Din cuprinsul articolului
Românii cu cont bancar, în pericol! Cum ne protejăm banii de atacurile de tip phishing? Într-o eră a digitalizării accelerate a serviciilor financiare, escrocheriile informatice reprezintă o amenințare tot mai serioasă la adresa siguranței banilor noștri.
Pentru că majoritatea tranzacțiilor sunt realizate online, utilizatorii sunt tot mai expuși riscului de a deveni victime ale atacurilor de tip phishing. Infractorii cibernetici se folosesc de tehnici tot mai complexe pentru a obține datele personale ale victimelor, exploatând canale variate de comunicare, precum emailuri, mesaje SMS, apeluri telefonice și rețele sociale.
Asociația Română a Băncilor atrage atenția asupra acestui fenomen: datele de pe fața și spatele cardului — inclusiv numele, numărul cardului, data de expirare și codul CVV — sunt ținte frecvente pentru infractori.
Aceste informații trebuie păstrate în condiții de siguranță. Nu trebuie comunicate sub nicio formă, în special atunci când utilizatorii se află în rețele publice de internet.
Informații sensibile

Un alt set de informații sensibile. Divulgarea acestora poate permite infractorilor accesul direct la conturi, retragerea banilor, modificarea datelor personale sau chiar solicitarea de credite în numele utilizatorului, fără știrea acestuia.
Băncile nu solicită niciodată aceste date prin mesaje electronice, SMS sau apeluri telefonice. Primirea unui astfel de mesaj indică aproape întotdeauna o tentativă de fraudă. În cazul în care utilizatorii sunt direcționați către un link suspect, aceștia nu trebuie să introducă niciun fel de informații personale sau financiare.
„Phishingul înseamnă culegerea de date sub orice formă, indiferent de canalul pe care îl au la dispoziție infractorii pentru a solicita aceste date sensibile. Și pentru asta suntem noi aici: să explicăm ce date sunt sensibile și cum trebuie să le păstrăm în siguranță. Aceste date se folosesc exclusiv de către titularul cardului atunci când face plăți pe site-uri securizate, nu în rețele publice de Wi-Fi.
În nicio altă situație nu trebuie să fie divulgate. În momentul în care cedăm aceste date, infractorul poate intra în contul nostru, poate accesa depozitele și chiar solicita un credit în numele nostru”, a declarat Gabriela Folcuț, Director Executiv al Asociației Române a Băncilor, la Antena 3.
Măsuri imediate dacă datele au fost compromise
„Nicio instituție financiară serioasă nu va cere vreodată datele cardului sau cele de logare. Dacă primiți un link suspect, nu dați curs și nu introduceți nicio informație. Ne adresăm imediat băncii și anunțăm că am cedat datele.
Cerem reemiterea cardului și, dacă avem acces, blocăm contul direct din aplicația bancară. Dacă s-a produs o fraudă, ne prezentăm de urgență la cea mai apropiată secție de poliție și raportăm incidentul”, a completa specialista.