Sari la conținut

Carduri de sănătate blocate la Constanța: CJAS spune că sistemul funcționează. De ce apar problemele și cum le rezolvi rapid

  • de
  • ;
sursa foto: Arhiva Doctorul Zilei

Tot mai mulți constănțeni reclamă carduri de sănătate blocate. Directorul CJAS Constanța, Luminița Nagy, spune că sistemul informatic funcționează normal și explică de ce apar blocajele, ce pași trebuie urmați pentru deblocare și când se eliberează adeverință înlocuitoare de 20 de lei.

În ultimele zile, la Casa Județeană de Asigurări de Sănătate Constanța s-au înregistrat mai multe solicitări ca de obicei pentru deblocarea cardurilor de sănătate. Fenomenul nu este nou, însă intensitatea raportărilor a crescut, iar pacienții s-au lovit de refuzul sistemelor la momentul prescripțiilor sau consultațiilor.

Citeste si…

Directorul CJAS Constanța, Luminița Nagy, a explicat că infrastructura informatică a instituției este operațională, iar disfuncționalitățile apar, cel mai des, la furnizori, în special la medicii de familie care folosesc programe software diferite de cel al casei.

„În ultimele zile am avut mai multe solicitări pentru deblocarea cardurilor de sănătate care se blochează la utilizare la furnizorii de servicii medicale. Noi nu avem o indisponibilitate a serviciului informatic în acest moment. Furnizorii de servicii medicale utilizează diferite programe informatice alternative motiv pentru care există posibilitatea să existe disfuncționalități între programul CJAS și cel utilizate de medicii de familie. De asemenea, există și posibilitatea de a fi repetat codul PIN greșit la utilizarea cardului, caz în care acesta se blochează”, a explicat aceasta pentru Replica Online.

Oficialul recomandă ca, la primele semne de blocaj, furnizorul să contacteze Casa de Asigurări pentru procedura de deblocare. În lipsa unei soluții imediate sau dacă cardul este demagnetizat, pierdut ori nefuncțional, asiguratul poate solicita adeverință înlocuitoare.

Adeverință în locul cardului: când, cum și de ce costă 20 de lei

Pentru situațiile în care cardul nu mai poate fi folosit, CJAS emite o adeverință înlocuitoare, valabilă temporar până la emiterea unui duplicat. Costul documentului este de 20 de lei.

Citeste si…

„În situația în care cardul este demagnetizat sau nu mai poate fi folosit sau este pierdut, asiguratul trebuie să se adreseze Casei de Asigurări de Sănătate pentru a completa o cerere prin care își declară cardul pierdut sau nefuncțional, să plătească o taxă de 20 de lei pentru a i se a elibera o adeverință înlocuitoare de card, pe care o va folosi pentru a face dovada calității de asigurat până la eliberarea unui card duplicat”, a precizat Luminița Nagy.

Taxa a stârnit întrebări în rândul pacienților, însă CJAS explică faptul că primul card este gratuit, iar eliberările ulterioare – când sunt necesare din motive ce țin de utilizator – implică plata costurilor de producție și distribuție.

De ce se blochează cardurile: de la PIN introdus greșit la incompatibilități software

Cauzele cele mai frecvente sunt introducerea PIN-ului greșit de cinci ori consecutiv și neconcordanțe între programele folosite de furnizori și sistemele Casei. În asemenea cazuri, medicul sau furnizorul poate apela helpdesk-ul pentru deblocare. În paralel, pacienții sunt încurajați să-și noteze și păstreze confidențial PIN-ul, la fel ca în cazul unui card bancar.

Cardul este codul de acces în platformele informatice ale CNAS, validând consultațiile, rețetele și investigațiile decontate. Conține date de identificare și are o valabilitate de 5 ani. La cererea pacientului, medicul de familie poate înscrie pe card și date medicale. Activarea se face la prima utilizare, înlocuind PIN-ul inițial (000) cu unul ales de asigurat.

Cardul este emis pentru persoanele asigurate cu vârsta de peste 18 ani. Distribuirea se face, în mod obișnuit, prin Poșta Română, pe bază de act de identitate și semnătură de primire, cu posibilitatea ridicării de la oficiul poștal dacă livrarea la domiciliu a eșuat. În cazuri punctuale, documentul poate fi preluat și de la sediul casei de asigurări sau prin intermediul medicului de familie.

Dacă PIN-ul a fost introdus greșit și cardul s-a blocat, furnizorul contactează helpdesk-ul CNAS pentru deblocare, iar CJAS poate interveni la solicitare. Dacă nu se poate remedia sau dacă documentul este deteriorat, asiguratul depune cerere la CJAS, iar până la sosirea duplicatului folosește adeverința înlocuitoare. Pentru urgențe medicale, cardul nu este necesar, serviciile fiind acordate conform pachetului minimal.

 

Ecaterina Matei

Matei Ecaterina are diploma de absolventă a Facultății de Jurnalism. Cu o experiență vastă de peste 10 ani în domeniul presei scrise, se distinge prin cunoștințele dobândite și capacitatea de a lucra într-un mediu dinamic și provocator. Ecaterina are o abordare bine fundamentată atât în managementul economic, cât și în comunicare și jurnalism.

Informațiile prezentate în acest website au caracter informativ și nu înlocuiesc diagnosticul medical sau prospectul produselor. Orice decizie privind sănătatea dumneavoastră trebuie luată doar în urma consultării medicului.

Doctorul zilei whatsapp channel