Sari la conținut

Serviciul de consiliere a pacientului cu valori tensionale crescute, oferit începând cu luna octombrie în farmaciile din grupul Ethica

Hipertensiunea arterială
Sursă foto: arhiva Doctorul Zilei
Hipertensiune

 Asociația Farmaciilor Independente Ethica anunță demararea unui  proiect pilot, desfășurat în mai multe farmacii membre ale grupului la nivel național, care  vizează implementarea serviciului de consiliere a pacientului cu valori tensionale crescute. 

De Ziua internațională a farmacistului, AFIE dorește să aducă în prim-plan rolul esențial pe  care farmacistul îl poate avea în prevenție, susținând tema zilei internaționale din acest an, și  anume „Farmaciștii – răspund nevoilor globale de sănătate!”. Ethica propune astfel un serviciu  standardizat, important pentru pacienții care se adresează farmaciilor comunitare și care vizează  una dintre afecțiunile cu cele mai grave consecințe, care se manifestă în tăcere, de cele mai multe  ori fără simptome deranjante pentru pacient – tensiunea arterială crescută.  

Proiectul pilot inițiat de asociație își propune să susțină activitatea de prevenție primară prin  depistarea precoce a pacienților cu valori ale tensiunii arteriale crescute sau de identificare  a potențialelor probleme de aderență la pacienții diagnosticați anterior cu hipertensiune arterială  (HTA). Echipa AFIE a ales acest serviciu pentru proiectul pilot prin prisma prevalenței  semnificative a hipertensiunii arteriale în România, a consecințelor grave pe care  hipertensiunea arterială netratată le poate avea asupra sănătății pacientului și a calității vieții  acestuia, precum și al aportului important pe care farmacistul îl poate avea în prevenirea,  identificarea și monitorizarea acestei afecțiuni. 

Proiectul face parte dintr-un demers amplu de recunoaștere a rolului farmacistului în echipa  de sănătate și în aria prevenției, de implementare standardizată la nivel național a serviciilor  farmaceutice, precum și de remunerare a acestora de către statul român. Astfel, serviciul de  consiliere al pacientului cu valori tensionale crescute este în conformitate cu Nomenclatorul  serviciilor farmaceutice aprobat de către Ministerul Sănătății în 2021, ca și componentă a  serviciului avansat de gestionare a pacientului cronic (hipertensiv, diabetic, cu afecţiuni pulmonare  şi cu dislipidemie). 

În farmaciile înscrise în proiectul pilot, pacienții vor beneficia de consilierea specializată a unui  farmacist, luând în considerare următoarele: 

  • Se va realiza măsurarea tensiunii arteriale (TA) dacă pacientul se prezintă cu simptome  asociate unor valori ale TA crescute sau, dacă în urma anamnezei realizate de către  farmacist, rezultă un context care poate duce la suspiciunea unor valori crescute ale TA  (spre exemplu, administrarea unor anumite medicamente cu acest efect).
  • În urma măsurării TA, indiferent de valorile obținute, farmacistul va oferi pacientului  recomandări cu privire la modificarea stilului de viață, îi va pune la dispoziție un jurnal de  monitorizare a TA la domiciliu, precum și o serie de materiale informative cu privire la  HTA. 
  • În cazul unor valori ale TA mai mari de 140 mmHG, farmacistul va recomanda întotdeauna  un consult medical. 
  • Farmacistul va elibera pacientului fișa de asistență farmaceutică pentru serviciul realizat,  precum și o scrisoare către medic, UPU sau serviciu de ambulanță, după caz. 

Suntem mândri să anunțăm demararea acestui serviciu de consiliere în farmaciile din grupul  Ethica, pentru a cărui implementare s-a lucrat intens luni de zile, cu eforturi susținute ale echipei  de-a lungul anilor pentru recunoașterea serviciilor farmaceutice în România. Reprezintă un  proiect de suflet pentru farmaciștii independenți, deoarece pune în valoare rolul pe care  farmacistul îl are în prevenția primară, experiența sa în consilierea pacientului și se adresează  unei probleme de sănătate cu impact puternic și cu o prevalență crescută în rândul pacienților.”,  a declarat farmacist Anda Vîja, Vicepreședinte – purtător de cuvânt al Asociației Farmaciilor  Independente Ethica. 

Implementarea serviciului farmaceutic se va realiza în mod unitar în toate farmaciile  înscrise, în baza documentelor dezvoltate de echipa proiectului pentru acest serviciu de  consiliere a pacientului cu valori tensionale crescute: ghidul farmacistului în oferirea serviciului,  ghidul proiectului pilot, fișa de asistență farmaceutică, procedura de furnizare a serviciilor  farmaceutice avansate, precum și o serie de formulare specifice. 

De asemenea, farmaciștii care furnizează serviciul de consiliere vor urma în prealabil două  cursuri puse la dispoziție pe platforma online a asociației, realizate special pentru acest serviciu:  Consilierea pacientului cu valori tensionale crescute în farmacia comunitară, respectiv  Comunicarea cu pacientul în consilierea din farmacia comunitară. 

Materialele proiectului, ghidul serviciului, procedurile specifice, cursurile și recomandările de  abordare au fost realizate de echipa proiectului formată din farmaciști specialiști, cu specializare  farmacie clinică și experiență în furnizarea serviciilor farmaceutice în alte state, și farmaciști  independenți practicieni, precum și cu sprijinul și îndrumarea cadrelor didactice universitare.  Ne dorim ca toate resursele dezvoltate să ofere o implementare standardizată și unitară a  serviciului, iar ulterior aceste materiale să fie adoptate la nivel național pentru toate farmaciile.”,  a specificat farmacist Anda Vîja.  

Cui se adresează serviciul de consiliere 

  • pacienților care solicită măsurarea tensiunii arteriale în farmacie 
  • pacienților care acuză simptome posibil datorate hipertensiunii arteriale (cefalee, vertij  etc.) 
  • pacienților care solicită medicamente antihipertensive fără recomandare medicală pacienților care solicită medicamente antihipertensive cu prescripţie medicală, dar  semnalează farmacistului posibile reacții adverse sau TA necontrolată 
  • pacienţilor cu vârsta mai mare de 40 de ani care nu și-au măsurat TA în ultimul an şi  manifestă un interes în evaluarea acestui parametru

De ce acest serviciu? 

Hipertensiunea arterială reprezintă principalul factor de risc pentru bolile cardiovasculare, cele  responsabile de cele mai multe decese atât global, cât și în țara noastră. 

Studiul SEPHAR III (2016) a relevat următoarele: 

  • prevalența hipertensiunii arteriale este de 45,1% în rândul populaţiei adulte procentul persoanelor hipertensive aflate sub control este de 30,8% 
  • raportat la populația României: aprox. 7,4 milioane de persoane aveau HTA în anul 2016 doar 80,9% dintre adulţii hipertensivi știu că suferă de această boală 
  • 1 din 5 români nu știe că are HTA 

Conform Organizației Mondiale a Sănătății, într-un profil de țară realizat în anul 2023, prevalența  HTA la populația cu vârste cuprinse între 30-79 de ani este de aproximativ 50%, iar la un procent  de 30-35% dintre aceștia HTA este necontrolată. 

Prisăcaru Theona

Mi-am descoperit pasiunea pentru jurnalism in urma cu mai mulți ani si pot spune ca profesia nu este deloc usoara, ci extrem de solicitanta, plina de dinamism, care aduce noi provocari in fiecare zi. Totodata, implica si o doza mare de responsabilitate. Va multumesc atat pentru aprecierile voastre, cat si pentru criticile constructive!

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Doctorul zilei whatsapp channel