marți, octombrie 19, 2021

Somnul este esențial pentru sănătatea generală a organismului nostru, atât din punct de vedere fizic, cât și psihic. În timpul somnului, corpul nostru se regenerează și își reechilibrează cele mai importante

funcții, pregătindu-ne de o nouă zi plină.

Fără odihnă, organismul nostru ar ceda. Lipsa de odihnă aduce, în timp, consecințe grave. Dacă te confrunți cu insomnii sau alte tulburări de somn este important să descoperi cauza pentru a le ameliora cât mai eficient.

De asemenea, este fundamental să încerci cât mai multe metode prin care să ai parte de un somn odihnitor, neîntrerupt. Anumite obiceiuri sănătoase și trucuri te pot ajuta să scapi definitiv de tulburările de somn.

Cum să ai un somn odihnitor?

Cori Grămescu, expert în nutriție și fitness, explică ce putem face pentru a beneficia

de un somn cât mai liniștit, de calitate.

Respectă ciclul firesc de somn și trezire al corpului tău

Toți avem un ciclu natural al corpului, care ”ne spune” de ce are nevoie acesta. Dar câte dintre noi îl ascultăm cu adevărat? Ciclul somn-trezie este una dintre cele mai importante strategii pentru a dormi mai bine. Dacă ții seama de el și îl menții, te vei simți mai proaspătă și mai energică. Cum poți deveni conștientă de acest ciclu? Pur și simplu trebuie să te culci și să te trezești în fiecare zi la aceleași ore, chiar și în weekenduri sau în vacanțe. Un ciclu natural înseamnă

că, dacă îl exersezi îndeajuns de mult, îți vei da seama că nu vei mai avea nevoie de alarmă că să te ridici din pat, fiindcă te vei trezi în fiecare zi la aceeași oră fără niciun efort. Respectă orele de somn și de trezire și vei avea tot timpul energie.

Controlează expunerea la lumină

Ai observat că găinile și cocoșii tind să se culce odată cu venirea serii și se trezesc la răsăritul soarelui? Păsările își ascultă ciclul natural al corpului, dar lumina are o influență încă și mai importantă – acestea reacționează la prezența și la absența ei. Expunerea la lumină nu le afectează

doar pe ele, ci și pe noi, oamenii, atât în timpul zilei, cât și peste noapte. Deci, pentru a obține beneficiile optime, ar trebui să știm cum să profităm de ea.

În timpul zilei, expune-te la lumină puternică cât mai curând posibil după ce te trezești. Lumina ta va ajuta să capeți energie și să te pregătești pentru o nouă zi. Apoi, încearcă să petreci mai mult timp în aer liber, la lumina zilei. Chiar și dacă stai mai mult la birou, găsește momente ca să ieși în aer liber – fie că e vorba de drumul către serviciu și înapoi, fie că îți dedici o oră pentru o plimbare pe parcursul

zilei. Lumina naturală este importantă și în casă, și la birou; asigură-te că ai acces la cât mai multă lumină naturală posibil.

Odată cu venirea nopții, se schimbă și felul în care folosim lumina. Evită ecranele prea luminoase cu 1-2 ore înainte de culcare, pentru că lumina albastră emisă de telefonul, tableta, computerul sau televizorul tău te destabilizează. Poți folosi dispozitive cu ecrane mai mici sau le poți scădea luminozitatea. De asemenea, asigură-te că spațiul în care dormi este în întuneric complet și, dacă te trezești pe parcursul nopții, evită să aprinzi lumini puternice.

Citește

Oricât de banal ar părea, cititul ne poate face să adormim. Nu pentru că subiectul ar fi plictisitor, ci fiindcă este o activitate foarte relaxantă. După o zi agitată, cu tot felul de drumuri și obligații, atunci când ne așezăm în patul nostru comod, cu o cană de ceai, într-o cameră bine aerisită și liniștită, ne creăm spațiul perfect pentru odihnă. Dacă citim câteva pagini înainte să ne încheiem ziua, ne simțim mai relaxate, iar somnul va veni mai ușor.
Exerciții de respirație. Când simți că nu poți adormi, s-ar putea să te ajute unele exerciții de respirație. E important să respiri din abdomen, nu din piept, așa cum facem deseori – ceea ce nu ajută. Respirația abdominală îți poate activa reacția de relaxare și îți scade pulsul, tensiunea arterială și nivelul de stres, astfel încât să poți adormi. Dacă nu știi cum să faci aceste exerciții de respirație, există numeroase aplicații gratuite care îți explică tehnica respectivă. De asemenea, poți să cauți pe YouTube exerciții de respirație.

Păturile grele

Păturile grele sunt confecționate din materiale cu o greutate mai mare și au straturi ce conțin bile de sticlă sau de plastic. Greutatea acestora se simte ca o îmbrățișare – și, oricând suntem îmbrățișate, ne relaxăm, nu-i așa? Acesta este unul dintre beneficiile păturilor grele: calmează nervii, pentru că presiunea produsă declanșează reacții la nivelul sistemului nervos, care ne scad pulsul și ritmul respiratoriu atunci când ne simțim stresate și ne ajută să ne calmăm și să adormim. Păturile grele sunt cunoscute oficial sub denumirea de ”terapie prin presiune” și au fost folosite pentru prima dată în 1999, ca dispozitive terapeutice pentru persoane cu afecțiuni mentale acute. Cu timpul acestea au devenit foarte populare și acum sunt folosite, printre altele, la tratarea insomniei, a anxietății, a autismului, a sindromului de deficit de atenție și a durerilor cronice. Le poți găsi online sau chiar în farmacii.
Tu ce trucuri folosești pentru a dormi mai bine?”, scrie Cori Grămescu pe o rețea de socializare.

Ultimele stiri