joi, septembrie 23, 2021

Atât cafeaua, cât și ceaiurile, conțin o substanță numită cafeină. Aceasta este responsabilă pentru inducerea stării de alertă, oferă energie și elimină senzația de oboseală din organism. Totuși, anumite persoane nu pot consuma cafea, în mod obișnuit, poate fi aceasta înlocuită cu ceaiuri?

Având în vedere că ambele produse conțin cafeină, stimulentul pentru energie și vitalitate, ceaiurile ar putea să ofere efecte asemănătoare cafelei. Cu toate acestea, concentrația de cafeină diferă de la un produs la altul. Astfel, cafeaua conține de 2-5 mai multă cafeină decât ceaiurile.

De asemenea, în cazul cafelei, rezultatele sunt mult mai rapide și de lungă durată. În cazul ceaiurilor, efectele pot persista pentru 3-6 ore, iar intensitatea este relativ scăzută.

Ceaiurile pot înlocui cafeaua?

Mihaela Bilic, nutriționist și expert în boli metabolice dezvăluie tot ceea ce trebuie să știi despre asemănările și deosebirile dintre cafea și ceai.

„Ceaiul se infuzează mult iar cafeaua puțin.

Deși au nume diferite, teina din ceai și cafeina din cafea sunt de fapt una și aceeași substanță: trimetilxantina, un alcaloid cu efect stimulant pentru sistemul nervos și cardiovascular. Doi chimiști diferiți le-au descoperit și le-au denumit în anii 1800, la diferență de 10 ani.

Dacă molecula este aceeași, concentrația diferă de la o băutură la alta: cafeaua conține de 2-5 ori mai multă cafeină decât ceaiul. În ceai există taninuri care se leagă de teină și îi întârzie absorția, deci efectul stimulant va fi moderat ca intensitate și va dura 3-6 ore. În schimb cafeaua are un efect rapid, de intensitate crescută, pe o durată de 2-3 ore.

Metoda de preparare influențează și ea concentrația de cafeină:

  • un ceai infuzat sub 2 minute va avea un efect stimulant mai puternic, efect care diminuă dacă infuzia este prelungită
  • cafeaua scurtă (ristretto) are un conținut mai mic de cafeină față de un expresso lung, în care timpul de contact dintre apă și cafea este prelungit.

Raportat la 100ml lichid, un expresso conține 133mg cafeină, un ceai 20mg, iar o cafea filtru/instant 50mg. Raportat la porție, o ceașcă de ceai sau o cafea expresso conțin aprox 30mg, iar o cană de cafea filtru 80mg.
Câtă cafeină putem consuma zilnic? Depinde de toleranță și bolile asociate, doza medie este de 200mg, iar cea maximă de 400mg. Formulă de calcul: greutateaX6=doza maximă admisă, adică 300mg cafeină/zi pentru o persoană de 50 kg” dezvăluie Mihaela Bilic, nutriționist, pe o rețea de socializare.

Ultimele stiri