Sari la conținut

Arta interviului de angajare. Cum obții o slujbă la 25 și la 45 de ani

Andreea Ciulac

Interviurile pe care le susțin cei aflați în căutarea unui job seamănă izbitor cu un joc de seducție, în care se pun la bătaie toți așii din mânecă: zâmbetul, conversația, atitudinea de învingător. Iată cinci reguli de aur care vă pot ajuta să primiți jobul dorit

Privirile iscoditoare ale viitorilor angajatori, dar și întrebările încuietoare de genul „Unde te vezi peste 5 ani?” pot fi greu de înfruntat chiar și pentru candidații cu un CV impecabil.  Psihologii spun că majoritatea celor care se prezintă la un interviu își înjumătățesc șansele de reușită, renunțând la propriile așteptări legate de viitorul loc de muncă și în special de bani.

„Dacă v-au sunat, înseamnă că au nevoie de serviciile dvs. Este foarte important să vă păstrați  siguranța de sine. Cei ce recrutează sunt de obicei persoane care «citesc» limbajul non-verbal și sunt fini observatori. Astfel vor «simți» dacă manifestați nesiguranță, teamă și dacă sunteți dispuși să faceți compromisuri cu propria persoană. Asigurați-vă că știți suficiente informații despre firmă și pregătiți trei întrebări”, sunt sfaturile Monicăi Burcea, psihoterapeut și trainer formator.

Pe lângă o ținută îngrijită, aspiranții la un loc de muncă ar trebui să pună accentul pe atitudine și discurs. Iată câteva trucuri psihologice care dau roade:

1. Zâmbetul și strângerea de mână fac prima impresie. „Un zâmbet denotă încredere în sine. O mină încruntată și prea serioasă poate transmite, tensiune, stres, pesimism. La polul opus, o strângere de mână abia simțită poate crea senzația de apatie, devitalizare, lipsă de energie. Angajatorii caută oameni energici”, atrage atenția specialistul.

2. Un gest cât o mie de cuvinte. Limbajul non-verbal vă poate fi aliat, dar și dușman atunci când împrumutați gesturile unui copil speriat. „Folosiți o postură corporală corectă, stați drepți pe scaun și nu vă fie teamă să gesticulați din când în când. Nu vă jucați cu pixul, cu telefonul sau cu îmbrăcămintea și nu încrucișați mâinile pe piept. Mesajele inconștiente transmise de toate aceste gesturi denotă tensiune, agitație internă, stăpânire deficitară a emoțiilor“.

3. Întrebați de două ori, răspundeți o dată. Nu este doar politicos, ci și util să ascultați până la capăt întrebările angajatorului, spune specialistul, iar unde aveți dubii, cereți detalii suplimentare: „Asta vă va ajuta să puteți vorbi clar și calm, fără să vă bâlbâiți”.

4. Nu lăsați garda jos. Oricât de binevoitori ar fi partenerii de dialog, interviul de angajare nu trebuie tratat ca o discuție între prieteni: „Nu vă transformați intervievatorul în confident, nu vă angrenați în povești din viața personală și, cel mai important, evitați să vă plângeți sau să vă arătați frustrările. Încercați, de asemenea, să nu vorbiți de rău despre fostul șef”.

5. Fiți sinceri în CV. Există posibilitatea ca, la un moment dat, să fiți rugat să povestiți despre o anumită experiență trecută în CV.

Salariul se negociază numai după ce auziți oferta făcută de angajator, iar dacă primiți celebra întrebare legată de planurile pentru următorii cinci ani, axați-vă pe ceea ce v-ar plăcea să învățați și încercați să păreți optimiști, e sfatul psihoterapeutului Monica Burcea.

Un zâmbet denotă încredere în sine. O mină încruntată și prea serioasă poate transmite, tensiune și stres. La polul opus, o strângere de mână abia simțită dă senzația de apatie”. Monica Burcea, psihoterapeut
Un zâmbet denotă încredere în sine. O mină încruntată și prea serioasă poate transmite, tensiune și stres. La polul opus, o strângere de mână abia simțită dă senzația de apatie”.
Monica Burcea, psihoterapeut

Cum să folosiți în propriul avantaj vârsta

Toate regulile amintite sunt general valabile și fucționează de minune la orice vârstă, cu mențiunea că o persoană trecută de 45 de ani trebui să-și folosească vârsta în avantajul ei.

„Un om cu experiență, chiar dacă nu mai are aceeași capacitate de a-și manifesta entuziasmul ca la 25 de ani, este un om consecvent, dedicat și, cel mai important, poate fi mult mai de încredere decât un tânăr care știe că în orice moment are șansa de a se muta la un alt angajator. Din această perspectivă, ar trebui construite comisii mixte de interviu, care să cuprindă oameni de vârste cât de cât diferite care pot observa experiența și statornicia, nu numai entuziasmul”, mai spune expertul.

Elena Oceanu

Elena Oceanu este absolventa a sectiei ”Jurnalism și Științele Comunicării” la ”Universitatea din București”, a început activitate a de jurnalist la ”Evenimentul Zilei”, în prezent fiind editor la publicația ”Doctorul Zilei”.

Etichete:

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Doctorul zilei whatsapp channel