miercuri, noiembrie 25, 2020
Elena Oceanu

Vitamina C și zinc au roluri importante în nutriție, imunitate și menținerea sănătății întregului organism. Aportul ambilor nutrienți este adesea insuficient, pentru majoritatea dintre noi.

Motivul: vitamina C, chiar dacă se găsește în multe fructe și legume, e distrusă foarte ușor de temperaturile ridicate. De aceea, suplimentarea e esențială, mai ales în perioadele reci și atunci când sunt în circulație virusuri care produc infecții respiratorii, așa cum este și SARS-CoV-2.

În cadrul mai multor studii, s-a demonstra că vitamina C, în doză de 1000mg/zi, plus zinc (10 mg/pe zi) au fost extrem de eficiente în reducerea simptomelor răcelii pe parcursul a 5 zile de tratament.

Beneficiile aduse organismului de catre zinc si vitamina C sunt de necontestat ambele avand efecte asemanatoare și reusind sa se potenteze reciproc.

Vitamina C este unul din cei mai puternici antioxidanti, fiind implicata in neutralizarea efectelor nocive ale radicalilor liberi asupra organismului. Stresul oxidativ in exces poate duce la aparitia aterosclerozei, cu implicatiile acesteia asupra aparatului cardiovascular (accident vascular cerebral si infarct de miocard), cat si la aparitia diverselor cancere (plaman, colon, stomac, esofag). Este demonstrat faptul ca persoanele care iau suplimente ce contin vitamina C sau care au o alimentatie bazata pe fructe si legume bogate in aceasta vitamina au un risc mult mai mic de a face cancer, potrivit doctorului Alin Popescu, medic primar medicina sportiva, pe care il gasiti la dralinpopescu.ro.

Vitamina C ne protejeaza inima si vasele. Studii recente au demonstrat ca vitamina C este implicata in scaderea tensiunii arteriale si astfel in diminuarea riscului de aparitie a bolilor de inima. Pe langa acestea, vitamina C poate preveni dezvoltarea placilor de grasime de la nivelul vaselor, insuficienta cardiaca congestiva si aparitia anginei pectorale.

Nu in ultimul rand, studii recente au aratat ca administrarea zilnica de suplimente de vitamina C ajuta la cresterea fluxului sangvin catre structurile ochiului si astfel la lupta impotriva aparitiei cataractei.

Vitamina C și zinc

Surse de vitamina C: legume si fructe proaspete (in special citricele, fructele de padure, patrunjelul, broccoli, rosiile, varza, spanacul).

Zincul este un mineral extrem de important deoarece este implicat in sinteza proteinelor, cat si in stimularea imunitatii si a activitatii multor enzime. Ca si vitamina C, zincul ajuta la diminuarea simptomelor neplacute ale racelii, la scaderea perioadei de convalescenta, cat si la prevenirea acestora. De asemenea, administrarea suplimentelor ce contin zinc grabeste revenirea mirosului si a gustului (tulburari cu care multe persoane se confrunta dupa o raceala sau gripa puternica). De multe ori, suplimentele cu zinc in cazul racelii sau gripei sunt mult mai eficiente decat administrarea de antibiotice. Prin intarirea sistemului imunitar, zincul joaca un rol extrem de important in protectia organismului impotriva infectiilor virale, bacteriene si fungice.

Pe langa actiunea asupra sistemului imunitar, zincul este cunoscut pentru beneficiile aduse in tratarea problemelor dermatologice (acnee, eczema), prevenirea caderii parului, vindecarea mult mai rapida a ranilor, contracararea efectelor nocive ale radicalilor liberi, cat si in imbunatatirea vederii.

Surse de zinc: carnea de porc, vita, oaie, sardelele, scoicile, nucile, alunele semintele de dovleac.

Parteneri