Din cuprinsul articolului
Recenta interdicție a mașinilor diesel în orașele din Franța a provocat o serie de reacții, de la aprobarea din cauza preocupărilor legate de mediu și sănătatea publică, până la frustrarea multor lucrători care se bazează pe vehiculele lor pentru a-și asigura existența.
Recenta interdicție a mașinilor diesel în orașele franceze în contextul actual
Creșterea nivelului de poluare din orașele mari a dus la măsuri drastice, inclusiv recenta interdicție a mașinilor diesel. Această politică își propune să reducă emisiile nocive și să îmbunătățească calitatea aerului, o problemă care a devenit critică pentru sănătatea publică.
Recenta interdicție a mașinilor diesel în orașele și mpactul asupra calității aerului
„Reducerea vehiculelor diesel poate reduce semnificativ particulele fine și oxizii de azot din zonele urbane.”
Mărturia celor cu masini disel care vor fi afectați
Marc Dupont, un șofer de livrare în vârstă de 45 de ani, citat de amios.fr. și-a exprimat consternarea față de interdicție, care îl afectează în mod direct:
„Duba mea diesel este esențială pentru munca mea. Interdicția mă obligă să iau în considerare alternative costisitoare pe care nu mi le pot permite.”
Antreprenor care deține căteva mașini cu motor disel:
„Înțeleg urgența ecologică, dar cine va plăti prețul acestei tranziții? Noi, micii antreprenori, suntem prinși în capcană.”

Alternative și soluții propuse la interdicția mașinilor diesel în orașele franceze
În fața acestei interdicții, sunt câteva soluții alternative. Subvențiile pentru achiziționarea de vehicule ecologice, creditele fiscale și creșterea infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice sunt câteva dintre măsurile puse în aplicare pentru a facilita tranziția.
- Programe de granturi
- Subvenții pentru achiziționarea de vehicule electrice sau hibride.
- Bonusuri pentru casarea vehiculelor diesel.
- Consolidarea rețelelor de transport public ca alternativă viabilă.
În ciuda provocărilor economice, beneficiile pentru mediu ale interzicerii mașinilor diesel sunt considerate incontestabile. O reducere semnificativă a emisiilor poluante nu numai că contribuie la un aer mai curat, ci și la o scădere a cazurilor de boli respiratorii.
Ce programe are România pentru reducerea mașinilor cuu motoare disel sau poluante
În ultimii ani, România a început să implementeze o serie de măsuri și programe menite să reducă poluarea în orașe, vizând în special mașinile vechi și cele cu motoare diesel, care reprezintă o parte semnificativă a parcului auto național (aproximativ 50% dintre mașini sunt alimentate cu motorină, cu o vârstă medie de peste 12 ani). Aceste inițiative sunt aliniate cu obiectivele europene de tranziție către o economie verde și de îmbunătățire a calității aerului.
Principalele programe și măsuri prevăzute sunt:
1. Programul Rabla și Rabla Plus
2. Crearea de Zone cu Emisii Reduse (Low Emission Zone – LEZ): La nivel național: O lege adoptată în 2023 obligă Bucureștiul și alte 12 mari aglomerări urbane (printre care Brașov, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Iași și Timișoara) să stabilească astfel de zone începând cu anul 2025.
3. Schimbarea conceptului de impozite și taxe auto.