marți, iulie 7, 2020

Bărbații care se deplasează cu bicicleta zilnic pot dezvolta probleme de sănătate? Oare face bicicleta mai mult rău decât bine? Care este adevărul? Cât este mit și cât este adevăr?

Biciclişti, puteţi pedala fără grijă! Deşi în creştere în ultimii ani, numărul bicicliștilor din România este în continuare mic, în pofida beneficiilor mersului pe două roţi. S-a tot spus că mersul pe bicicletă îi afectează pe bărbaţi şi că ar avea impact asupra aparatului urinar sau vieţii sexuale. Potrivit studiilor, bicicliştii nu sunt însă mai expuşi riscurilor comparativ cu alţi sportivi. Inflamațiile locale generate de ciclismul intens rămân  pentru specialiști potențiale preocupări, însă corelarea  cu un risc crescut de cancer este greșită, spun specialiştii.

Citește și:

În realitate, există peste 180 de modificări biochimice benefice care au loc după exercițiile fizice de acest tip și care reduc riscul de cancer prin protejarea ADN-ului, blocând creșterea și răspândirea acestei boli.

Doctorul Zilei a stat de vorbă cu mai mulţi specialişti  pentru a afla argumentele care pledează  în favoarea mersului pe bicicletă.

Bicicleta este utilizată în obținerea stabilității, a mobilității și a câștigării rezistenței în efort.

Citește și:

Beneficiile sunt maxime dacă pedalăm în poziţia corectă.

Pentru a ne bucura de toate beneficiile mersului pe bicicletă, trebuie să știm care este poziția corectă atunci când pedalăm. Postura corectă pe bicicletă este un element important în  activitatea curentă. Sunt mulţi factori care ne pot îmbunătăţi  starea de sănătate şi prevenirea unor poziţii vicioase. Există o vorbă ,,e uşor ca mersul pe bicicletă’’. Mersul pe bicicletă nu mai e însă atât de uşor. Când vrem să introducem bicicleta în activitatea curentă cotidiană, nu ne permitem să nu luăm în considerare calitatea mişcării, care este în strânsă corelaţie cu adaptarea bicicletei la constituţia fizică, la aptitudinile fizice şi la  pontenţialul fizic. Nu există accidentare prin mersul pe bicicletă. Dar mersul pe o bicicletă neadaptată la  datele atropometrice poate crea disconfort sau, în timp, o postură vicioasă. Pentru a preveni aceste neplăceri, când alegem sau reglăm pedalele, scaunul şi ghidonul, e de preferat să accesăm site-uri specializate care ne pot îndruma cu privire la elemente de bază în ciclismul rutier.

Citește și:

Aici mă refer la înălţimea cadrului, la poziţa şeii, care se modifică în funcţie de tipul de bicicletă, de timpul petrecut pe bicicletă”, a declarat pentru Doctorul Zilei  dr. fizioterapeut Lucian Galoși. 

Greutatea trebuie să fie distribuită corect și să prevenim astfel apariția unor accidentări prin acumulări de posturi vicioase,  mai spune specialistul.

Şaua trebuie să fie la înălțimea potrivită, astfel încât când talpa piciorului de pe pedală este în poziția inferioară,  genunchiul să fie ușor flexat. În același timp, șaua trebuie să fie paralelă cu solul. Dacă este cu vârful în jos, poziția umerilor este defectuoasă și se exercită o presiune prea mare pe articulațiile mâinilor. Dacă are vârful poziționat în sus se creează o presiune mai mare pe zona perineală, ceea ce nu este de dorit”, sunt doar câteva dintre recomandările făcute de  siturile de specialitate.

Dorinţa noastră este de a sublinia că ne dorim o societate care să beneficieze de mişcarea cu bicicleta, însă chiar şi aceasta o recomandăm să fie  făcută în concordanţă cu respectarea elementelor de bază în ciclismul rutier.

Bicicleta ajută la dezvoltarea personală prin depășirea propriilor limite

„În România și mai ales în orașele mari, lumea a ajuns să aleagă mersul pe bicicletă mai târziu în comparație cu alte țări din Europa. Cel mai sigur, această decizie a fost influențată de traficul din ce în ce mai încărcat și poate din dorința de a eficientiza timpul pe care îl petrecem pentru a ne deplasa în timp util.

