Din cuprinsul articolului
În România, decalajul dintre mediul rural și urban în ceea ce privește infrastructura educațională rămâne una dintre marile vulnerabilități. Cât de mare este problema? Peste 90% dintre unitățile de învățământ primar și gimnazial necesită reabilitare. Unde se află cele mai multe școli afectate? Mai mult de 70% sunt localizate în mediul rural. De ce persistă această situație? Cele mai multe școli din zonele rurale funcționează în clădiri cu o vechime de peste 40 de ani, fără investiții sistematice în reabilitare.

În acest context, Asociația PlayYouth, organizație non-guvernamentală dedicată dezvoltării educației prin voluntariat, a demonstrat că prin mobilizare civică și parteneriate solide se pot găsi soluții rapide și eficiente, astfel că în doar 5 zile, Școala Gimnazială nr. 1 din Grădinari (județul Giurgiu), o clădire veche de peste 50 de ani, a fost complet renovată cu sprijinul a peste 250 de voluntari din cadrul companiilor membre Vienna Insurance Group (OMNIASIG, Asirom, BCR Asigurări de Viață și Carpathia Pensii) și cu o investiție de aproximativ 100.000 de euro.
În cât timp au fost renovate cinci săli de clasă

Pe parcursul celor 5 zile au fost renovate complet cinci săli de clasă, două laboratoare, birourile administrative, băile și curtea școlii, în total o suprafață de peste 1600 mp. În plus, au fost montate noi piese de mobilier și recondiționate spațiile de recreere pentru ca cei 130 de elevi să poată începe noul an școlar într-un mediu sigur, curat și motivant pentru învățare.
„Proiectul de la Grădinari nu este un caz singular”
“Proiectul de la Grădinari nu este un caz singular. În ultimii doi ani, PlayYouth a coordonat intervenții similare în alte comunități rurale, demonstrând că acest model poate fi replicat la scară națională. Impactul direct arată că investițiile în educație nu sunt doar acte de solidaritate, ci adevărate soluții de dezvoltare locală. Iar ceea ce am reușit să realizăm în doar 5 zile pentru această școală demonstrează că atunci când voluntarii, organizațiile și companiile private se unesc, putem crea schimbări reale și vizibile într-un timp foarte scurt”, declară Ana Stănescu, președintele Asociației PlaYouth.
„Renovarea Școlii Gimnaziale din Grădinari este mai mult decât un proiect de CSR – este o promisiune împlinită și un pas concret către un viitor mai bun pentru copii. Pentru Asirom, angajamentul de a renova câte o școală pe an prinde viață prin puterea comunității și prin mobilizarea impresionantă a celor peste 250 de voluntari din companiile VIG România – Asirom, Carpathia Pensii, Omniasig si BCR Asigurari de Viata. Suntem mândri că, împreună, am demonstrat că atunci când ne unim forțele, putem lăsa o amprentă pozitivă și durabilă în viețile oamenilor”, spune Andreea Iosef, Director Marketing și Comunicare Asirom.
România are capacitatea de a recupera rapid decalajele
Inițiativa de la Grădinari arată că România are capacitatea de a recupera rapid decalajele atunci când comunitatea, societatea civilă și mediul privat lucrează împreună. Pentru elevii din Grădinari, începutul de an școlar 2025-2026 îi găsește într-o școală complet transformată, modernă, sigură și prietenoasă, care le oferă nu doar condiții decente de studiu, ci și încrederea că educația lor contează. Pentru profesori și părinți, această schimbare aduce speranța că viitorul copiilor poate fi construit pe baze solide chiar și în comunitățile rurale, unde resursele sunt adesea limitate.