Sari la conținut

14 semne că ai putea suferi un atac de panică. Multe persoane confundă atacul de panică cu un atac de cord

Imagine creată cu AI
Atacul de panică poate fi confundat cu infarctul

Atacurile de panică declanșează un răspuns de tip „luptă sau fugi” care poate duce la o gamă largă de simptome neplăcute. Iată cum să vă dați seama dacă aveți unul.

Un atac de panică nu este o îngrijorare pe care o avem cu toții din când în când. Este mai degrabă o bombă de anxietate. Este rapid și puternic și poate lovi din senin.

Manualul de diagnostic și statistic al tulburărilor mentale, ediția a cincea (DSM-5) definește un atac de panică ca fiind un val brusc de frică sau disconfort intens, care declanșează un amalgam de sentimente neplăcute.

Atacurile de panică pot fi atât de supărătoare încât unii oameni țin aceste episoade sub tăcere. Aceștia pot amâna îngrijirea, temându-se de stigmatul care poate veni cu un diagnostic psihiatric, conform unei analize din 2020 din Neuroendocrinology Letters. Chiar și după ce au fost diagnosticați, unii oameni fac vizite repetate la Urgențe, crezând că au o boală de inimă, conform unei analize din 2022 din Journal of Family Medicine and Primary Care.

Iată cum să recunoști când ai un atac de panică.

Un atac de panică apare rapid

Într-un minut ești bine, iar în următorul ești în plin mod de panică. Ce se întâmplă? Este răspunsul corpului tău de luptă sau de fugă care intră în acțiune, potrivit Asociației Americane de Psihologie. Hormonii sunt eliberați, respirația ta se accelerează și glicemia crește.

Unii oameni sunt chiar zăpăciți noaptea de așa-numitele atacuri de panică nocturne, potrivit unui studiu din 2013 din Journal of Clinical Sleep Medicine.

Nu poate exista un declanșator evident

Un atac de panică este răspunsul organismului dumneavoastră la o amenințare percepută, chiar dacă aceasta poate să nu fie imediat evidentă. S-ar putea ca instinctele de supraviețuire ale unei persoane să fie excesive, potrivit Institutului Național de Sănătate Mintală.

Atacurile de panică sunt un simptom al tulburării de panică, conform DSM-5. De ce unii oameni experimentează aceste atacuri nu este în întregime clar, deși se crede că un istoric familial de atacuri de panică, evenimente de viață stresante și factori de mediu pot juca un rol.

Atacurile de panică încep adesea în adolescența unei persoane sau înainte de vârsta de 25 de ani, dar ele pot lovi și copii și adulți de 30 de ani

Este de scurtă durată

Un atac de panică atinge adesea punctul culminant în câteva minute înainte ca simptomele să înceapă să se diminueze. După un anumit timp, s-ar putea să vă dați seama că „nu se întâmplă nimic periculos”, a spus Hunter.

Este posibil să credeți că aveți un atac de cord

sursa foto: arhiva Doctorul Zilei

O inimă accelerată sau bătând puternic este un simptom comun al unui atac de panică. S-ar putea chiar să aveți dureri sau disconfort în piept. De aceea, persoanele care au atacuri de panică cred adesea că au un atac de cord. Dar, odată ajunși la spital, încep să se simtă mai bine, deoarece „pericolul începe să dispară”, a spus Hunter.

Poate fi greu să-ți recapeți respirația

Respirația scurtă și hiperventilația sunt indicii că ați putea fi în stare de panică.

„Tulburările de respirație sunt unul dintre cele mai universale simptome ale atacurilor de panică”, a declarat Lily Brown, PhD, profesor asistent de psihologie și director la Centrul pentru tratamentul și studiul anxietății de la Școala de Medicină Perelman a Universității din Pennsylvania.

Crezi că ai putea leșina

O mulțime de oameni raportează că se simt amețiți atunci când sunt în chinurile unui atac de panică. Adesea le este teamă că vor leșina. Când aceste sentimente ies la suprafață, o persoană se va așeza de obicei cu capul între picioare.

Există o senzație de fatalitate

Dacă aveți un atac de panică, s-ar putea să simțiți că pierdeți controlul sau că ați putea muri.

În anumite situații sociale, persoanele cu tulburare de anxietate socială pot experimenta senzații similare, cum ar fi frica și tremuratul.

Cu toate acestea, într-un mic studiu din 2016, publicat în Psychiatry Research, Brown și colegii săi au examinat diferențele dintre atacurile de panică în tulburarea de panică. Se pare că aceste senzații îngrozitoare sunt mult mai frecvente la persoanele cu tulburare de panică decât la cele cu tulburare de anxietate socială.

Senzație de furnicături sau amorțeală la nivelul extremităților

Atacurile de panică pot provoca o senzație de furnicături sau amorțeală la nivelul extremităților, informează Academia Americană a Medicilor de Familie. În cazuri rare, a spus Hunter, puteți avea simptome mai severe, precum pseudosezisurile.

Este ca o experiență extracorporală

S-ar putea să vă simțiți ca și cum ați fi detașat de voi înșivă sau de mediul înconjurător, ca și cum ați fi un străin de propria experiență. Este un sentiment de irealitate, ca într-un vis, a spus Hunter. Acest simptom este adesea denumit derealizare.

atac de panica
Sursa foto: athiva Doctorul Zilei

Transpiri sau ai frisoane

Odată cu un atac de panică vine un val de adrenalină care stimulează fluxul sanguin la extremități, a explicat Hunter. Dintr-o dată, îți este cald. Transpiri și tremuri pentru a răci corpul. Brown a spus că pacienții vor raporta adesea transpirație pe frunte sau în palmă, deși alții pot raporta transpirație pe tot corpul.

Simți că te îneci

În timpul unui atac de panică, corpul tău eliberează hormoni de stres.

„Oamenii vor deveni tensionați, mușchii lor vor începe să se contracte, inclusiv în zona gâtului și a pieptului”, a spus Hunter.

S-ar putea să te doară stomacul

Nu este nicio surpriză aici: Când ești anxios, poți simți asta în stomac. Stresul și anxietatea se joacă cu tractul tău digestiv. Greața și suferința abdominală, precum durerile de stomac, sunt simptome comune.

Evitați situațiile care declanșează simptome similare

„O persoană care se teme foarte, foarte tare că va avea următorul atac de panică ar putea face o mulțime de lucruri pentru a preveni aceste atacuri de panică”, a explicat Brown.

Aceștia încep să evite activități precum exercițiile fizice, care le ridică ritmul cardiac și le accelerează respirația. Ei se concentrează asupra acestor sentimente, ceea ce îi face mai anxioși, ceea ce îi duce în cele din urmă „în gaura de iepure de a avea din ce în ce mai multe atacuri de panică”.

Dar nu toți cei care au atacuri de panică ajung să dezvolte tulburări de panică, a adăugat ea. Pentru a fi diagnosticat cu tulburare de panică, trebuie să aveți unul sau mai multe atacuri de panică urmate de cel puțin o lună de teamă legată de faptul că ați putea avea un alt atac de panică sau că acționați în moduri de a evita atacurile de panică.

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Mai citeste si:

Doctorul zilei whatsapp channel