În alte țări, rațiunea pentru care oamenii aleg bicicleta ca mijloc de transport sunt cu totul și cu totul diferite, bazându-se pe sănătatea fizică și psihică a populației”, a declarat pentru Doctorul Zilei   psihologul Eveline Ţibichi-Osnaga.

„Mersul pe bicicletă, conform studiilor, ne ține departe de depresie, anxietate și chiar de stres. Explicația este simplă, atunci când mergem pe bicicletă ne sunt stimulate toate simțurile pentru că vedem diverse lucruri, simțim mirosuri, auzim lucrurile care ne înconjoară, simțim frigul, vântul sau căldura și datorită efortului pe care-l depunem, respirăm mai regulat, ceea ce face ca experiența pe care o trăim să fie pe de o parte mai autentică și pe de altă parte avem „timp” să procesăm  frustrările, gândurile negative, astfel încât atunci când ajungem la destinație să fim mai calmi, mai pozitivi și mai focusați pe ceea ce este important.

O alternativă la mersul pe bicicletă este bicicleta staționară sau medicală, dar efectele sunt diminuate, însă este mai eficientă în comparație cu alte activități sportive”, explică psihologul.

„Pe lângă explicațiile care vin în sprijinul sănătății fizice și psihice, mersul pe bicicletă ajută la dezvoltarea personală prin depășirea propriilor limite, prin stimularea motivației, prin dezvoltarea cognitivă, ceea ce înseamnă că dezvoltă memoria, gândirea și chiar mărește rezistența față de momentele stresante.

Când alegem să mergem pe bicicletă de fapt economisim bani pentru combustibil, pentru locurile de parcare, suntem mai responsabili față de natură, pentru că nu poluăm, dar mai presus de orice ce, de fapt, avem grijă de propria sănătate”, conchide psihologul  Eveline Ţibichi-Osnaga.

Pedalatul pe bicicletă duce la îmbunătățirea nivelului general al formei fizice

„Mersul pe bicicletă este în principiu o activitate aerobică, ce implică de asemenea inima, vasele de sânge și plămânii. În timpul efortului, respirația devine mai profundă, apare creșterea temperaturii corpului, transpirație și perspirație, ceea ce duce în final la îmbunătățirea nivelului general al formei fizice”, explică Luminița Bobea, medic specialist medicină internă.

Potrivit acesteia, printre beneficiile mersului pe bicicletă se numără: capacitatea cardiovasculară crescută la efort, creșterea forței și a flexibilității musculare, creșterea mobilității articulare, scăderea nivelului stresului, îmbunătățirea coordonării și posturii, întărirea oaselor, scăderea procentului de grăsime corporală, prevenție și management mai bun al bolilor, reducerea anxietății și depresiei. Mai mult, pedalatul scade riscul de cancer intestinal.

Beneficii… şi pentru mediu

Mersul pe bicicletă este un mijloc de transport care nu poluează. Orele de vârf în trafic și ambuteiajele înseamnă tone de emisii de gaze cu efect de seră pe an. Când toată lumea se duce sau se întoarce de la serviciu, mersul pe bicicletă contribuie la reducerea suplimentării  emisiilor prin descongestionarea și îmbunătățirea fluxului de trafic. De asemenea, oameni mai sănătoși înseamnă şi mai puțini bani cheltuiți de sistemul medical.

Pedalatul nu e însă pentru toţi…

Dacă alegi să mergi cu bicicleta pe şosea ai nevoie de câteva calităţi fără de care rişti să te accidentezi. Stilul de a conduce pe care, din păcate, îl au tot  mai mulţi dintre şoferi face periculoasă această pasiune.  Astfel, dacă nu eşti înzestrat cu atenţie distributivă, manevrarea bicicletei printre maşini nu este o alegere uşoară. Vei avea nevoie să poţi anticipa pericolele, să fii capabil să îţi alegi poziţia pe şosea.

Ştiaţi că…

-pedalarea în ritm susținut duce la consumarea a aproximativ 300 de calorii pe oră?

-jumătate de oră de mers pe bicicletă zilnic  duce la arderea a aproximativ 5 kilograme de grăsime într-un an?

-în timpul mersului pe bicicletă respirăm o cantitate mai mică de noxe în comparație cu folosirea transportului în comun?

-persoanele care merg pe bicicletă mai mult de 30 de   minute pe zi au un risc de a dezvolta diabet cu 40% mai redus decât restul?

-mersul pe bicicletă îmbunătățește echilibrul, coordonarea și forța corporală în general? Nu vă opriți din pedalat.

Parteneri