Din cuprinsul articolului
Curtea Constituțională a României (CCR) a decis în unanimitate să admită excepția de neconstituționalitate ridicată de un fost președinte împotriva prevederilor Legii nr. 243/2021.
Legea respectivă, adoptată în 2021 și aplicată din 2022, a modificat Legea nr. 406/2001 privind acordarea unor drepturi foștilor șefi de stat, introducând interdicția de a beneficia de aceste drepturi pentru persoanele despre care s-a stabilit definitiv că au fost colaboratori sau lucrători ai fostei Securități.
Traian Băsescu îşi recapătă toate privilegiile
Prin decizia Curții, textul legislativ care a stat la baza retragerii beneficiilor lui Traian Băsescu este considerat neconstituțional.

Explicația oficială a CCR
Curtea Constituțională, în cadrul controlului de constituționalitate a posteriori, a decis:
– cu unanimitate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că Legea nr.243/2021 pentru modificarea art.1 alin.(3) din Legea nr.406/2001 privind acordarea unor drepturi persoanelor care au avut calitatea de șef al statului român, în ansamblul său, este neconstituțională, fiind contrară prevederilor constituționale art.1 alin.(5) privind principiului legalității, în componenta privind calitatea legii, și ale art.15 alin.(2), din perspectiva lipsei dispozițiilor tranzitorii, precum și a caracterului retroactiv al acestei legi.
– Totodată, cu unanimitate de voturi, a respins, ca inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art.2 alin.(l) lit.t) și art.14 alin.(1) din Legea contenciosului administrativ nr.554/2004, întrucât, în virtutea dispozițiilor art.2 alin.(3) din Legea nr.47/1992, nu are competența de a modifica sau completa dispozițiile de lege supuse controlului de constituționalitate și nici nu este competentă să controleze constituționalitatea unei interpretări date de o anumită instanță judecătorească textelor legale criticate cu soluționarea în fond a cauzei.
Ce a vizat excepția de neconstituționalitate
Excepția a fost ridicată în cadrul unui proces aflat pe rolul Curții de Apel București (dosar nr. 2.798/2/2022), în care Traian Băsescu a contestat decizia Administrației Prezidențiale de a-i retrage beneficiile de fost președinte.
Dosarul a fost trimis Curții Constituționale sub nr. 2265D/2022, iar obiectul excepției a vizat în principal sintagma introdusă prin Legea 243/2021 – „și nici persoana despre care s-a constatat definitiv că a avut calitatea de lucrător al securității sau de colaborator al acesteia”.
Potrivit fostului președinte, această prevedere contravine principiului neretroactivității legii, dreptului la un proces echitabil și egalității în fața legii. Curtea a admis aceste critici și a decis că dispozițiile sunt neconstituționale.
Consecințele deciziei CCR
Decizia CCR produce efecte imediate de la data publicării în Monitorul Oficial, iar instituțiile publice sunt obligate să se conformeze. Astfel, fostul președinte poate solicita restituirea tuturor drepturilor care i-au fost retrase – indemnizație, locuință de protocol, pază de la SPP și personal administrativ.
În plus, întreaga construcție legislativă prin care a fost creată această formă de sancțiune administrativă pentru colaborarea cu Securitatea riscă să fie reevaluată sau chiar abandonată.
Deși decizia Curții nu neagă existența colaborării cu fosta poliție politică, ea desființează posibilitatea ca această realitate să genereze, prin voință legislativă ulterioară, pierderea unor beneficii conferite anterior.