miercuri, august 4, 2021

Telemedicina. Normele metodologice pentru reglementarea telemedicinei au fost elaborale și aprobate de ministrul Sănătății și se află pe circuitul de avizare interministerial, potivit reprezentanților

Ministerului Sănătății. 

Conform Ordonanței de urgență nr. 196/2020, telemedicina este definită ca fiind totalitatea serviciilor medicale furnizate la distanţă, fără prezenţa fizică simultană a personalului medical şi a pacientului. Consultația, stabilirea diagnosticului sau indicarea tratamentului se fac prin intermediul tehnologiei informaţiei şi mijloacelor electronice de comunicare.

La finalul lunii noiembrie, cadrul legal general aplicabil telemedicinei a fost definit de Guvern, fiind publicată Ordonanța de urgență nr. 196/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii.

Telemedicina. Avantajele

Se conturează astfel posibilitatea acordării asistenţei medicale prin telemedicină de către unităţile sanitare publice şi private, indiferent dacă acestea se află sau nu se află în relaţie contractuală cu Casa de Asigurări de Sănătate.

Pe lângă prevenirea infectării cu noul coronavirus, telemedicina înseamnă și o creștere a accesului la servicii medicale a persoanelor din zone mai izolate. Dar și gestionarea mai eficientă a a resurselor umane şi financiare din domeniul sănătăţii publice.

Aplicarea reglementărilor nu mai este temporară, doar pentru situația actuală

generată de COVID-19, ci se va extinde în viitor, ținând pas cu noutățile tehnologice și cu digitalizarea sistemului medical, care a devenit o prioritate pentru România. Se creează astfel bazele legislative pentru favorizarea investițiilor în platforme de telemedicină.

Ce servicii acoperă telemedicina

Potrivit OUG 196/2020, telemedicina este definită ca reprezentând totalitatea serviciilor medicale furnizate la distanţă, fără prezenţa fizică simultană a personalului medical şi a pacientului, pentru stabilirea diagnosticului, indicarea tratamentului, monitorizarea unor afecţiuni sau indicarea

unor metode de prevenţie a bolilor, în mod securizat, prin intermediul tehnologiei informaţiei şi mijloacelor electronice de comunicare. În concret, aceasta cuprinde următoarele servicii:

  • teleconsultația – prin care pacientul discută de la distanţă cu medicul în vederea stabilirii diagnosticului, tratamentului şi/sau a măsurilor necesare pentru prevenirea bolilor şi a complicaţiilor acestora;
  • teleexpertiza – prin schimb de opinii medicale între mai mulţi medici;
  • teleasistența – ajutorul oferit de un medic unui alt practician, aflat la distanţă, care efectuează un act medical sau

    chirurgical;

  • teleradiologia – transmiterea electronică a imaginilor radiologice cu ajutorul tehnologiilor digitale de captare a imaginii, în scopul interpretării lor de către specialiştii în radiologie-imagistică medicală;
  • telepatologia – transmiterea la distanţă a datelor şi imaginilor microscopice, în scopul interpretării acestora de către specialiştii anatomopatologi;
  • telemonitorizarea – permite unui medic specialist să monitorizeze şi să interpreteze de la distanţă datele medicale despre pacient transmise de acesta.

În ce stadiu se află

Normele metodologice pentru reglementarea telemedicinei au fost elaborale și aprobate de ministrul Sănătății și se află pe circuitul de avizare interministerial. Aceastea reglementează şi:

  • specialităţile medicale şi lista serviciilor care fac obiectul serviciilor de telemedicină;
  • condiţiile de organizare şi funcţionare a telemedicinei;
  • responsabilitatea stabilirii calităţii serviciului de telemedicină şi a verificării respectării acesteia, în condiţiile Legii nr. 185/2017 privind asigurarea calităţii în sistemul de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare;
  • modalitatea de acordare a serviciilor de telemedicină.

Sperăm că procedeul de avizare va fi gata cât mai curând și că Ordonanța nu va rămâne blocată pe masa miniștrilor, ca să putem intra în rândul țărilor civilizate.

Ultimele stiri

Parteneri