Sari la conținut

Semnalul de alarmă al specialiștilor: ”Contextul ţării şi educaţiei din România nu e favorabil adresării violenţei şi bullyingului din școli. Lăsăm profesorii să se descurce singuri”

Violența și bullyingul în școli este subtraportat, iar în prezent, statul român nu are metode de prevenire a acestor fenomene, atrag atenția specialiștii. 

Sub sloganul #spuneSTOPviolentei, organizaţia non-guvernamentală Şcoala Încrederii a transmis, pe 6 aprilie 2023, o conferinţă online cu tema „Bullyingul şi violenţa în şcoli”.

„Contextul ţării şi educaţiei din România nu e favorabil adresării violenţei şi bullyingului. Avem mai puţine raportări şi Legea Educaţiei care se află în Parlament nu conţine nicio referire la ceea ce înseamnă emoţie şi sănătate mentală, deci nici cadrul legislativ nu ne ajută ca să adresăm sistemic violenţa din şcoli.

Primul pas este să arătăm cât de mare e problema. În acest moment nu arătăm cât de mare e problema, ne ascundem, nu vorbim, ascundem sub preş, lăsăm profesorii să se descurce singuri, directorii să caute resurse, părinţii la fel. Asta trebuie să se oprească. Este nevoie de o soluţie sistemică”, a precizat Ruxandra Mercea, fondator Şcoala Încrederii.

Bullyingul este un abuz care are drept consecinţă umilinţa

Psihologul Raluca Anton a atras atenția că bullyingul este constant, ca o boală cronică și se poate manifesta sub mai multe forme.

”Bullyingul acesta are multe forme şi faţete, abuzive, agresive, unde există violenţă, bătăi între copii, fiind un abuz care are drept consecinţă umilinţa. Umilinţa este o emoţie foarte profundă în sistemul nervos, care este ascunsă de alte emoţii – tristeţe, frică, ruşine, furie.

Şi în funcţie de aceste straturi, fiecare reacţionăm în felul nostru. Umilinţa poate să fie prin abuz fizic, care este despre putere, dar poate să fie şi sub alte forme de abuz, din critică, sarcasm, din minimizarea emoţiilor, ceea ce vedem la adulţi îndreptat către copii,” conchide psihologul.

Petronela Petrea, director al unei școli din județul Iași, s-a alăturat programului Școala Încrederii și spune că este foarte important rolul părinților și profesorilor în ruperea unui lanț bolnăvicios al abuzurilor. Adulții de azi sunt, uneori, copiii de ieri, care au fost victime ale violenței și bullyingului și nu ar trebui să perpetueze același fenomen către generațiile actuale.

„Mă doare foarte mult când văd părinți care își ceartă copiii în public sau profesori care le spun copiilor că trebuie să învețe <<de rușine>>. E clar că acești oameni au, la rândul lor, traume din trecut. Ar trebui să îi facem să conștientizeze acest lucru, să oprească la ei această armă, a rușinii, sub formă de educație. Pentru că aceasta nu este o formă de educație.

Este un alt mod de a traumatiza o generație. Iar noi avem nevoie să creștem copii buni, care să aibă încredere în ei și care să poată să își afirme unicitatea în fața celorlalți”, adaugă Petronela Petrea – director Școala Gimnazială „Profesor Mihai Dumitriu”, Valea Lupului, jud. Iași

Teama de consecințe, indiferența și individualismul, minimizarea gravității situației și a efectelor și identificarea deficitară a formelor agresiunii, rămân principalele motive pentru care elevii și profesorii nu raportează cazurile de violență școlară la care sunt martori. Violența și bullyingul nu mai pot fi considerate de către școli, directori, profesori, părinți și mai ales elevi, drept ceva ce nu poate fi nici prevenit, nici combătut. Legislație în domeniu există, însă nu este suficientă, pentru că nu este o lege care să se transpună, drept dovadă numărul mic al unităților de învățământ care o aplică și care văd impactul ei pozitiv.

Cum contribuie Școala Încrederii la schimbare?

  • Scade bullyingul, pentru că se schimbă strategia de gestionare a conflictelor din abordarea punitivă în una reparatorie.
  • Dezvoltă competențele de leadership ale directorului și ale echipei de management a școlii.
  • Ajută profesorii să găsească cele mai potrivite metode pentru a preda diferențiat.
  • Ajută echipa școlii să schimbe mediul fizic (elevii sunt implicați în modificarea aspectului clasei/ școlii).
  • Elevii își asumă procesul de învățare prin experiențe cum ar fi ședințe cu părinții conduse de elevi.
  • Ajută școala să își asume un rol activ de educare a părinților în cunoașterea și înțelegerea copilului, prin întâlniri 1:1 cu familiile.
  • Contribuie la crearea de relații sănătoase între membrii comunității școlare.

Mai multe despre program, puteți afla accesând linkul: https://scoalaincrederii.ro/prezentarea-programului/

Campania inițiată de Școala Încrederii este derulată în cadrul proiectului „POVESTEA merge mai departe—Creșterea capacității de fundraising pentru schimbare în educație.” Proiectul este derulat de Asociația Școala Încrederii, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Scopul proiectului este creșterea capacității de atragere de fonduri și asigurare a sustenabilității Asociației Școala Încrederii din Cluj-Napoca, într-o perioada de 15 luni, având ca impact pe termen lung îmbunătățirea situației beneficiarilor noștri finali.

Cum vă puteți alătura Revoluției în Educație?

Școala Încrederii face apel la toți românii să se alăture Revoluției în Educație și să își împărtășească experiențele de agresiune, hărțuire, intimidare și violență prin care au trecut în școală. Poveștile pot fi nominale sau anonime și pot fi trimise accesând linkul: www.scoalaincrederii.spunestop.ro

Elena Oceanu

Elena Oceanu este absolventa a sectiei ”Jurnalism și Științele Comunicării” la ”Universitatea din București”, a început activitate a de jurnalist la ”Evenimentul Zilei”, în prezent fiind editor la publicația ”Doctorul Zilei”.

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Doctorul zilei whatsapp channel