miercuri, decembrie 2, 2020
Irina Lungu

Ce se întâmplă când suntem supuși stresului pentru perioade îndelungate și cum ne poate ajuta nutriția? Soluții naturale pentru burnout.

Din păcate, în societatea noastră, burnout-ul este foarte răspândit și este asociat epuizării profesionale deși de fapt poate fi indus de orice tip de epuizare de la cea emoțională la cea fizică. Persoanele care se luptă să facă față stresului la locul de muncă se pot expune unui risc crescut de epuizare.

„În contextul actual, odată cu apariția virusului COVID-19, viețile noastre s-au schimbat subtil sau profund, iar această schimbare s-a adăugat altor factori de stres la care suntem supuși zilnic. Discutam cu o prietenă psiholog și îmi confirma că este o explozie de atacuri de panică, stări de anxietate și tristețe în rândul celor care îi trec pragul”, explică Andreea Abraham, specialist în nutriție în cadrul Nutrimetrics, în EXCLUSIVITATE pentru DOCTORUL ZILEI.

Ce se întâmplă când suntem supuși stresului pentru perioade îndelungate și cum ne poate ajuta nutriția?

„În creierul nostru există o parte numită hipotalamus care se manifestă și ca un senzor de stres. Când aceasta se activează, creează o cascadă hormonală întreagă, trimițând semnale către hipofiză (o altă zonă a creierului), care ulterior trimite mesaje către suprarenalele noastre (bujiile corpului uman), glandele minuscule (dar atât de importante) care sunt localizate chiar deasupra rinichilor. Acesta se numește indicele hipotalamus-hipofiză-suprarenale și este în esență un sistem puternic de feedback. Suprarenalele sunt responsabile cu secreția multor hormoni, inclusiv principalii hormoni ai stresului, adrenalină și cortizol. Chiar dacă sunt mici, glandele suprarenale ne reglează metabolismul, ne măresc sau ne scad rezistența la infecții, așa că trebuie protejate și ,,reîncărcate” măcar din când în când.

Când trecem printr-o perioadă prelungită de stres, axa hipotalamus – hipofiza- suprarenale poate deveni disfuncționale, ducând la ceea ce numim oboseală suprarenală sau epuizare. Din fericire, nutriția aduce multe soluții și răspunsuri atât în prevenția cât și în tratamentul burnout-ului”, explică specialistul în continuare.

Reglarea nivelului de glicemie este unul dintre primele lucruri de gestionat în vindecarea și prevenirea epuizării. Alimentele care cresc glicemia includ toate zaharurile rafinate, produsele din faină albă, alcoolul și sucul de fructe. Chiar și prea mulți carbohidrați complecși sau legume care conțin amidon pot cauza probleme.

„Este important să ne concentrăm asupra alimentelor cu indice glicemic scăzut care includ legumele fără amidon, carnea, peștele, nucile, semințele și fructele de pădure, ciocolata neagră (de la 70% cacao în sus). Adăugarea de proteine și grăsimi la fiecare masa este, de asemenea, vitală, deoarece acești macronutrienți încetinesc eliberarea zahărului din sânge. Un nivel de glicemie prea scăzut nu este de dorit și de aceea, în burnout este important ca pe lângă mesele principale să ai și o gustare nutritivă. Consumul alimentelor bogate în proteine este important pentru a asigura un aport echilibrat de aminoacizi implicați în foarte multe procese în organismul uman (recuperare și creștere musculară, regenerarea țesuturilor și echilibrarea funcțiilor endocrine). Cele mai bune surse de proteină includ carne slabă și pește sălbatic, linte, leguminoase, nuci, semințe, ouă”, continuă nutriționist Andreea Abraham.

Consumă mai puțină cafeină!

„De obicei, în partea a doua a zilei poți aveau un apetit crescut pentru cafea, ceai sau ciocolată. Acești stimulenți consumați după-amiază te vor epuiza de fapt mai repede. Încearcă să limitezi consumul de cofeină la o cană de cafea pe zi sau să înlocuiești cafeaua cu ceaiuri de plante sau cicoare.

Micronutrienții de tipul vitaminelor și mineralelor sunt fără doar și poate parte principală în tratamentul sindromului de burnout prin nutriție adecvată și suplimente alimentare”, conchide specialistul în nutriție.

În perioadele de stres cronic, substanțele nutritive se vor epuiza mai repede și, prin urmare, aportul lor trebuie crescut pentru a evita dezechilibrele nutriționale și a facilita o recuperare rapidă a celui care suferă de epuizare/oboseală cronică/burnout. Ne referim în special la magneziu (care se găsește în verdeață cu frunze), vitaminele B (în cereale integrale și legume), zinc (în unele semințe și crustacee) și vitamina C (în verdeață cu frunze și fructe roșii/legume). Uneori, sursele de alimente pot acoperi necesarul de micronutrienți dar de cele mai multe ori este necesară suplimentarea nutrițională pentru un efect terapeutic garantat. Dacă iei deja un complex de vitamina B, asigură-te ca suplimentul conține folat și NU acid folic.

Parteneri