesterolul din dietă, renunțând la limitele de peste 300 de miligrame pe zi. Cele mai recente sfaturi afirmă că studiile nu au susținut în general o asociere între colesterolul dietetic și riscul cardiovascular.

Etichete:

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Mai citeste si:

Doctorul zilei whatsapp channel